Skolen og meldeplikten - En casestudie av hvordan skolen ivaretar sin plikt til vern av barn
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/9417Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- SAM - Master i Barnevern [108]
Sammendrag
Barnevernet er avhengig av at organisasjoner som skolen melder ifra ved mistanke om omsorgssvikt. I
denne casestudien er formålet å utforske hvordan skolen etterfølger sin juridiske plikt til å verne om barn.
Sentrale spørsmål er: Hvilken kunnskap har skolen om å identifisere omsorgssvikt, og hvordan praktiserer
skolen meldeplikten til barnevernet. Resultatene viser at skolen har lite teoretisk kunnskap om tegn på
omsorgssvikt, og at det foreligger misoppfatninger rundt meldeplikten. Artikkelen konkluderer med at
skolen ikke etterfølger meldeplikten i tilstrekkelig grad, hvilket truer barnets rett til beskyttelse, men at det er
behov for mer forskning for å utforske om disse funnene er utbredt.
Beskrivelse
Master i sosialfag