Browsing LUI - Master i Yrkespedagogikk by Title
Now showing items 1-20 of 292
-
70-30: Et holdningsstyrt kvalitetssystem for yrkesopplæring i skole.
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)70-30: Et holdningsstyrt kvalitetssikringssystem for yrkesopplæring i skole. Vi mener samfunnet trenger yrkesutøvere som kan utføre yrkesoppgaver av høy kvalitet. Yrkesutdanningen skal legge grunnlag for disse yrkesutøverne. I ... -
ADHD - om å se innsiden fra utsiden
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Hvordan kan skolen koordinere tilpasset opplæring for yrkesfagelever med ADHD. Temaet i prosjektet er ADHD (attention, deficiet, hyperactivity disorder) og diagnosens vilkår i et stadig mer sosialisert samfunn, der de ... -
Aktive arbeidstakere fremfor passive trygdemottakere: Et utviklingsarbeid i forhold til varige tilrettelagte arbeidsplasser
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)Mastergradsoppgaven er et utviklingsarbeid i forhold til varige tilrettelagte arbeidsplasser i det ordinære arbeidsliv. Nittedal kommune ønsker å tenke nytt, de vil integrere personer som er psykisk utviklingshemmet inn i ... -
"Alle må fly sine egne vinger" : En kvalitativ undersøkelse om livsmestring og unge mennesker med lærevansker
(MAYP;2022, Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøker vi hvordan livsmestring blir ivaretatt og erfart blant unge mennesker med lærevansker. Vår interesse for dette temaet er hvordan fagfornyelsens tverrfaglige tema folkehelse og livsmestring ... -
Alternativ opplæring gjennom oppfølgingstjenesten
(Master thesis, 2009)Denne mastergradsoppgaven handler om sju ungdommer som sto uten skoleplass eller ordinært arbeid. Den handler om da disse var på tiltak gjennom Oppfølgingstjenestens avdeling i Larvik (OT). Da var de utplassert i arbeidslivet ... -
Alternativ vg3 i skole - Salgsfaget. Helhet og sammenheng mellom skole og praksis
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven i yrkespedagogikk, omhandler et utviklingsarbeid for oppstart og gjennomføring av undervisning på alternativ vg3 i skole. Studietilbudet gjelder for elever som ikke har fått ... -
Applikasjon som verktøy til vurdering: Yrkesfaglige elever i praksis
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Dette masterprosjektet er et resultat av fire års deltidsstudia ved Høyskolen i Oslo og Akershus. I hverdagen står norskeskoler overfor mange utfordringer, og vurdering er en av de utfordringene. Prosjektet prøver å se ... -
Arbeid og livskvalitet: hva er verdien av varig tilrettelagt arbeid?
(Master thesis, 2010)I dette prosjektet er det forsket på problemstillingen: "Hva er verdien av varig tilrettelagt arbeid?" Rapporten gir et lite historisk tilbakeblikk på overgangen fra HVPU til det som i dag er VTA. Verdien av VTA har i ... -
Arbeids – og læringsmiljøet på Vg2 Kokk – og servitørfag
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)Vg2 Kokk – og servitørfag har en rekke utfordringen knyttet til lav søkning, frafall, store forskjeller i sosiale og faglige forutsetninger, og for mange av elevene som ikke ønsker å utdanne seg videre innenfor fagene. ... -
Arbeidslivsfag: på vei mot fremtidens gode fagarbeider?
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Innholdet i rapporten baserer seg på en undersøkelse som ser nærmere på hvordan to utvalgte skoler benytter seg av rammene i de offisielle styringsdokumentene til å planlegge og gjennomføre undervisning i forsøksfaget ... -
Arbeidspraksiskunnskap: elevers erfaring med arbeidspraksis i faget prosjekt til fordypning innenfor yrkesfag i videregående skole
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)Hensikten med denne masteroppgaven var å få en forståelse av dagens situasjon når det gjelder hva arbeidspraksis har betydd for elevene i faget prosjekt til fordypning. Et av formålene i læreplan til faget prosjekt til ... -
Avvik fra forventet progresjon i læretiden
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler om et aksjonsforskningsprosjekt som ble gjennomført i forbindelse med min jobb som rådgiver ved utdanningsavdelingen i fylkeskommunen, i perioden 2017-2019. Hovedmodellen i norsk yrkesfagutdannelse ... -
Bedre sammen: En kvalitativt orientert undersøkelse om læringskultur blant kundebehandlere og deres ledere i en organisasjon.
(MAYP;2021, Master thesis, 2021) -
Betydningen av arbeidserfaring for skoleprestasjon
(MAYP;2021, Master thesis, 2021)Bakgrunnen for denne masteroppgaven er min undring over noen få elevers sterke motivasjon for å prestere på skolen. Jeg ønsket å identifisere faktorer som påvirket denne gode prestasjonen for å se om noe kunne være overførbare ... -
Betydningsfulle forhold for yrkesfaglærerens kompetanseutvikling i profesjonsfelleskapene. Psykologisk trygghet gir økt kompetanse?
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven representerer et ønske om å få kunnskap om kompetanseutvikling hos yrkesfaglæreren gjennom deres praksis – og profesjonsfelleskapene. Yrkesopplæringen i norsk skole har ved reformer erfart strukturelle ... -
Bilfagopplæring : et samarbeid mellom skole og bedrift : Hvordan kan bilfagopplæringen utvikles gjennom et samarbeid mellom skole og bedrift?
(Master thesis, 2009)Denne oppgaven er en Masteroppgave i Yrkespedagogikk ved Høgskolen i Akershus, utarbeidet gjennom et fireårs deltidsstudie fra 2005 – våren 2009. Oppgavens siktemål var å ha fokus på ”Bilfagopplæring – gjennom samarbeid ... -
Bruk av digitale hjelpemidler i yrkesfagopplæringen
(MAYP;2021, Master thesis, 2021)Dette master prosjektet har hatt som mål og undersøke hvordan bruk av IKT og digitale hjelpemidler i yrkesopplæringen påvirker elevens læringsutbytte og motivasjon til å lære. Prosjektet er gjennomført med elever og lærer ... -
Bruk av digitale verktøy som læringsstrategi for å øke mestringsfølelse og tekstproduksjon
(MAYP 2011;, Master thesis, 2011)I den videregående skolen er det i dag stort frafall. Dette gjelder spesielt ved yrkesfaglige linjer. Det store frafallet har store økonomiske konsekvenser for samfunnet og for mange av de som faller fra er de personlige ... -
Bærekraftig utvikling i frisørfaget
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)Frisørfaget er først og fremst et yrke der opplæringen vektlegger praktisk grunnleggende arbeid med hår, bruk av produkter, håndtering av ulike verktøy og materialer. Som frisør jobber du med ulike kjemikalier, gjentakende ... -
Bærekraftig yrkesutøvelse i helse- og oppvekstfag – en realitet eller ønskedrøm? En kvalitativ undersøkelse om hvordan yrkesfaglærere i helse- og oppvekstfag forstår og tilrettelegger for bærekraftig yrkesutøvelse i helse- og oppvekstfagene
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan yrkesfaglærere i helse- og oppvekstfag tilrettelegger opplæring for bærekraftig utvikling og bærekraftig yrkesutøvelse. Bærekraftig utvikling ble med innføringen ...