Bruk av digitale hjelpemidler i yrkesfagopplæringen
Abstract
Dette master prosjektet har hatt som mål og undersøke hvordan bruk av IKT og digitale hjelpemidler i yrkesopplæringen påvirker elevens læringsutbytte og motivasjon til å lære. Prosjektet er gjennomført med elever og lærer på utdanningsprogrammene Naturbruk og Bygg- og anleggsteknikk i perioden fra 2019 til 2021. Problemstilling i prosjektet: På hvilken måte påvirker bruk av digitale hjelpemidler i yrkesfagopplæringen, elevenes motivasjon og læringsutbytte? Det er brukt tre kvalitative forskningsmetoder: fokusgruppeintervjuer, observasjon av undervisning og logg fra elever etter gjennomførte digitale undervisningsopplegg. Det er også brukt en kvantitativ metode, en spørreundersøkelse til lærere som underviser på Naturbruk og Bygg- og anleggsteknikk.
Funnene viser at elevene på yrkesfag opplever at det brukes mye digitale hjelpemidler i undervisningen i alle fag. Bruk av digitale hjelpemidler gir elevene motivasjon og engasjement, i form av variasjon i undervisningen og faglig relevante digitale programmer. Både elever og lærere mener at best faglig læringsutbytte oppnås gjennom god og relevant opplæring fra faglærer på skolen, og at digitale hjelpemidler er kun ekstra hjelpemidler. I forskningsperioden ble digital hjemmeskole innført som en følge av korona-pandemien. Funn i dette prosjektet handler også om elevenes opplevelse av motivasjon og læringsutbytte i den digitale hjemmeskolen.