Hvordan kan estetisk erfaring forstås som en måte å lære på – satt inn i en barnehagekontekst. En teoretisk-hermeneutisk studie.
Abstract
Hovedanliggende med denne masteroppgaven er å undersøke hvilken betydning estetiske
erfaringer kan ha for barn i barnehagealderen, og hvordan estetisk erfaring kan forstås som
en måte å lære på i en barnehagekontekst. Ved å reflektere over menneskets evne til å gjøre
erfaringer generelt, og især over barns måte å erfare seg selv i relasjon til verden, har jeg
belyst alternative forståelser av barns læring i en tid der diskursen om prioritering av realfag i
barnehagen har blitt fremtredende (OECD 2015).
Som tilnærming til tematikken har jeg stilt følgende spørsmål: Hvilke kvaliteter må tilføyes
erfaring for å sette spor i mennesket/barnet? Hvordan erfarer barn? Hva er estetisk erfaring,
og når kan en erfaring bli en estetisk erfaring som fører til at barnet får lyst til å handle?
Hvilke handlinger fører til en utviklende, dannende kraft og til læring? Kan disse handlingene
finnes som uttrykk i barns dramatiske lek?
Jeg har valgt en hermeneutisk tilnærming til temaet mitt i en metodisk hybridform som består
av tolkning, analyse og produksjon av teoretisk-pedagogisk tekst, supplert med
autoetnografiske, narrativer fra min egen erfaringshorisont som dramapedagog. Med
utgangspunkt i et utvalg fra klassisk, estetisk-filosofisk teori og forskningsteorier fra nyere tid
og fra ulike vitenskapsparadigmer, er min hensikt å gjøre begrepene estetikk og erfaring mer
transparente og anvendbare for det pedagogiske arbeidet. I min studie drøfter og belyser jeg
begrepene fra ulike perspektiver. Jeg undersøker også hvordan estetisk erfaring kan forstås
koblet til estetisk dannelse og læring i en barnehagepedagogisk kontekst.
Mine hovedinnsikter går ut på at estetisk erfaring kan ses som en måte å erfare seg selv i
relasjon til verden, og handler om en bevisstgjøring av sanselig fornemmelse. Mine funn viser
at kroppslig erkjennelse i et vekselspill mellom stoff-, form-, og lekedrift kan bli en estetisk
erfaring. Jeg fant grunnlag for disse innsiktene både i klassiske, estetiske og nyere
pedagogiske teorier og fra hjerneforskning. Estetiske erfaringer kan forekomme innarbeidet i
barnehagehverdagen og i berøring med kunstneriske praksiser, og innebærer et aktivt subjekt.
En lekende utforskning av objekter, materialer og fenomener i et fritt tankespill, kan ses som
en måte å lære på. Barns dramatiske lek kan være en arena for estetiske erfaringer og en måte
å lære på. The main concern in this thesis has been to examin the influence of aesthetic experience on
young children in kindergartens, and how aesthetic experience kan be understood as a way to
learn in the context of kindergartens. Reflecting on humans capability to experience in
general, and particularly on childrens way to experience themselves i relation to the world, I
have thrown light over alternative ways of understanding childrens way of learning at times
with striking discurcion on giving the scientific subjects in kindergartens higher priority
(OECD 2015).
As a way of approaching the theme I have put forward following question: What qualities
have to be added to experience to leave marks in human/the child? How does children
experience? What is aesthetic experience, and when can an experience be an aesthetic
experience that again can put a child in mood to act? What actions lead to a developing,
enlightning power and to learning? Are these actions to be found as an expression in childrens
dramatic play?
I have chosen a hermeneutic approach to my theme as a hybrid method containing of
interpretation, analysis and production of theoretic-pedagogical text, supplied with autoethnographic
narratives from my own experience-horizon as dramapedagoc. My intention has
been, based on a selection of classic philosophy of aesthetics and more recent theories
together with different paradigma, to make the conceptions aesthetic and experience more
transparent and usefull in pedagocial work. In my study I talk over and illuminate the
conceptions from different perspectives. I also examine how aesthetic experience can be
understood linked to aesthetic-enlightning culture and laerning in the context of
kindergartens.
My main insight is that aesthetic experience can be seen as a way of experiencing oneself in
realition to the world, and is about awakening perceptible senses. I found that bodily
cognition can leed to an aesthetic experience in interaction with matter-, form- and playdrift.
An experience sticks organic in the mind first when emotions and physical activities are in
swing together. The basis of these insights I found in classic, aesthetic and more recent
pedagogical theories and from brain-research. Aesthetic experience happens to be worked into everyday kindergarten and in tuch with artistic practice, and imply an active subject. A
playing investigation of objects, materials and phenomenons in a free play of the mind , can
be seen as a way of learning. Childrens dramatical play can be an arena for aesthetic
experience and a way of learning.
Description
Master i barnehagepedagogikk