Browsing LUI - Master i Yrkespedagogikk by Title
Now showing items 203-222 of 292
-
Refleksjon i og over elektrofag: En kvalitativ studie av elevers refleksjon mellom yrkespraksis og yrkesteori
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler om hvordan elektrofaglærere kan legge til rette for relevant yrkesopplæring, gjennom å stimulere elevene til refleksjon mellom yrkespraksis og yrkesteori. Oppgaven viser hvordan målrettet arbeid ... -
Refleksjonsnotat i politiutdanningen: En studie av politistudenters arbeidskrav "skriving av refleksjonsnotat", i andre studieår ved Politihøgskolen
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)This is a qualitative study of police students' reflection notes, written by police students during the second year at the Police College. The aim for the police college is to educate reflected and active police officers. ... -
Rekruttering til tannteknikerstudiet : yrkessosialisering eller frafall
(Master thesis, 2009)Utgangspunktet for denne mastergradsoppgaven var min undring knyttet til rekruttering og frafall av tannteknikerstudenter. Som lærer på tannteknikerutdanningen ved høgskolen i Oslo har jeg de senere år sett et økende fokus ... -
RELASJONSKOMPETANSE I VIDEREGÅENDE SKOLE. En kvalitativ studie om læreres praksis knyttet opp mot relasjonskompetanse.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om hvordan kontaktlæreren bruker sin relasjonskompetanse i møte med nye elever på yrkesfag. Som en del av det økte fokuset de siste årene på den positive betydningen av en god lærer-elev ... -
Relevans i fag- og yrkesopplæringen
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)‘’Hvordan opplever elevene relevans i opplæringen gjennom differensierte oppgaver?’’ Programområdet Bygg- og Anleggsteknikk inneholder nå totalt 22 ulike fag som hver for seg leder frem til fag- eller svennebrev. For ... -
Relevant bruk av PC i undervisningen på yrkesfag. En case-studie fra teknikk og industriell produksjon
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Tema for denne masteroppgaven er å vise et eksempel på hvordan teknologien kan brukes for å legge til rette for læring. Problemstillingen for undersøkelsen er Hvordan kan teknologi brukes for å legge til rette for læring ... -
Relevant fagskoleutdanning i helse og sosialfag: et yrkesdidaktisk FoU arbeid med vekt på demokratiske læringsstrategier ved fagskolen i helse- og sosialfag
(Master thesis, 2010)Denne oppgaven handler om utvikling av relevant fagskole i helse og sosialfag. Oppgavens hensikt er å bringe frem mer yrkesdidaktisk kunnskap og profesjonell lærerkunnskap, utviklet av fagskolelærere sammen med ... -
Relevant og praksisnær læring for hudpleieelever
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Problemstillingen for denne masteroppgaven er; Hvordan kan elever, yrkesfaglærere og veiledere utvikle en yrkesrelevant læring for hudpleieelever ved praksisopplæring i bedrift og institusjon? Hudpleierutdanningen følger ... -
Relevant yrkesopplæring for helsearbeiderfagelever vg2
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Sammendrag Hensikten med dette masterprosjektet var å undersøke om elevene på vg2 helsearbeiderfag ville oppleve praktisk eksamen som mer hensiktsmessig og meningsfull om gjennomføringen ble flyttet fra skole til ... -
Relevant yrkesopplæring i programfagene på Vg2 kokk- og servitørfag: Hva etterspør bedriftene av relevant yrkeskompetanse?
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Vår problemstilling er hvordan legge til rette for relevant opplæring i programfagene på Vg2 kokk- og servitørfag med utgangspunkt i bedriftenes ønsker og behov. For å finne svar på problemstillingen har vi valgt å bruke ... -
Research on professional practice: internationalization of university campuses and its formative impact on the development of intercultural competences among professionals
(ERMUN;2011, Master thesis, 2011)Recently, internationalization is high on the agendas of national governments, international bodies and institutions of higher education. Huge economic and human resources are involved in internationalization efforts, ... -
Rompa heeer: tømmerfløting et utdødd yrke
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Oppgaven Rompa heeer er en studie om hvilke arbeidsoppgaver tømmerfløtingen bestod av, og hvordan fløterne lærte yrke i Nordmarksvasdraget i Oslomarka, og i Trysil-Klarälven med tverrelver i Hedemark. Rompa heeer er ... -
Samarbeid hjem - skole
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Den videregående yrkesfaglige utdanningen i Norge, har i mange år hatt en utfordring i forhold til frafall i opplæringen. Samtidig vet vi at ungdom uten fullført utdanning, ikke har de samme muligheter for å lykkes i ... -
Samarbeid og Tradisjoner, for styrking av felles fagspråk
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)Dette aksjonsforskningsprosjektet handler om utvikling og bruk av samtale- og refleksjonsverktøy til bruk i både bedrift og skole i blomsterdekoratørfaget, for styrking av felles fagspråk. Dette verktøyet har blitt til på ... -
Samarbeid skole-bedrift: Relevant og meningsfull opplæring for en industriteknologiklasse
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler om hvordan vi kan gjennomføre opplæringen for en Vg2 Industriteknologiklasse ute i en opplæringsbedrift som er lokalisert i et industrimiljø i Kongsberg. Dette prosjektet er et samarbeid mellom ... -
Samfunnsrelevant og meningsfull opplæring i faget prosjekt til fordypning
(Master thesis, 2010)Dette masterprosjektet startet på bakgrunn av at vi ønsket å forbedre nåværende praksis i faget prosjekt til fordypning Vg2 frisør. Avdelingen og elevene på skolen hvor prosjektet skulle gjennomføres, ønsket endring av ... -
Sammen i arbeidspraksis.
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Målet med dette prosjektet har vært å se nærmere på betydningen av tett oppfølging fra faglærer i arbeidspraksis for elevene ved Helse- og oppvekstfag. Jeg ønsker å se på og konkretisere erfaringer fra elever, faglærere ... -
Sammen med andre kan jeg se framover: Forsøk med gruppeveiledning for å forebygge frafall i videregående skole
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Denne oppgaven dokumenterer et forskningsprosjekt med gruppeveiledning blant elever på påbygging til generell studiekompetanse ved en videregående skole. Problemstillingen er: Hvordan bruke gruppeveiledning som verktøy for ... -
Samspillet mellom skole og bedrift: En kvalitativ studie i tømrerfaget
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven handler om bedriftenes forventninger til samspillet med skolen om opplæringen av fremtidige tømrere. Bakgrunnen for min interesse omkring dette temaet har vært de senere års fokus på ulike utfordringer ... -
Samtidig elev og lærling? Et aksjonsforskningsprosjekt om muligheter og utfordringer i samarbeidet mellom skole og arbeidsliv gjennom et fireårig utdanningsløp i Helsefag
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Utfordringer knyttet til relevans i den ordinære tilbudsstrukturen samtidig med endring i elevgrunnlaget ved Helse- og oppvekstfag i videregående skole har gitt utfordringer i forhold til motivasjon, frafall og rekruttering ...