Arbeid og livskvalitet: hva er verdien av varig tilrettelagt arbeid?
Original version
MAYP 2010Abstract
I dette prosjektet er det forsket på problemstillingen: "Hva er verdien av varig tilrettelagt arbeid?" Rapporten gir et lite historisk tilbakeblikk på overgangen fra HVPU til det som i dag er VTA. Verdien av VTA har i denne sammenhengen vært definert som graden av livskvalitet for deltakerne. Begrepet livskvalitet er definert som følger: ”en person har det godt og har høy livskvalitet i den grad personen er aktiv, har samhørighet, har selvfølelse og har en grunnstemning av glede”. Prosjektet fokuserer på arbeidets betydning for livskvaliteten. Læringsteoriene som er benyttet for å belyse problemstillingen er Maslows behovsteori, Vygotskys utviklingsteori og Wengers teori om praksisfellesskap. Data er hentet inn fra 5 forskjellige VTA- bedrifter i østlandsområdet. Både deltakere og ledere har blitt intervjuet. Det er benyttet metodetriangulering for å sikre best mulig kvalitet på dataene. Metodene som er benyttet er kvalitative intervju, observasjon og narrativer. Resultatene fra disse er sammenholdt og utgjør funnene i dette prosjektet. I undersøkelsen har det vært fokusert på sosial tilhørighet, meningsfylt hverdag, meningsfylte oppgaver og muligheten en bedret økonomi kan gi. Funnene viser at det å ha et tilpasset arbeide bidrar til økt livskvalitet
Description
Master i yrkespedagogikk