• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Education and International Studies
  • LUI - Master Theses
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Education and International Studies
  • LUI - Master Theses
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan oppfatter og praktiserer folkehøgskolelærere allmenndannelse?

Brekke, Kristian Taugbøl
Master thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
Brekke_skut2020.pdf (822.4Kb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/9184
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap [244]
Abstract
Folkehøgskolen er et skoleslag som er et supplement til det formelle utdanningssystemet vi har i

Norge (Utdanningsdirektoratet, 2015). Allmenndannelse og folkeopplysning er det overordnede

rammeverket som folkehøgskolelærere må forholde seg til. Målet med denne studien er å belyse

folkehøgskolelærere sin oppfattelse og praksis av allmenndannelse. Dette er formulert gjennom

problemstillingen; Hvordan oppfatter og praktiserer folkehøgskolelærere allmenndannelse? Min

teoretiske tilnærming har sitt utgangspunkt i Klafki og hans dannelsesperspektiv og den

Grundtvigianske folkehøgskoletradisjonen. Videre har jeg en kvalitativ tilnærming til oppgaven

med intervju som metode med et utvalg på seks folkehøgskolelærere fra frilynt og kristen

folkehøgskole.

Folkehøgskolelærerne kommuniserer stort sett både formale og materiale perspektiver på

allmenndannelse. Informantene har et positivt syn på formålsparagrafen, men begrepet

allmenndannelse blir lite brukt i hverdagen. Folkehøgskolelærerne har en praktisering av

allmenndannelse hvor det gis rom for formale og materiale prosesser. Det er derimot uvisst hvor

reflektert denne praksisen er. Folkehøgskolen er også på flere måter strukturert med tanke på

dannelse gjennom eksempelvis internatet og praktiske oppgaver. Med utgangspunkt i kategorial

danning oppgir lærerne at de bruker et objektivt innhold for å initiere elevenes subjektive

interesser. Hovedkonklusjonen er at oppfattelsen og praktiseringen av allmenndannelse i stor

grad harmonerer med den Grundtvigianske tradisjonen og Klafkis perspektiv på allmenndannelse.

Det er derimot vanskelig å stadfeste hvor bevisst denne praktiseringen er. Samtidig er

folkehøgskolen på ulike måter strukturert med tanke på allmenndannelse, slik at allmenndannelse

enklere kan finne sted, selv om en lærer ikke har en reflektert allmenndannende praksis. Denne

masteroppgaven er altså et bidrag til forskningen på allmenndannelse i folkehøgskolen ut fra

folkehøgskolelærere sin kontekst, ved at seks lærere har blitt intervjuet om dette i lys av Klafki

og Grundtvig.
 
The folk high school is a school that functions as a supplement to the general educational system

we have in Norway (Norwegian Directorate for Education and Training, 2015). Bildung and

enlightenment comprise the core of the overarching framework that is to guide the syllabus folk

high school teachers are obligated to to teach.

The purpose of this study is to investigate folk high school teachers’ understanding and practice

of bildung. Consequently, my research question is: How do folk high school teachers understand

and practice bildung? The theoretical framework used in this study is based on Klafki’s

perspective on bildung along with the Grundtvigian folk high school tradition. To conduct this

study, I used a qualitative approach, interviewing six folk high school teachers from both

Christian and non-christian schools.

The informants to a large extent communicate both formal and material perspectives on bildung,

meaning both subjective and objective views on bildung, in light of Klafki. They hold a positive

view on the purpose paragraph, but the term ‘bildung’ is of limited use in their everyday lives.

The folk high school teachers’ practice of bildung encompasses both formal and material

processes. How intentional this practice is, however, is difficult to measure. Folk high schools in

general have a number of structures intended to foster bildung, such as the dorm and the different

chores the students engage in. Based on categorial bildung, the teachers report the use material

bildung to initiate formale bildung-processes

The main conclusion of this study is that the informants’ understanding and practice of bildung to

a large extent agree with the Grundtvigian tradition and Klafki’s perspective on bildung. It is,

however, difficult to state how intentional the practice of bildung is. In addition, folk high

schools are structured in a number of ways with the intention of fostering bildung. Consequently,

the fostering of such might take place without the teachers having reflected on such structures as

contributing to bildung. This master thesis contributes to the research on bildung in the folk high

schools, through interviews with folk high school teachers’ about this topic in light of Grundtvig

and Klafki.
 
Description
Master i skolerettet utdanningsvitenskap
Publisher
OsloMet - Storbyuniversitetet

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit