• Å spise ute. Hvem, hva, hvor, hvordan, hvorfor og når? 

      Bugge, Annechen Bahr; Lavik, Randi (SIFO-report;6-2007, Research report, 2007)
      Formålet med prosjektet er å gi økt kunnskap om hvilken rolle utespising har i moderne hverdagsliv. Fra begynnelsen av 70-tallet har det vært en tredobling av folks utgifter til hotell- og restauranttjenester. Surveyen ...
    • Å spørre eller ikke spørre. Det er spørsmålet. - Et žižekiansk blikk på norske masteroppgaver i barnehagepedagogikk 

      Greiner, Svein-Erling (Master thesis, 2016)
      Problemstillinga denne masteravhandlinga tar sikte på å svare er: Hva kan (problemstillingene i) norske masteroppgaver om barnehagepedagogikk si oss om samtidig ideologi? For å kunne svare på spørsmålet er oppgavas formål ...
    • Å stille om hjernen er krevende ... Om implementering av etterretning i politiet 

      Kittelsbye, Ellen S.; Michaelsen, Mattis (Master thesis, 2021)
      Denne oppgaven handler om implementering av etterretning i politiet, som en prioritert funksjon i den pågående politireformen. Politiske beslutninger må iverksettes for at de skal virke og få ønsket samfunnseffekt. I dette ...
    • Å stole på andre - Ei kvantitativ studie av sosial tillit 

      Haugarvoll, Geir (Master thesis, 2017)
      Innleiing: Oppgåva undersøker korleis ulike demografiske variablar kan ha samanheng med sosial tillit, og analyserer desse tilhøva i lys av teoriar om sosial kapital. Metode: Utvalet besto av 1435 respondentar i Norge. ...
    • Å stole på det normale - jordmødres erfaringer med å beskytte normal fødsel 

      Hattevig, Lisa Thomson; Overskott, Anette (Master thesis, 2023)
      Hensikt: Som en del av Midwives of the North sitt prosjekt: «Protecting normal birth in the hospital setting» var hensikten med denne studien å undersøke jordmødres erfaringer med å beskytte normal fødsel i norske sykehus. ...
    • Å studere sosiale årsakssammenhenger 

      Tufte, Per Arne (Sosiologi i dag;43(3), Journal article; Peer reviewed, 2013)
    • Å ta den viktige samtalen : Hvilke utfordringer møter intensivsykepleier i arbeidet med identifisering av potensiell donor og organpreservering på intensivavdelingen i Norge? 

      Rosland, Gudny Abrahamsen (Master thesis, 2021)
      Formål: Hensikten med denne studien er å studere intensivsykepleierens utfordringer ved identifisering av potensielle donorer og organbevarende behandling på intensivavdelingen. Teoretisk forankring: Teori og forskning ...
    • Å ta empirien på alvor v.2.0. 

      Tilden, Terje; Solem, May-Britt; Thuen, Frode; Lorås, Lennart; Stokkebekk, Jan; Whittaker, Kristoffer (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      I denne artikkelen drøftes status og utfordringer vedrørende grunnlagstenkningen for kunnskap og vitenskap innen systemisk praksis. Bakgrunnen er en bekymring for at vårt fagfelt i hovedsak er inspirert av teorier hentet ...
    • Å tenke kvalitet 

      Skjerdingstad, Kjell Ivar; Oterholm, Knut (Krysspeilinger: Perspektiver på bibliotek- og informasjonsvitenskap;, Chapter; Peer reviewed, 2012)
    • Å tenke/skrive/virke med Deleuzes forskjellsfilosofi: -metodologiske eksperimentasjoner i å stillhet(e) med affektive data/skrivninger 

      Nyhus, Kjersti Amdal (Master thesis, 2015)
      By using a post-qualitative research approach and a placement within a post-methodology, I in this assignment conduct methodological experimentations. I experiment with both how I approach thinking in relation to research, ...
    • Å trene, trener, har trent? 

      Abebe, Dawit Shawel; Seippel, Ørnulf; Strandbu, Åse (NOVA Rapport 10/12, Report, 2012)
      Er det en sammenheng mellom trening og fysisk aktivitet i ulike livsfaser? Spørsmålet besvares med utgangspunkt i Ung i Norge – Longitudinell som følger et utvalg av norsk ungdom fra de i 1992 (T1) i snitt var 15 år til ...
    • Å trene, trener, har trent? 

      Abebe, Dawit Shawel; Seippel, Ørnulf; Strandbu, Åse (NOVA Rapport 10/12, Report, 2012)
      The purpose of this report is to study the associations between exercise and physical activity in various life phases. In particular, our main aim is to investigate the extent to which people exercise at three arenas ...
    • Å undervise om kjønn med skjønn 

      Kirkenær, Fanny; Thorud, Marthe Emilie Oppebøen (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven tar for seg kjønn, kjønnsroller, stereotypi og seksualitet i musikkfaget. Utgangspunktet for oppgaven er læreplanen i musikk fra fagfornyelsen 2020. Problemstillingen er som følger, «hvordan kan ...
    • Å utforske det pedagogiske hverdagslivets kompleksitet 

      Eriksen, Marte (Barn;Vol 39 Nr 2-3 (2021), Peer reviewed; Journal article, 2021-11-15)
      I denne artikkelen retter jeg oppmerksomheten mot metodiske tilnærminger for å utvikle kunnskap om kompleksitet i barnehagelæreres pedagogiske praksis. Jeg bygger på en forståelse av at kunnskap om pedagogisk praksis starter ...
    • Å utvikla nettverk mellom skule og bedrift i frisørfag 

      Kleppe, Janne Halvorsen (Master thesis, 2009)
    • Å utvikle personlig kompetanse 

      Levorsen, Jørgen (Bachelor thesis, 2017)
      Denne bacheloroppgaven er skrevet i forbindelse med avslutning av Bachelorstudiet i barnevern. Som barnevernspedagog skal jeg utføre sosialfaglig arbeid som i første rekke innebærer å samhandle med de jeg skal bistå, men ...
    • Å utvikle yrkeskompetanse gjennom arbeidslivspraksis i helsesekretærutdanningen 

      Johnsen, Kjersti Lisbeth; Hiim, Hilde (Nordic Journal of Vocational Education and Training;Volume 11, Issue 1, Journal article; Peer reviewed, 2020-01-26)
      This article presents findings from a three-year research and development project where a high school and a hospital collaborated on the education of medical secretaries. The aim was to strengthen the medical secretary ...
    • Å velge bort læring i skolen til fordel for læring i praksis: En casestudie om veien frem til fagbrev via praksisbrev 

      Tårnesvik, Åshild; Schmid, Evi (Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE);Vol. 6 No. 3-4 (2022): Special Issue: Inclusion in vocational education and training (VET), Peer reviewed; Journal article, 2022-09-20)
      This article focuses on the training practice scheme, a two-year apprenticeship scheme that was implemented as a measure to reduce dropout from vocational education and training (VET). After completing a two-year apprenticeship, ...
    • Å velge narkotikasalg - En studie av unge lovbrytere i Oslo 

      Ghebremedhin, Leya (Master thesis, 2018)
      Background: Early life problems can have major consequences for the future, and criminal offenses committed at young age can increase the risk of further criminal offenses in the future. To prevent individuals from ...
    • Å vere lærar i programmering utan å kunne programmere 

      Frantsen, Torbjørn (Master thesis, 2019)
      Programmering er på veg inn i den norske skulen om ein del av fornyinga av læreplanane i Norge, omtala som Fagfornyinga, den største endringa i skulen sidan Kunnskapsløftet i 2006. Fagfornyinga vart lansert med ei målsetjing ...