Alternativ vg3 i skole - Salgsfaget. Helhet og sammenheng mellom skole og praksis
Abstract
Denne
masteroppgaven
i
yrkespedagogikk,
omhandler
et
utviklingsarbeid
for
oppstart
og
gjennomføring
av
undervisning
på
alternativ
vg3
i
skole.
Studietilbudet
gjelder
for
elever
som
ikke
har
fått
tilbud
om
ordinær
læreplass,
og
opplæringen
skjer
primært
gjennom
praksis
i
bedrift.
Problemstillingen
for
prosjektet
er
hvordan
utvikle
alternativ
vg3
i
skole,
med
særlig
fokus
på
helhet
og
sammenheng
mellom
læring
i
skole,
og
praksis
i
bedrift.
Gjennom
prosjektet
har
jeg
hatt
følgende
tre
fokusområder:
• Skaffe
til
veie
relevante
praksisplasser.
• Legge
til
rette
for
at
elvene
oppdager
egen
læring
og
utvikling
ved
praksis
i
bedrift
• Skape
innhold
i
undervisningen
på
skolen,
som
tar
utgangspunkt
i
elevens
læring
og
oppdagelser
i
arbeidspraksis.
Med
dette
som
utgangspunkt
valgte
jeg
pedagogisk
aksjonsforskning
som
tilnærming,
hvor
formålet
har
vært
å
utvikle
og
forbedre
egen
praksis.
Kvalitative
data
består
av
logger
og
intervju.
Min
forståelse
av
aksjonsforskning,
og
forankringen
den
har
i
mitt
prosjekt,
er
i
hovedsak
inspirert
av
aksjonsforskere
som
McNiff,
Whitehead
og
Hiim.
For
å
skape
struktur
og
systematikk
gjennom
forskningsarbeidet,
har
jeg
tatt
utgangspunkt
i
forskningsspørsmålene
til
Jean
McNiff
og
Jack
Whitehead.
Gjennom
prosjektet
har
jeg
benyttet
et
bredt
utvalg
av
litteratur
som
har
vært
relevant
for
prosjektets
problemstilling
og
forskningsspørsmål.
Jeg
har
tatt
utgangspunkt
i
Grendstads
”
Å
lære
er
å
oppdage”,
som
har
ledet
meg
videre
til
sentrale
begreper
som
erfaringslæring,
læring
gjennom
praksis,
læring
i
praksisfelleskap,
og
refleksjon.
I
min
behandling
av
teori
knyttet
til
refleksjon
har
jeg
vært
opptatt
av
begrepene
å
reflektere
i
handling,
og
reflektere
over
handling.
Drøftingen
av
resultatene
viser
at
elvene
som
deltar
i
undervisningstilbudet
på
alternativ
vg3
i
skole,
har
gode
muligheter
til
å
konvertere
til
det
ordinære
læreløpet
i
løpet
av
praksisperioden.
Resultatene
viser
videre
at
elevene
trenger
mye
øvelse
og
veiledning
dersom
refleksjon
skal
brukes
som
et
nyttig
læringsverktøy
i
undervisningen
på
alternativ
vg3
i
skole.
Elevene
opplever
det
som
utfordrende
å
”oppdage”
læring
i
praksis,
men
funn
viser
at
gjennom
bevisstgjøring,
øvelse
og
samarbeid,
utvikles
elevenes
evne
til
reflektere
både
i
handling
og
over
handling.
Gjennom
Master
i
yrkespedagogikk
2015
Linda
Sjo
Bråthen
4
forskningsarbeidet
kommer
det
frem
at
det
i
enkelte
bedrifter
er
vanskelig
for
elevene
å
opparbeide
seg
erfaring
og
læring
knyttet
til
samtlige
kompetansemål
i
vg3
læreplanen.
Dette
viser
den
gjensidige
avhengigheten
mellom
skole
og
praksissted,
for
å
tilby
elevene
en
helhetlig
opplæring
som
leder
frem
til
fullført
og
bestått
fagprøve
på alternativ
vg3
i
skole.
Description
Master i yrkespedagogikk