Blar i ODA Open Digital Archive på tittel
Viser treff 7159-7178 av 17102
-
Hvordan kan omvendt undervisning brukes for å øke elevenes forståelse i naturfag?
(Bachelor thesis, 2018-04)Temaet for denne oppgaven er omvendt undervisning. Nå til dags er det flere skoler som er i ferd med å bli fulldigitale skoler. Bruk av digitale verktøy er en av de grunnleggende ferdighetene elever skal kunne, og læreren ... -
Hvordan kan praksisfellesskapet i skolen forberede elever på Vg2 Teknikk og industriell produksjon til et internasjonalt prosjekt med BMW?
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)Vi har samarbeidet og gjennomført denne masteroppgaven med Vg2 avdelingen for teknikk og industriell produksjon på Åssiden VGS i skoleåret 2012-13. Dette yrkespedagogiske prosjektet var et tverrfaglig samarbeid som var ... -
Hvordan kan programmering benyttes i musikkundervisningen for å fremme elevenes kreative evner?
(Master thesis, 2019)Kreativitet er en egenskap som av mange blir ansett som viktig i fremtiden, og kreative evner blir omtalt som en av de viktigste «21st Century Skills». Samtidig har det i norsk skole de siste årene blitt et økende fokus ... -
Hvordan kan prosjektarbeid bidra til å utvikle fagskolestudentenes nøkkelkompetanse ved bruk av 4MAT?
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Fagskolen skal tilby en utdanning som er relevant for yrkesfeltet. Jeg underviser ved en fagskole og ser behovet for etablere tettere forbindelser mellom de ulike delene av utdanningen. Dette prosjektet har bakgrunn i ... -
Hvordan kan samarbeidet mellom en elektro- og norsklærer bidra til mer yrkesrettet og relevant opplæring ved min skole? Et aksjonsforskningsprosjekt
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Mange elever i yrkesfag opplever at undervisningen på skolen ikke er relevant til det yrket de har valgt å utdanne seg til. Resultatet er at for mange elever ikke fullfører utdanningen, noe som påvirker deres muligheter i ... -
Hvordan kan samtale bidra til å lindre lidelse og fremme helse hos kvinner med fødselsdepresjon?
(Vård i Norden;31 (1), Journal article; Peer reviewed, 2011)Background and purpose: Ten to fifteen per cent of new mothers suffer from postnatal depression. The purpose of this study is to increase our understanding about how to use conversation to alleviate these women’s suffering ... -
Hvordan kan skolen og arbeidslivet i samarbeid legge til rette og utvikle en helhetlig praksisopplæring?
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)I yrkesfagopplæringen kan ofte et godt samarbeid mellom skole og arbeidsliv være vanskelig å få til. Dette prosjektet hadde fokus på relasjonen mellom skolen og arbeidslivet og foregikk med deltakere fra lærerkollegiet, ... -
Hvordan kan små og mellomstore kommuner bruke førkommersielle anskaffelser til å skape innovative løsninger for å løse komplekse utfordringer? En gjennomgang av et samarbeidsprosjekt mellom flere norske kommuner for å sikre bedre flomvarsling i Nord-Gudbrandsdal regionen.
(Master thesis, 2022)Miljøutfordringer kan være en årsak til å skape flere radikale og inkrementelle innovasjonsløsninger, og med det FoU-aktiviteter. Innovasjoner kan til slutt føre til endringer i dominerende teknologi, som igjen fører til ... -
Hvordan kan sykepleier bidra til å redusere preoperativ angst og smerte hos pasienter som skal gjennomgå elektiv amputasjon av underekstremitet?
(Bachelor thesis, 2017-06)Bakgrunn for oppgaven: Vi ønsket å gjennomføre denne studien da vi på bakgrunn av egne erfaringer mener at preoperativ angst og smerte tillegges for lite fokus hos vår valgte pasientgruppe. Problemstilling: Hvordan kan ... -
Hvordan kan sykepleier gjennom miljøbehandling opprettholde livskvalitet til pasienter med demens?
(Bachelor thesis, 2017-06)Bakgrunn for valg av temaet, miljøbehandling og livskvalitet til pasienter med demens på sykehjem, er økende interesse for demens som en av de største helseutfordringene vi står overfor, og økende antall mennesker som ... -
Hvordan kan sykepleiere ivareta foreldre til alvorlig syke barn i sykehus?
(Bachelor thesis, 2017-06)Bakgrunn: Det har det skjedd store endringer og forbedringer når barn blir alvorlig syke og må bli innlagt på sykehus. Sykehusinnleggelse av barn representerer store utfordringer. Det kan selvfølgelig være traumatisk for ... -
Hvordan kan sykepleieren forebygge postoperativt delirium hos gamle med hoftebrudd?
(Bachelor thesis, 2018)Hensikt: Denne bacheloroppgaven handler om hvordan sykepleieren kan forebygge postoperativt delirium hos gamle pasienter. Å forebygge delirium er viktig av hensyn til pasienten selv, de pårørende og utfra et samfunnsøkonomisk ... -
Hvordan kan sykepleieren fremme pasientmedvirkning i postoperativ smertebehandling?
(Sykepleien forskning;7(4), Journal article; Peer reviewed, 2012)Bakgrunn: Konseptet Joint Care, et akselerert behandlingsforløp ved hofte- og kneprotesekirurgi, ble for få år siden implementert ved enkelte norske helseforetak. Akselererte pasientforløp inkluderer behandlingsmetoder ... -
Hvordan kan Transportbransjens opplæringskontor legge til rette for opplæring slik at det har relevans for yrkessjåførens daglige arbeid?
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)This master degree work is an action research project. The chosen way of presenting the problem is: How can the transport agency`s training office provide job training with relevance to the professional drivers` daily ... -
Hvordan kan UDIs rundskriv om drift av asylmottak, med tanke på dets beskrivelser av målsettinger for mottaksapparatet, forstås i lys av en styringsdiskurs og sosialarbeiderens profesjonsdiskurs?
(Bachelor thesis, 2017)Det ligger verdikonflikter i det sosiale arbeidets natur. Dette henger sammen med den samfunnsmessige arenaen fagfeltet er plassert i (Levin 2004, 11). Dette er også tilfellet på norske asylmottak. Der må sosialarbeideren ... -
Hvordan kan ulike kulturforståelser mellom barneverntjenesten og foreldre med minoritetsbakgrunn forstås og hva kan bidra til å fremme dialog og samarbeid? - En tematisk analyse av hvordan barnevernsarbeidere og minoritetsfamilier møter hverandre gjennom en offentlig tjeneste.
(Master thesis, 2021)Oppgavens hensikt er å belyse hvordan kulturelle forforståelser virker inn på samarbeidet mellom minoritetsfamilier og barnevernsarbeidere. I tillegg er målet å formidle hvordan ulike faktorer som generasjon, kollektivistisk ... -
Hvordan kan undervisningen på Design og Håndverk Vg1 organiseres slik at skolene mener at den er i tråd med Kunnskapsløftet?
(Master thesis, 2010)Hensikten med studien var å finne ut hvordan forskjellige skoler som har Design og håndverk Vg1 tolket den nye læreplanen og hvordan de organiserte undervisningen i produksjonsfagene etter at den nye reformen Kunnskapsløftet ... -
Hvordan kan vi forstå dybdelæring i musikkfaget i lys av nyborgpedagogikken?
(Master thesis, 2021)Fagfornyelsen som trådte i kraft høsten 2020 peker på at skolene skal gi rom for dybdelæring (Utdanningsdirektoratet, 2020c). I den forbindelse ønsker jeg å undersøke hvordan dybdelæring i musikkfaget kan forstås i lys av ... -
Hvordan kan vi forstå lærerrollen når skolen foregår hjemme?
(Studier i Pædagogisk Filosofi;Årgang 10 | Nr. 1 | 2021, Peer reviewed; Journal article, 2022-12-30)Under Covid-19 utbruddet i mars 2020 ble alle norske barneskoler ble stengt, og både elever og lærere måtte flytte skolen hjem. Dette utfordret den etablerte lærerrollen og førte til endringer i lærernes undervisningspraksis. ... -
Hvordan kan vi utvikle, og ivareta fagkunnskapen ved bruk av VR-simulering
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)De siste årene har det blitt produsert mye spennende teknologi som skolene kan benytte seg av som læringsverktøy. Et av disse potensielle læringsverktøyene er en VR-lakksimulator. Her blir virkelig lakk, lakk-kabinett ...