Å møte en helt ny verden. Minoritetsforeldres opplevelser av å ha et barn med nedsatt funksjonsevne : en kvalitativ studie
Abstract
Bakgrunn: Mitt formål med masteroppgaven er å belyse hvordan minoritetsforeldre som har
barn med nedsatt funksjonsevne opplever sin situasjon. Det å inneha minoritetsbakgrunn og
funksjonsnedsettelse er i politiske dokumenter beskrevet som en «dobbel minoritetsstatus».
Det er lite forskningsbasert kunnskap om dette feltet og med denne oppgaven ønsker jeg å
bidra med å synliggjøre disse foreldrenes erfaringer og opplevelser.
Problemstilling: Studiens problemstilling er tredelt. Jeg har en hovedproblemstilling og to
underspørsmål.1) Hvordan opplever foreldre med minoritetsbakgrunn det å ha et barn med
nedsatt funksjonsevne? Som utdypende spørsmål har jeg følgende; 1.1. Hvordan forholder de
seg til egne følelser og til barnet? 1.2. Hvordan forholder de seg til andre nære relasjoner og
hjelpeapparatet?
Metode: Jeg har valgt kvalitativ studie med intervju av åtte familier fra fem ulike land.
Intervjuene ble tatt opp på bånd og analysert inspirert av prinsippene i Grounded Theory.
Analysemetoden er diskutert i forskerteam med spesialkompetanse innen GT.
Resultat: I studien laget jeg fire hovedkategorier og en kjernekategori. Hovedkategoriene
peker på fire ulike aspekt ved kjernekategorien; «å møte en helt ny verden».
Hovedkategoriene «å legge egne reaksjoner på is» og «å forstå hva funksjonshemming
innebærer» belyser samtidig den ene underproblemstillingen. I de to siste hovedkategoriene
«å håndtere den praktiske hverdagen» og «å forholde seg til et hjelpeapparat» belyses også
den andre underproblemstillingen.
Diskusjon: Problemstillingen besvares med kjernekategorien «å møte en helt ny verden» og i
diskusjonsdelen drøftes fremtredende trekk ved denne. Sentralt for den nye situasjonen
familien befinner seg i er at den i stor grad oppleves som en ensom og isolert tilværelse. I
forhold til egne følelser og til barnet så formidler mange at de ikke har behov for å snakke om
hvordan de har det, å gå inn i egne følelser ville ikke hjelpe barnet, som var deres hovedfokus.
Å bli møtt med varme og engasjement fra fagpersoner og sosialt nettverk er vesentlig for
foreldrene, og er av betydning for hvordan de håndterer hverdagen. For at vi som fagpersoner
kan bidra til at møte med den nye verden blir mer forståelig er kommunikasjon en viktig
faktor, med kommunikasjon kan vi skape et meningsfullt samhandlingsrom. Konklusjon: Minoritetsforeldre som har barn med nedsatt funksjonsevne har med sin doble
minoritetsstatus noen tilleggsutfordringer når de møter «en helt ny verden». De er i et nytt
land, men mestrer ikke å ta ut sine egne følelser, men setter inn all oppmerksomhet på barnet.
Mange av disse reaksjonene vil de dele med foreldre som er etnisk norske. Men det å ha et
begrenset nettverk, kommunikasjonsutfordringer og liten oversikt over offentlige tilbud er
eksempel på at de har det ekstra vanskelig. En fast kontaktperson som de kan ha tillit til og
som bistår og veileder dem i forhold til hjelpeapparatet og som har oversikt over familiens
behov er noe som mange av dem har etterspurt. My purpose with the thesis is to examine how minority parents who have children with
disabilities experience their situation. There is little knowledge on this field and with this task,
I want to contribute these parents' experiences. Both minority and disabled are in policy
documents described as a "double minority status."
Problem: The issue is divided into three. The main issue is: “How parents from minority
groups experience having a child with disabilities?” The questions are: “How do they relate
to their own feelings and the child”, and, “How do they relate to other close relationships and
support system?”
Method: A qualitative interview method has been used where 8 families from 5 different
countries, have been interviewed. In the study, Grounded Theory was applied as the main
research method. The analysis method is discussed in a research team with expertise in GT
The results: The core category of the study became “meeting a whole new world”. This
emerges from the four main categories. The main categories point to four different aspects of
the core category. The main categories "to add their own reactions on ice" and "understanding
what disability means" illuminate the first question. In the last two main categories "to deal
with the everyday practice" and "to deal with the supporting service" also point to the second
question.
Discussion: This issue is answered with the core category "to meet a whole new world" and
in this section prominent features will be discussed. Central to the new situation the family is
in is that it is largely perceived as a lonely and isolated existence. In relation to their own
feelings and the child they explain that they do not need to talk about how they feel, to enter
into their own feelings would not help the child, which was their main focus. Being greeted
with warmth and commitment from professionals and social networks are important for the
parents, and its importance for how they handle their everyday life. As professionals we can
contribute the families to meet and understand the new world better. Communication is an
important factor; with communication we can create a meaningful interaction. Conclusion: Minority Parents who have children with disabilities have some additional
challenges when facing "a whole new world." They are in a new country, and they don`t
manage to take out their own feelings, but inserting all the attention on the child. Many of
these reactions they share with parents who are ethnically Norwegian. But having a limited
network, communication challenges and little information on public services give them
problems. A coordinator who can assist and guide is something that many of them want.
Description
Master i rehabilitering