Blar i ODA Open Digital Archive på tittel
Viser treff 17065-17084 av 17137
-
Å trene, trener, har trent?
(NOVA Rapport 10/12, Report, 2012)Er det en sammenheng mellom trening og fysisk aktivitet i ulike livsfaser? Spørsmålet besvares med utgangspunkt i Ung i Norge – Longitudinell som følger et utvalg av norsk ungdom fra de i 1992 (T1) i snitt var 15 år til ... -
Å trene, trener, har trent?
(NOVA Rapport 10/12, Report, 2012)The purpose of this report is to study the associations between exercise and physical activity in various life phases. In particular, our main aim is to investigate the extent to which people exercise at three arenas ... -
Å undervise om kjønn med skjønn
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg kjønn, kjønnsroller, stereotypi og seksualitet i musikkfaget. Utgangspunktet for oppgaven er læreplanen i musikk fra fagfornyelsen 2020. Problemstillingen er som følger, «hvordan kan ... -
Å utforske det pedagogiske hverdagslivets kompleksitet
(Barn;Vol 39 Nr 2-3 (2021), Peer reviewed; Journal article, 2021-11-15)I denne artikkelen retter jeg oppmerksomheten mot metodiske tilnærminger for å utvikle kunnskap om kompleksitet i barnehagelæreres pedagogiske praksis. Jeg bygger på en forståelse av at kunnskap om pedagogisk praksis starter ... -
Å utvikla nettverk mellom skule og bedrift i frisørfag
(Master thesis, 2009) -
Å utvikle personlig kompetanse
(Bachelor thesis, 2017)Denne bacheloroppgaven er skrevet i forbindelse med avslutning av Bachelorstudiet i barnevern. Som barnevernspedagog skal jeg utføre sosialfaglig arbeid som i første rekke innebærer å samhandle med de jeg skal bistå, men ... -
Å utvikle yrkeskompetanse gjennom arbeidslivspraksis i helsesekretærutdanningen
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;Volume 11, Issue 1, Journal article; Peer reviewed, 2020-01-26)This article presents findings from a three-year research and development project where a high school and a hospital collaborated on the education of medical secretaries. The aim was to strengthen the medical secretary ... -
Å velge bort læring i skolen til fordel for læring i praksis: En casestudie om veien frem til fagbrev via praksisbrev
(Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE);Vol. 6 No. 3-4 (2022): Special Issue: Inclusion in vocational education and training (VET), Peer reviewed; Journal article, 2022-09-20)This article focuses on the training practice scheme, a two-year apprenticeship scheme that was implemented as a measure to reduce dropout from vocational education and training (VET). After completing a two-year apprenticeship, ... -
Å velge narkotikasalg - En studie av unge lovbrytere i Oslo
(Master thesis, 2018)Background: Early life problems can have major consequences for the future, and criminal offenses committed at young age can increase the risk of further criminal offenses in the future. To prevent individuals from ... -
Å vere lærar i programmering utan å kunne programmere
(Master thesis, 2019)Programmering er på veg inn i den norske skulen om ein del av fornyinga av læreplanane i Norge, omtala som Fagfornyinga, den største endringa i skulen sidan Kunnskapsløftet i 2006. Fagfornyinga vart lansert med ei målsetjing ... -
Å vite og å kunne — arkivkompetanse for kontinuitet og forandring.
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Arkivkompetanse er «always in the process of becoming». I denne artikkelen peker vi på noen drivkrefter og spenninger som har påvirket og påvirker utviklingen av arkivfaglige profesjonsutdanninger i Norden og med særlig ... -
Å være barn på Hopp og Sprett - et oppfølgingsprogram for barn med overvekt og fedme i kommunehelsetjenesten – En kvalitativ studie.
(Master thesis, 2021)Å være barn på Hopp og Sprett - et oppfølgingsprogram for barn med overvekt og fedme i kommunehelsetjenesten – En kvalitativ studie. Bakgrunn, hensikt og problemstilling: Overvekt og fedme er en økende utfordring i ... -
Å være eller ikke være deltager i en matematisk diskurs - med fokus på elevers deltagelse i problemløsningsaktiviteter og deres fortellinger om matematikk
(Master thesis, 2011)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan elever på 6.trinn arbeider med problemløsning i matematikk. Arbeidet med problemløsningene foregår i grupper på 3 elever. Fokuset er på hvordan elevenes deltagelse ... -
Å være forldre til langtidssyke barn på sykehus : hvordan dekke sykepleiebehov hos disse foreldrene?
(Bachelor thesis, 2017-06)Bakgrunnen for denne oppgaven er min første sykehuspraksis på en barneavdeling. Her møtte jeg mange langtidssyke barn, og deres foreldre. De, ofte slitne foreldrene til disse barna, fattet min interesse. Hvordan kunne jeg, ... -
Å være fosterfamilie – erfaringene til fosterforeldre og deres egne barn
(Kort oppsummert 2019;3, Working paper, 2019)Velferdsforskningsinstituttet NOVA har på oppdrag fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) gjennomført et prosjekt som skal gi økt kunnskap om hvordan fosterforeldres egne barn opplever det å få fostersøsken. ... -
Å være midt i stormen, men allikevel på sidelinjen: Pårørendes tanker og erfaringer med et prehabiliteringsprogram
(MAPO;2021, Master thesis, 2021)Bakgrunn: Forskningsartikkel: Et sykehus på Østlandet tilbyr pasienter med kolorektal cancer å delta i et prehabiliteringsprogram. Det er hensiktsmessig å inkludere pårørende til kreftpasienter i behandlingsforløpet, ... -
Å være nord
(Master thesis, 2015)Denne avhandlingen presenterer et kunstbasert forskningsprosjekt fra Svalbard. Som kunstner og forsker har jeg hatt en økosofisk inngang til generering av et feltmateriale som jeg har brukt som base for en devising-prosess ... -
Å være skeiv på en kristen privatskole - En studie basert på intervjuer med unge skeive kvinner
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven utforsker erfaringene og opplevelsene til unge skeive kvinner som har gått på kristne privatskoler i Norge. Fokuset er rettet mot hvordan skolens kristne verdier og holdninger har påvirket deres ... -
Å være veileder i "praksisvinden"-utfordringer og didaktiske implikasjoner for praksisveilederutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Studien undersøker praksisveilederes utfordringer i veiledning av studenter i helse - og sosialfagutdanninger. Studien er en kvalitativ tekstanalyse. Datamaterialet er 72 eksamensbesvarelser fra praksisveiledere som ... -
Å øve på livet: Hvordan og hvorfor anvende ulike dramapedagogiske metoder under spisetiden i AKS, i arbeid med å utvikle mentaliseringsevnen hos elever i 1.trinn?
(MEST;2022, Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet henvender seg i all hovedsak til ansatte ved aktivitetsskolen (AKS), men også lærere og dramapedagoger i grunnskolen samt andre interesserte. I prosjektet ser jeg på muligheten for å utnytte spisetiden ...