Skolemåltidets betydning for læringsmiljøet: En kvalitativ studie av innføring av gratis skolemåltid i en liten kommune i Norge
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/8877Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Det er foreslått at skolemåltidet er en faktor som kan påvirke læringsmiljøet på barne- og ungdomsskolen. Det er lite forskning på dette området og behov for flere undersøkelser i en nordisk setting.
Hensikt: Hensikten med studien var å samle erfaringene som lærere, skoleledere, skoleeiere og mobbeombud har med hvordan læringsmiljøet påvirkes av et tilbud om gratis skolemåltid. Studien er gjort på mellom- og ungdomstrinnet i en liten kommune i Norge.
Metode: Metoden som ble brukt i denne kvalitative studien var semistrukturerte dybdeintervju av totalt 17 informanter. Etter transkribering av intervjuene, ble systematisk tekstkondensering (STC) brukt som analysemetode.
Resultat: Resultatene i denne studien viser at tilbud om gratis skolemåltid førte til at: 1) elevene ble mer tilstede i spisetiden og de fikk bedre sosiale relasjoner, 2) det ble sosial utjevning mellom elevene, 3) alle elevene spiste og ble mette på sunn mat og 4) det ble en egen matro og læringsro.
Konklusjon: Studien viser at informantene erfarte at innføring av gratis skolemåltid hadde en positiv innvirkning på læringsmiljøet. Dette som følge av at elevene var mer tilstede, og man fikk en sosial utjevning ved at alle elevene ble mette på den samme ernæringsriktige maten.
Beskrivelse
Master i samfunnsernæring