Browsing ODA Open Digital Archive by Title
Now showing items 13960-13979 of 17109
-
Skolehagen som en arena for å lære om mat, kosthold og bærekraftighet? En kvalitativ studie av foreldrenes erfaring og oppfatning av skolehagen.
(MAEH;2014, Master thesis, 2014)I en tid der miljø og klimaendringer er en realitet kan skolehagen være et sted der både barn og voksne kan delta i et meningsfullt arbeid som kan engasjere til en helhetlig tankegang om hvordan valg av mat både bidrar til ... -
Skoleledelse i fremtidens skole
(Master thesis, 2019)Den nye læreplanen skal tas i bruk skoleåret 2020-2021 og før det kan skolene forberede seg på fagfornyelsen skoleåret 2019-2020. Denne oppgaven undersøker hvordan skoleledere forbereder sin skole for fagfornyelsen og om ... -
Skolelederes verdsetting av læreres fagkompetanse i Kunst og håndverk
(Master thesis, 2013)I denne masteroppgaven rettes fokus mot lærerkompetanse i kunst og håndverksfaget i grunnskolen. For å komme nærmere en forståelse for hvorfor statistikken viser så stor mangel på lærere med fagkompetanse i Kunst og ... -
Skoleledernes syn på skoleklima: noen erfaringer fra PISA og TIMSS fra 2003 og 2015
(Chapter; Peer reviewed, 2018)Skoleklima dreier seg om organisatoriske, fysiske og atferdsmessige forhold ved skolen. På bakgrunn av en systematisk kunnskapsoversikt mener Wang og Degol (2015) at skoleklima kan beskrives gjennom fire hovedområder med ... -
Skolemåltidet i Norge og Finland - en komparativ studie
(Journal article, 2008)Skolemåltidet kan være en spesifikk faktor i å skape et lærende miljø, som vil kunne stimulere til vekst og utvikling og samtidig legge grunnlag for et inkluderende samvær. I denne masteroppgaven ble det gjennomført en ... -
Skolemåltidets betydning for læringsmiljøet: En kvalitativ studie av innføring av gratis skolemåltid i en liten kommune i Norge
(MAEH;2020, Master thesis, 2020)Bakgrunn: Det er foreslått at skolemåltidet er en faktor som kan påvirke læringsmiljøet på barne- og ungdomsskolen. Det er lite forskning på dette området og behov for flere undersøkelser i en nordisk setting. Hensikt: ... -
Skolemedisin mot praksissjokk: veiledning av nyutdannede lærere
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)Aksjonsforskning er gjennomført ved en videregående skole som har satt fokus på veiledning av nyutdannede lærere. Problemstillingen er: Hvordan utvikle et tilbud om veiledning av nyutdannede lærere ved egen skole? Jeg har ... -
Skolemiljøets betydning for skulk - En analyse av hvordan trivsel, læreromsorg og motivasjon henger sammen med skulk blant gutter og jenter i videregående skole
(Master thesis, 2021)Skulk har vært en politisk problemstilling som har skapt grunnlag for iverksettelsen av fraværsgrensen i videregående skole. I tillegg har det blitt produsert litteratur og forskning angående kjønnsmessige forskjeller i ... -
Skolemotstand blant jenter med høy sosioøkonomisk bakgrunn: En kvalitativ studie av tre jenters opplevelse av skolemotstand
(Master thesis, 2023)Stor del av tidligere forskning på elevers skolemotstand har hatt et samfunnsperspektiv, hvor klassebakgrunn, kjønn og etnisitet er viktige årsaker bak elevers skolemotstand. Formålet med denne studien er å undersøke ... -
Skolen og meldeplikten - En casestudie av hvordan skolen ivaretar sin plikt til vern av barn
(Master thesis, 2020)Barnevernet er avhengig av at organisasjoner som skolen melder ifra ved mistanke om omsorgssvikt. I denne casestudien er formålet å utforske hvordan skolen etterfølger sin juridiske plikt til å verne om barn. Sentrale ... -
Skolens demokratimandat - i spenningsfeltet mellom legitimering og problematisering
(Master thesis, 2020)Denne oppgavens hovedanliggende er å drøfte det potensielle paradokset i skolens demokratiopplæring som omhandler legitimering og problematisering. På den ene siden skal skolen legitimere den demokratiske samfunnsordenen, ... -
Skolens evne til å ivareta krenkede lærere
(Psykologi i kommunen;Nr. 6 2020, Peer reviewed; Journal article, 2020-12-12)Bakgrunnen for denne artikkelen er økende dokumentasjon av og fokus på læreres utsatthet for vold fra elever. Det synes som om det ikke skjer nok i praksis for å kunne støtte lærere som blir voldsutsatt. Problemsstillingen ... -
Skolens rolle i Sør-Afrikas kamp mot HIV/AIDS-pandemien
(Master thesis, 2009)Temaet for min oppgave er det sørafrikanske utdanningssystemets rolle i kampen mot HIV/AIDS. Den overordnede problemstillingen min er som følger: Har det sørafrikanske utdanningssystemet mulighet til å virke som en sosial ... -
Skoleprestasjoner til barn med særboende foreldre
(NOVA Rapport 18/05, Report, 2005)Elever som har foreldre som ikke bor sammen (såkalt særboende foreldre), gjør det gjennomsnittlig dårligere på skolen enn andre elever. Hva er årsaken til dette? Hvilke mekanismer gjør at foreldrenes samlivsvalg virker inn ... -
Skoleprestasjoner til barn med særboende foreldre
(NOVA Rapport 18/05, Report, 2005)Elever som har foreldre som ikke bor sammen (såkalt særboende foreldre), gjør det gjennomsnittlig dårligere på skolen enn andre elever. Hva er årsaken til dette? Hvilke mekanismer gjør at foreldrenes samlivsvalg virker inn ... -
Skoleresultater og utdanningssituasjon for barn i barnevernet
(NOVA Notat 4/13, Notat, 2013)Denne kunnskapsoppsummeringen presenterer eksisterende forskning om tiltak for å bedre skoleresultater og utdanningssituasjonen for barn i barnevernet. Prosjektet er finansiert av Barne-, likestillings- og inkluderingsde ... -
Skoleresultater og utdanningssituasjon for barn i barnevernet
(NOVA Notat 4/13, Notat, 2013)Denne kunnskapsoppsummeringen presenterer eksisterende forskning om tiltak for å bedre skoleresultater og utdanningssituasjonen for barn i barnevernet. Prosjektet er finansiert av Barne-, likestillings- og inkluderingsde ... -
Skolers arbeid med elevenes psykososiale miljø. Gode strategier, harde nøtter og blinde flekker
(NOVA Rapport 14/15, Report, 2015)Dette er andre rapport fra prosjektet «En studie av elevenes psykososiale miljø». Rapporten utforsker virksomme strategier og utfordringer i grunnskolers arbeid med å skape et godt psykososialt miljø for elevene, og ... -
Skolers arbeid med elevenes psykososiale miljø. Gode strategier, harde nøtter og blinde flekker
(NOVA Rapport 14/15, Report, 2015)The aim of this study is to gain more knowledge about the psychosocial environment in Norwegian primary and lower secondary education. It consists of two parts. In the first part, we studied the schools’ use of intervention ... -
Skolestart, en empirisk studie av de forbruksmessige sider ved å begynne på skolen
(Prosjektnotat 8-2004, Notat, 2004)Rapporten er utgitt i revidert utgave: Å begynne på skolen. Prosjektnotat nr.5-2005, Oslo, SIFO Tilknyttede prosjekter Barn og unge