• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Yrkespedagogikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Yrkespedagogikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samarbeid skole-bedrift: Relevant og meningsfull opplæring for en industriteknologiklasse

Popperud, Vegard
Master thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
popperud_mayp2019.pdf (1.196Mb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/7538
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Master i Yrkespedagogikk [290]
Abstract
Denne masteroppgaven handler om hvordan vi kan gjennomføre opplæringen for en Vg2 Industriteknologiklasse ute i en opplæringsbedrift som er lokalisert i et industrimiljø i Kongsberg. Dette prosjektet er et samarbeid mellom skole og næringsliv. Det vi har gjort her, er å knytte arbeidslivet tettere opp mot opplæringen av elevene. Ved å samlokalisere har vi hatt et håp om at både arbeidslivet, elevene og lærerne skal nyte godt av samarbeidet. Mye nytt og tidsriktig utstyr er kjøpt inn. Lokalene som elevene bruker, er også brukt av lærlinger på ulike bedrifter innen industrimiljøet i Kongsberg.

I dette prosjektet har jeg støttet meg til sentrale og lokale styringsdokumenter som forankrer prosjektets mål. Målene er jo å gi elevene en relevant og meningsfull opplæring som skal gi dem en god start på yrkeslivet. Samtidig skal næringslivet få elever som skal være godt forberedt på den hverdagen som møter dem etter skoletiden. Vi har også fokusert på hva vi tror vil møte elevene i årene som kommer. Det å kunne skape fremtidens fagarbeidere er et mål.

Min teoretiske tilnærming til oppgaven har handlet om det sosiale samspillet som oppstår i samarbeid med mer erfarne fagarbeidere eller lærlinger. Det har også vært viktig å se på organisasjonslæring, da dette krever en annen form for organisering enn det vi har vært vant med i skolen. I min metodiske tilnærming til oppgaven har jeg valgt å bruke aksjonsforskning. Jeg har undervist og forsket sammen med elevene gjennom skoleåret. Mine data har vært kvalitative og har kommet fram gjennom intervjuer, observasjoner, logger og elevarbeider.

De erfaringene jeg har gjort meg gjennom dette prosjektet, har gitt meg en større innsikt i hva som skjer når vi kopler næringsliv og skole tettere mot hverandre. De utfordringene vi har møtt på, kan vi ta med oss videre når prosjektet går fra å være et pilotprosjekt til å være en mer stabil organisering av deler av yrkesopplæringen. Mine funn peker på at det er en klar sammenheng mellom tettere samarbeid skole og næringsliv og en meningsfull og relevant opplæring for elevene.
Description
Master i yrkespedagogikk
Publisher
OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for yrkesfaglærerutdanning
Series
MAYP;2019

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit