Blar i ODA Open Digital Archive på tittel
Viser treff 7249-7268 av 17250
-
Hvordan lykkes med digital transformasjon? En komparativ casestudie av fire tradisjonelle aktører innen bank og forsikring
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven tar for seg hvordan tradisjonelle aktører innen bank og forsikring håndterer digital transformasjon. Digital transformasjon har fått større oppmerksomhet de siste årene, og det ikke uten grunn. Som ... -
Hvordan lærer sykepleierstudenter anatomi, fysiologi og biokjemi (AFB) med hjelp fra læringsassistenter?
(Sykepleien Forskning;2021, 16 (86483), Peer reviewed; Journal article, 2021-07-08)Bakgrunn: Høy strykprosent og lav snittkarakter på eksamen i anatomi, fysiologi og biokjemi (AFB) skaper bekymring og spørsmål om sykepleierstudenter har tilstrekkelig kunnskap i naturvitenskapelige fag. På bakgrunn av ... -
Hvordan læreres rasjonale for valg av den fysiske elevplasseringen i klasserommet kan påvirke et inkluderende læringsmiljø
(Master thesis, 2023)Denne studien undersøker lærernes ubevisste og bevisste valg knyttet til den fysiske elevplasseringen i klasserommet og hvilken betydning det har for et inkluderende læringsmiljø. Hensikten med studien er å bidra til en ... -
Hvordan løfte utjevning av sosial ulikhet i helse bant barn og unge systematisk inn i bydelenes folkehelsearbeid? – Erfaringer fra bydeler i Oslo kommune
(NIBR-rapport;2022:22, Research report, 2022-05)Rapporten tar for seg erfaringer fra det systematiske folkehelsearbeidet rettet mot barn og unge i tre bydeler i Oslo kommune, med særlig fokus på utjevning av sosial ulikhet i helse. Studien bygger videre på en tidligere ... -
Hvordan måle tidspunkt for avgang fra yrkeslivet i Norge? Om ulike definisjoner, metoder og resultater
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Det er av stor interesse å kunne måle presist hvordan den typiske avgangsalderen utvikler seg på samfunnsnivå og hvordan den eventuelt varierer mellom grupper på individnivå. I denne artikkelen redegjør vi for ulike ... -
Hvordan måle tidspunkt for avgang fra yrkeslivet i Norge? Om ulike definisjoner, metoder og resultater
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Det er av stor interesse å kunne måle presist hvordan den typiske avgangsalderen utvikler seg på samfunnsnivå og hvordan den eventuelt varierer mellom grupper på individnivå. I denne artikkelen redegjør vi for ulike ... -
Hvordan mener yrkesfaglærerne at læringsarealer og utstyr påvirker undervisningspraksis i programfagene? En kvalitativ undersøkelse på studieretning bygg og anleggsteknikk.
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven har kommet til som et resultat av et utbyggingsprosjekt som var gjennomført ved vår skole. Dette gjorde oss interessert i læringsarealenes og utstyrets betydning for den yrkesfaglige undervisningspraksisen. ... -
Hvordan mestrer sykepleiere over tid å stå i situasjoner med verbale trusler og fysiske angrep i sin arbeidshverdag på en voksenpsykiatrisk akuttavdeling?
(Master thesis, 2011)Bakgrunn: Forskning viser at det er sykepleiere ved akuttpsykiatriske avdelinger som er mest utsatt for aggresjon og aggressive angrep i sin arbeidshverdag. Forskningsspørsmålet i denne undersøkelsen er derfor: ”Hvordan ... -
Hvordan mestrer unge voksne forbrukerrollen?
(Oppdragsrapport 1-2016, Report, 2016)Denne kvalitative studien tyder på at unge voksne i Norge ofte er uerfarne i forbrukerrollen. Denne kvalitative studien tyder på at unge voksne i Norge ofte er uerfarne i forbrukerrollen. Men de har betydelig kjøpekraft, ... -
Hvordan oppfatter kroppsøvingslærere at konkurranse kan påvirke elevers faglige og sosiale utvikling i kroppsøving? En kvalitativ studie av konkurranse i videregående skole
(Master thesis, 2021)Konkurranse er et komplekst og sammensatt begrep. Hensikten med dette forskningsarbeidet har vært å se på hvordan kroppsøvingslærere oppfatter at konkurranse kan påvirke elevenes faglige og sosiale utvikling. Problemstillingen ... -
Hvordan oppfatter og praktiserer folkehøgskolelærere allmenndannelse?
