Hvordan læreres rasjonale for valg av den fysiske elevplasseringen i klasserommet kan påvirke et inkluderende læringsmiljø
Abstract
Denne studien undersøker lærernes ubevisste og bevisste valg knyttet til den fysiske elevplasseringen i klasserommet og hvilken betydning det har for et inkluderende læringsmiljø. Hensikten med studien er å bidra til en bredere forståelse rundt valgene som tas knyttet til elevplasseringen, samt løfte frem bakgrunnen for hvorfor plasseringen av elevene er organisert slik den er. Studien benytter en kvalitativ metode med en fenomenologisk tilnærming og igjennom semistrukturert intervju ble 4 informanter fra grunnskolen intervjuet. Følgende problemstilling ligger til grunn for oppgaven: Hva er læreres rasjonale for valg av den fysiske plasseringen av elever i klasserommet, og hvilken betydning har det for et inkluderende læringsmiljø? Studien viste at lærernes forståelse av et inkluderende læringsmiljø i stor grad samsvarte med hverandre og med læreplanens formuleringer. Lærerne la vekt på en god lærer-elev relasjon som en viktig forutsetning i arbeidet med å utvikle et inkluderende læringsmiljø. Studien viste også et tydelig fokus på inkludering, da lærerne understrekte at de gjør sitt ytterste for å tilrettelegge for opplæring til alle elever innenfor klassens fellesskap. Lærerne er opptatt av at alle elever skal føle seg inkludert i et sosialt og faglig fellesskap. Videre viser resultatene at tildelingen av de fysiske sitteplassene må tilpasses etter elevenes sosiale og faglige behov og forutsetninger for å oppnå et inkluderende læringsmiljø. Det er avgjørende at læreren har kjennskap til de sosiale konstellasjonene mellom medelevene for å kunne tilpasse plasseringen av elevene på best mulig måte. I tillegg viste resultatene at lærernes rasjonale knyttet til elevplasseringen hovedsakelig baseres på sosiale forhold framfor faglige forhold. Lærerne vektla også elevenes følelse av trygghet og tilhørighet som viktige forutsetninger for å tilegne seg kunnskap.
This study investigates the teachers' unconscious and conscious choices related to the physical placement of pupils in the classroom and what significance it has for an inclusive learning environment. The purpose of the study is to contribute to a wider understanding of the choices made in relation to pupil placement, as well as highlight the background for why the placement of pupils is organized the way it is. The study uses a qualitative method with a phenomenological approach and through semi-structured interviews 4 informants from the primary school were interviewed. The following research question is the basis of the thesis: What is the teachers' rationale for choosing the physical location of students in the classroom, and what significance does it have for an inclusive learning environment? The study showed that the teachers' understanding of an inclusive learning environment largely corresponded with each other and with the curriculum's formulations. The teachers emphasized a good teacher-pupil relationship as an important prerequisite in the work to develop an inclusive learning environment. The study showed a clear focus on inclusion, as the teachers emphasized that they do their utmost to facilitate training for all students within the class environment. The teachers are concerned that all students should feel included in a social and academic environment. Furthermore, the results show that the allocation of physical seating must be adapted to the pupils' social and academic needs and prerequisites in order to achieve an inclusive learning environment. It is crucial that the teacher has knowledge of the social constellations between fellow students in order to be able to adapt the placement of the students in the best possible way. In addition, the results showed that the teachers' rationale related to student placement is mainly based on social conditions rather than academic conditions. The teachers also emphasized the students' sense of security and belonging as important prerequisites for acquiring knowledge.