Hvordan mener yrkesfaglærerne at læringsarealer og utstyr påvirker undervisningspraksis i programfagene? En kvalitativ undersøkelse på studieretning bygg og anleggsteknikk.
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/7539Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven har kommet til som et resultat av et utbyggingsprosjekt som var gjennomført ved vår skole. Dette gjorde oss interessert i læringsarealenes og utstyrets betydning for den yrkesfaglige undervisningspraksisen. Hensikten med denne oppgaven er å kartlegge hvordan yrkesfaglærere mener at læringsarealer og utstyr påvirker undervisningspraksis i programfagene. Vi spurte lærerne om deres mening om dette temaet for å avdekke hvordan de mener arealene og utstyret påvirker deres undervisningspraksis.
Vi har valgt å triangulere metoder ved å benytte både intervju, observasjon og uformelle samtaler i en kvalitativ tilnærming til problemstillingen. Oppgavens teoretiske perspektiver er vesentlig hentet fra Dewey, Schön og Hiim og Hippe. Spesielt har vi hatt fokus på den yrkesdidaktiske relasjonsmodellen som setter yrkesfunksjoner og yrkesoppgaver i sentrum.
Vi har også valgt å trekke inn sentrale styringsdokumenter som opplæringslova, st. meld. 30, læreplaner for yrkesfaglig retning, arbeidsmiljøloven og arbeidsplassforskriftene.
Våre funn viser at læringsarealene og utstyret har stor betydning for undervisningspraksisen. Dette gjelder både størrelse, nærhet mellom teori og praksis og utstyrets mengde og kvalitet.
Dette ble tydelig ved at undersøkelsen omfattet svært ulike skoler når det gjaldt læringsareal og utstyr. Ulikheter mellom skolene klargjorde hvordan areal og utstyr fremmet eller begrenset lærerens undervisningspraksis. Funnene viser at viktige yrkesdidaktiske hensyn ikke lar seg oppfylle når læringsareal og utstyr ikke er tilfredsstillende. I tillegg peker funnene mot at brukermedvirkning og medbestemmelse fra yrkesfaglæreren som ekspert på sitt område, har vesentlig betydning for å oppnå funksjonelle læringsarealer ved nybygg og ombygging av læringsareal for byggfagene.
Vi har gjennom denne oppgaven avdekket at de styrende dokumentene ikke gir noen klare rammer for hvordan læringsareal og utstyr bør være. Vi ser derfor at det er behov for videre forskning på dette området for å utvikle mer kunnskap og skape grunnlag for endring både på lokalt og sentralt nivå.
Beskrivelse
Master i yrkespedagogikk