Browsing ODA Open Digital Archive by Title
Now showing items 17025-17044 of 17137
-
Å løfte og bli løftet: En kvalitativ undersøkelse om indivduell utvikling og prestasjon i kollektivt samspill
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Som individer vokser og utvikler vi oss hele livet. Gjennom sosiale relasjoner, skole, studier og arbeidsliv utvikler vi vår kunnskap og våre ferdigheter. Mesteparten av denne utviklingen skjer i samhandling med andre. ... -
Å mestre foreldrerollen til det kreftsyke barnet : sykepleiers rolle
(Bachelor thesis, 2017-06)Bakgrunn for oppgaven: Rundt 150 barn får kreft i Norge hvert år. Foreldrene til barnet er barnets viktigste omsorgspersoner og spiller en stor rolle i barnets opplevelse av trygghet under en sykehusinnleggelse. Barnets ... -
Å mestre nattarbeid: Tiltak som bidrar til å forebygge helseproblemer forårsaket av nattarbeid hos sykepleiere.
(Bachelor thesis, 2021-03)Bakgrunn: En rapport fra Statens Arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) viser at 70% av sykepleiere jobber på turnus og at 41% av sykepleiere hadde utført nattarbeid i løpet av en tre-måneders periode (STAMI, 2018, s. 53-54). Å ... -
Å miste og finne en jobb - Unge arbeidssøkere og dagpengemottak
(AFI-rapport;2021:04, Report, 2021-05-27)Rapporten undersøker omstendighetene rundt et ledighetsforløp blant unge ledige i alderen 18 til 30 år. Vi undersøker hvordan personens arbeids- og livssituasjon forut for ledighet henger sammen med tilbøyeligheten til å ... -
Å motivere til leselyst ved hjelp av den utfordrende bildeboka Morkels alfabet
(Master thesis, 2021)I denne studien har jeg undersøkt i hvilken grad et undervisningsopplegg med den utfordrende bildeboka Morkels alfabet (Hole, 2015) kan bidra til å øke lesemotivasjonen til elever på mellomtrinnet. Bakgrunnen for oppgaven ... -
Å møte det ukjente – et redskap for danning Hvordan kan uforutsette hendelser skape produktive læringsøyeblikk i samfunnsfagundervisningen?
(Master thesis, 2018-05-15)Skolens oppgave er å utdanne mennesker til å møte samfunnet, og danne for livslang læring. Samtidig kan samfunnet ses på som usikkert og risikofylt. Hvordan skal skolen gjøre dette på best mulig måte? Dette forskningsprosjektet ... -
Å møte elever med en helhetlig forståelse: En kvalitativ studie av yrkesfaglærere sin erfaring med å jobbe traumeinformert
(MAYP;2021, Master thesis, 2021)Tema for denne studien er traumeinformert skole og hvordan yrkesfaglærere erfarer å jobbe traumeinformert. Studien kaster også lys over hva begrepet traumeinformert skole kan romme i praksis. Både norske og utenlandske ... -
Å møte en helt ny verden. Minoritetsforeldres opplevelser av å ha et barn med nedsatt funksjonsevne : en kvalitativ studie
(Master thesis, 2013)Bakgrunn: Mitt formål med masteroppgaven er å belyse hvordan minoritetsforeldre som har barn med nedsatt funksjonsevne opplever sin situasjon. Det å inneha minoritetsbakgrunn og funksjonsnedsettelse er i politiske ... -
Å møte utfordrende barn i skolen
(Bachelor thesis, 2017)På alle skoler finner vi barn som er litt ekstra utforfrende, barn som vi er bekymret for og barn vi kanskje ikke helt vet hvordan vi skal hjelpe. Hva vil det si å være et barn med særlige behov eller et barn med ... -
Å nyte Norge: Hvilke mataktiviteter og -opplevelser trakter folk etter på tur og reise i Norge?
(SIFO-rapport;7-2023, Report, 2023)Basert på to spørreundersøkelser, blant hhv. den norske befolkningen generelt og nordmenn som regelmessig benytter fritidsbolig, finner vi at interessen for gode mat- og måltidsopplevelser er store når man er på fritidsreiser ... -
Å oppleve offentlig kunst gjennom lek og spill: Formidling med digitale verktøy og spillifisering av den offentlige kunsten i byrommet Oslo
(MEST;2019, Master thesis, 2019)Offentlig kunst i digitale og virtuelle rom er masteroppgave som undersøker hvordan spillifisering og digitale verktøy blir og kan benyttes til å formidle kunst i offentlig rom. I tillegg til å se på hvordan barn og unge ... -
Å overse et barn - om lek og samhandling i den flerkulturelle barnehagen
(Barn;3-4, Journal article; Peer reviewed, 2007) -
Å peke i tekst og rom - Andrespråktrekk i elevtekster skrevet av elever med nedsatt hørsel
(Master thesis, 2022)For elever med nedsatt hørsel og som dermed bruker norsk tegnspråk som førstespråk regnes norsk skriftspråk som deres andrespråk. Denne studien retter seg mot elevtekster skrevet av denne elevgruppen, og gjennom elevtekstanalyse ... -
Å perle igjen - om gjentagelser, en perlekrok og tempo
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven undersøker ulike møter og relasjoner med perling i barnehagepedagogiske settinger. Perlehendelser leses sammen med tekster av den franske filosofen Gilles Deleuze (1925-1995) og den amerikanske ... -
Å samtale med barn i vanskelige livssituasjoner : en analyse av samtalepraksiser mellom barnevernsarbeidere og barn i barneverntjenesten
(Master thesis, 2012)Å samtale med barns som utsettes for omsorgssvikt byr på mange utfordringer og etiske dilemmaer. Kunnskap om hvorfor og hvordan man samtaler er viktig når man som barnevernsarbeider skal snakke med barn om det som i ... -
Å se sammenhenger : hvordan helhetsperspektivet i sosialt arbeid kommer til uttrykk og anvendelse i sosionomers arbeid med arbeidsevnevurderinger i NAV
(Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven omhandler sosionomers praksis i sitt arbeid med arbeidsevnevurderinger i den nye arbeids – og velferdsforvaltningen (NAV). Fokuset er rettet mot hva de vektlegger i kartleggingen av brukernes arbeidsevne, ... -
Å sende bekymringsmelding - eller la det være?
(NOVA Notat 6/09, Notat, 2009)In this report results are presented from a study of collaboration between day care institutions and the Child Welfare Authorities, commissioned by the Ministry of Education and Research and the Ministry of Children and ... -
Å sende bekymringsmelding - eller la det være?
(NOVA Notat 6/09, Notat, 2009)Notatet rapporterer fra en kartlegging av samarbeidet mellom barnehage og barnevern, utført på oppdrag av Kunnskapsdepartementet i samarbeid med Barne- og likestillingsdepartementet. Det ble gjennomført en kartleggingsundersøkelse ... -
Å sette pris på friluftsliv - bare for eksperter?
(NIBR-rapport 2005:02, Report, 2005)Rapporten analyserer tre statlige forvaltningers faglige veiledning for verdsetting av områder for friluftsliv og rekreasjon, og kulturminner. Med utgangspunkt i dokumentstudier og intervjuer med fageksperter i Vegdirektoratet, ... -
Å sette pris på hylleplassen
(Fagrapport;2-2005, Report, 2005)Hylleplassavgifter betyr at leverandører må betale for få adgang til butikkhyllene – et tema som er meget omstridt i internasjonal faglitteratur og konkurransepolitikk. Forsvarerne hevder at slike avgifter fremmer effektiv ...