(Master thesis, 2020)Folkehøgskolen er et skoleslag som er et supplement til det formelle utdanningssystemet vi har i Norge (Utdanningsdirektoratet, 2015). Allmenndannelse og folkeopplysning er det overordnede rammeverket som folkehøgskolelærere ... -
Hvordan oppfattes yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved Høgskolen i Oslo og Akershus av skoleledere i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag?
(Research report, 2016-04)På 1990 tallet ble utdanningen av yrkesfaglærere stort sett organisert ved at studenter med fagbrev, jobberfaring og ulike former for yrkesteoretisk utdanning gjennomførte kurs i praktisk pedagogisk utdanning (PPU-Y). ... -
Hvordan opplever aldersgruppen 55+ å søke ny jobb?
(AFI-rapport;2023:07, Report, 2023-02-17)Senter for seniorpolitikk ønsket svar på hvordan seniorer 55+ opplevde det å søke jobb. 37 personer (56 – 71 år) med god utdannelse og lang arbeidskarriere ble intervjuet. Ærlige tilbakemeldinger når seniorene ikke gikk ... -
Hvordan opplever elevene i Vg2 elektrofag YFF En kvalitativ studie av hvordan Vg2 elektroelever opplever YFF ute i bedrift
(Master thesis, 2023)I et samfunnsperspektiv er Norge mer avhengig av fagarbeidere enn noen gang. Stadig vekk hører vi det politiske miljøet snakke om hvor viktige yrkesfagene er i det grønne skiftet. Og selv om det har vært økende positivt ... -
Hvordan opplever elevene medvirkning i opplæringen på helse og sosial vg1 etter LK06?
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Dette er et sammendrag av en masteroppgave i yrkespedagogikk om elevmedvirkning i en videregående skole. Denne undersøkelsen er gjort på til sammen 52 elever i en videregående skole på programfaget helse og sosial videregående ... -
Hvordan opplever elevene opplæringen i faget Automatiseringssystemer: En kvalitativ undersøkelse i et yrkespedagogisk arbeid som tar utgangspunkt i praktiske helheter
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Som lærer i over tjue år har jeg sett at det har blitt mer og mer krevende å være både lærer og elev. Kravet om dokumentasjon og vurderinger tar mye av tiden til lærere. Kan dette bety at elevene trenger å bli mer bevisste ... -
Hvordan opplever elever i ungdomsskoler måltidsituasjonen ved implementering av gratis, varm skolemat? – En kvalitativ studie
(Bachelor thesis, 2020)Bakgrunn: Barn og unge tilbringer mye tid på skolen. Skolen er en viktig arena for læring og sosialt samvær, og skolemåltidet kan fungere som et viktig samlingspunkt. I dag er det ingen norsk lov om skolemat, det er en ... -
Hvordan opplever foreldre den kommersielle hverdagen?
(Arbeidsnotat 13-2000, Notat, 2000)Hvordan er det å vokse opp i dag? Og hvordan er det å være foreldre? Hvilke utfordringer og problemer står dagens foreldre overfor i en barndom og ungdomstid som ofte blir beskrevet som kommersiell, og hvor forbruk, moter ... -
Hvordan opplever gastrisk bypass-opererte utfordringene de møter etter operasjonen og hva oppgir de som hensiktsmessig og god oppfølging fra helsevesenet?
(MAEH;2013, Master thesis, 2013)Bakgrunn: Det utføres stadig flere gastrisk bypass-operasjonen og mye tyder på at antallet opererte vil øke i årene fremover. Studien har som formål å øke forståelsen og kunnskapen om hvordan gastrisk bypass-opererte ... -
Hvordan opplever jordmødre å samtale med den gravide om vold: En systematisk oversikt over kvalitative studier
(MAJO;2019, Master thesis, 2019)Bakgrunn: Jordmødre anbefales å snakke med gravide kvinner om deres voldserfaringer. Hensikt: Hensikten med studien er å få oversikt over tidligere forskning og sammenfatte en systematisk oversikt over hvordan jordmødre ...