dc.contributor.author | Tveiten, Sidsel | |
dc.contributor.author | Røkholt, Gro | |
dc.date.accessioned | 2024-01-31T07:51:32Z | |
dc.date.available | 2024-01-31T07:51:32Z | |
dc.date.created | 2024-01-30T11:15:27Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | NORDVEI: Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk. 2023, 8 (e3498), . | en_US |
dc.identifier.issn | 2535-3047 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3114727 | |
dc.description.abstract | Studien undersøker praksisveilederes utfordringer i veiledning av studenter i helse - og sosialfagutdanninger. Studien er en kvalitativ tekstanalyse. Datamaterialet er 72 eksamensbesvarelser fra praksisveiledere som gjennomførte praksisveilederutdanning. Resultatene viser at praksisveilederne har mange utfordringer; intrapersonlige-, interpersonlige- og strukturelle utfordringer. Hovedkategoriene er abstrahert ut fra underkategorier; utilstrekkelig veiledningskompetanse, usikkerhet i veileders rolle og funksjon, selvavgrensning, prosessledelse, gruppedynamikk, ulike veiledningsmetoder, særlige utfordringer, vurdering, samarbeid, rammer og system for praksisveiledning. I lys av resultatene diskuteres mulige didaktiske endringer i utdanningen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.relation.uri | https://boap.uib.no/index.php/nordvei/article/view/3498/3609 | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Å være veileder i "praksisvinden"-utfordringer og didaktiske implikasjoner for praksisveilederutdanningen | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.15845/ntvp.v8i1.3498 | |
dc.identifier.cristin | 2238109 | |
dc.source.journal | NORDVEI: Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk | en_US |
dc.source.volume | 8 | en_US |
dc.source.issue | e3498 | en_US |
dc.source.pagenumber | 16 | en_US |