Browsing LUI - Master i Yrkespedagogikk by Title
Now showing items 75-94 of 292
-
Helhetlig førerkortopplæring
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven i yrkespedagogikk har tatt utgangspunkt i to rapporter som er kommet en den senere tiden, disse rapportene er bestilt av Statens vegvesen for å se på implementeringen av læreplan som kom i 2005. Disse ... -
Helhetlig og praksisnær opplæring: hvordan kan det tilrettelegges for en helhetlig og praksisnær opplæring i hudpleiefaget, som utvikler grunnleggende yrkeskunnskap?
(Master thesis, 2011)Helhetlig og praksisnær opplæring er oppgavens tema. Oppgaven har som mål å få en bedre forståelse for hvordan kompetansemålene i læreplanen kan sees i en sammenheng og der dette kan resultere i en helhetlig og praksisnær ... -
Helhetlig opplærings- og vurderingsstrategi
(MAYP 2011;, Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven er et aksjonsforskningsprosjekt som ble gjennomført i to klasser design og håndverk Vg1 frisørfag på Strømmen videregående skole skoleåret 2009/2010. prosjektets problemstilling: Hvordan utvikle en ... -
Helhetlig rådgivning i videregående skole
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Formålet med prosjektet har vært å belyse hvordan rådgivere praktiserer helhetlig rådgivning. Jeg ønsker å få innsikt i hvordan rådgiverne samhandler med elever, kartlegge hvem som er de viktigste samarbeidsaktørene til ... -
Helsefagarbeider og fagprøven: i hvilke grad gir fagprøven kandidaten mulighet til å vise sin kompetanse i helsearbeiderfaget?
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Målet med rapporten var å øke forståelsen for fagprøven i helsearbeiderfaget. Helsearbeiderfaget er et nytt fag ved innføringen av Kunnskapsløftet i 2006 og er således i en dannelsesprosess. Intensjonen med Kunnskapsløftet ... -
Helsefagarbeiderelev i arbeidspraksis: Et aksjonsforskningsprosjekt om hvordan et tettere kollegasamarbeid kan fremme elevenes trivsel og læring i arbeidspraksis
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)For elever er trivsel en viktig faktor for læring, og forskning viser at læring skjer gjennom tenkning, følelser og motivasjon gjennom samspill med andre. Funn fra egen, tidligere forskning viste at noen elever ikke trivdes ... -
How can I improve my practice as a facilitator in technical and vocational education? Focusing on facilitating participants' participation and learning groups
(Master thesis, 2010)This dissertation documents a self-study of my own practice as a facilitator in technical vocational education which is committed to practice improvement. I have adapted action research living theory methodology whereby I ... -
How can I improve my practice as a teacher and facilitator while working together with instructors/teachers in order to discuss with them and facilitate them in increasing the learning outcome of their students?
(Master thesis, 2010)This dissertation is a self-study research approach into my practice as a teacher and facilitator at Wau Vocational Training Center (WVTC). I examined my experiences as a teacher for 7 years, enquire the forms of my knowing ... -
Hva driver vi med, egentlig?
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)Denne oppgavens intensjon er å konkretisere og forstå pedagogisk faglighet på en byggfagavdeling på en videregående skole i Oslo. Det undersøkes om avdelingens læringskultur bidrar til opprettholdelsen av et arbeidsliv ... -
Hva kjennetegner yrkeskompetansen til helsefagarbeideren i Norge?
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)Tema for denne masteroppgaven er helsearbeiderfaget som har erstattet både hjelpepleier og omsorgsarbeiderfaget. Helsearbeiderfaget ble lansert i 2006, med både skolereformen Kunnskapsløftet (KL06) og Kompetanseløftet 2015. ... -
Hva skal jeg med det' a? En studie som belyser eleven Zits' opplevelse av relevans i opplæringen på Vg1 og Vg2
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Singel-casestudien følger eleven Zits som vil bli elektriker gjennom Vg1 og Vg2. Gjennom tre dybdeintervjuer belyses problemstillingen Hvordan er eleven Zits’ opplevelse av relevans i opplæringen i programfag og prosjekt ... -
Hva skaper stress for elever på videregående skole?
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)Interessen min for elevenes mestring har vært viktig for meg som lærer. På skolen er læring og utvikling det sentrale dersom elever skal kunne oppleve selvrealisering og oppnå personlig utvikling. Selvrealisering innebærer ... -
”Hvad gør vi nu – lille du?” Elevmedvirkning i utdanningen – du kan få mye ut av å spørre elevene……hvis du tar deg tid.
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)In this thesis, I want to find out what kind of methods teachers adopt when they want to achieve student participation. Participation in the learning process progresses, by the way I have experienced and learned from my ... -
Hvem er politilederen og hvilke egenskaper ser politiet etter i rekrutteringsarbeidet?
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Lederrollen har endret seg mye i de senere årene og i dag er kravene man stiller til godt lederskap med tanke på både egenskaper og ferdigheter forandret. I politiets styringsdokumenter understrekes det at etatens samlede ... -
Hvilke konsekvenser kan målstyring og standardisering ha for yrkesutøvelse og læring?
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)I denne masteroppgaven har jeg sett på sammenhengen mellom målstyring og standardisering, og yrkesutøvelse og læring. Utgangspunktet har vært en fornemmelse av noen uheldige konsekvenser, men som det har vært krevende å ... -
Hvilken betydning har det for fellesfagstudenter å få innsikt i de yrkesfaglige programområdene i sitt lærerstudium? Hvordan kan dette bidra til å redusere frafall i den videregående skole?
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Etter innføring av kunnskapsløftet er det satset stort på å redusere frafall av elever på de yrkesfaglige programområdene. Dette ble gjort ved blant annet å innføre faget utdanningsvalg på ungdomsskole trinnet. Ved å gi ... -
Hvilken kompetanse trenger yrkesfaglæreren på stor bil?
(Master thesis, 2010)Lærerens helhetlige kompetanse kan sies å bestå av flere komponenter. Disse komponentene kan variere ut fra det nivået i skolen lærerne underviser på, og hvilke fag de underviser i. Undervisningskompetansen, det å kunne ... -
Hvordan arbeidsmetoder påvirker læring i nettbasert fagskoleutdanning: Effektiv læring og bruk av digital læringsteknologi
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Hensikten med denne studien er å få innsikt i hvordan studentene beskriver læringssituasjon i høyere yrkesfaglig utdanning. I denne studien vil jeg se nærmere på hvordan undervisningen påvirker studentens læring i nettbasert ... -
Hvordan benytte konfluentpedagogikk som motivasjonsfremmende tiltak i undervisningen i kunst- og kultur for VG2 Interiør- og utstillingsdesign?
(Master thesis, 2010)Tema for denne oppgaven er: hvordan konfluent undervisningsmetode i undervisningen i emnene Kunst og Kultur i utdannelsen til Interiør og utstillingsdesignere Vg 2. Oppgavens mål er prøve ut om konfluent læringsmetode kan ... -
Hvordan dokumentere kvinnelige innsattes opplæring og arbeidspraksis ved arbeidsdriften i Bredtveit fengsel og forvaringsanstalt.
(MAYP;2016, Peer reviewed; Master thesis, 2016)Masteroppgaven handler om hvordan en skal dokumentere kvinnelige innsattes opplæring og arbeidspraksis ved arbeidsdriften i Bredtveit fengsel og forvaringsanstalt for å styrke de innsattes hverdag etter løslatelse. I dagens ...