Å være veileder i "praksisvinden"-utfordringer og didaktiske implikasjoner for praksisveilederutdanningen
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3114727Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Publikasjoner fra Cristin [3196]
- SEN - Documents [38]
Originalversjon
NORDVEI: Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk. 2023, 8 (e3498), . https://doi.org/10.15845/ntvp.v8i1.3498Sammendrag
Studien undersøker praksisveilederes utfordringer i veiledning av studenter i helse - og sosialfagutdanninger. Studien er en kvalitativ tekstanalyse. Datamaterialet er 72 eksamensbesvarelser fra praksisveiledere som gjennomførte praksisveilederutdanning. Resultatene viser at praksisveilederne har mange utfordringer; intrapersonlige-, interpersonlige- og strukturelle utfordringer. Hovedkategoriene er abstrahert ut fra underkategorier; utilstrekkelig veiledningskompetanse, usikkerhet i veileders rolle og funksjon, selvavgrensning, prosessledelse, gruppedynamikk, ulike veiledningsmetoder, særlige utfordringer, vurdering, samarbeid, rammer og system for praksisveiledning. I lys av resultatene diskuteres mulige didaktiske endringer i utdanningen.