Blar i LUI - Master i Grunnskolelærer for trinn 1-7 på tittel
Viser treff 1-20 av 144
-
Arbeidsformer i matematikkfaget - en diskursanalyse av fire matematikklæreres ytringer om bruk av arbeidsformer
(Master thesis, 2011)Formålet med denne masteroppgaven er å gi et bilde av arbeidsformene som brukes i matematikkundervisningen til en gruppe matematikklærere og få en økt innsikt i disse lærernes begrunnelser for, og refleksjoner rundt valg ... -
Barneskolelæreres forståelse av growth mindset i matematikk og deres fortellinger om deres undervisningspraksis
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven plasserer seg innenfor profesjonsrettet pedagogikk i matematikkfaget og omhandler growth mindset. Problemstillingen for oppgaven er: “Hvordan forstår matematikklærere på barneskolen begrepet “growth ... -
Begynneropplæring i KRLE: Et innblikk i forholdet mellom formelt og oppfattet læreplan
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg hvordan samspillet er mellom KRLE og begynneropplæring er i skolen. Studiens hensikt er å bidra til den manglende forskningen på feltet, samt rette søkelyset mot viktigheten av KRLE som ett ... -
«Bestefar er også kanin». Engasjement og deltakelse i litterære samtaler på 7.trinn
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke på hvilken måte den litterære samtalens organiseringsform kan påvirke deltakelse og engasjement hos elever på 7. trinn. Oppgaven tar for seg en lærerstyrt litterær ... -
Brødrene Løvehjerte sitt potensial i litteraturopplæringen på mellomtrinnet. Hvilket potensial har det fantastiske verket Brødrene Løvehjerte for å utvikle litterær kompetanse og -faglighet i skjønnlitteraturopplæringen på mellomtrinnet?
(Master thesis, 2023)Dette er en littteraturdidaktisk oppgave som har som formål å undersøke hvilket potensial det fantastiske verket Brødrene Løvehjerte har for å utvikle litterære kompetanse og -faglighet i skjønnlitteraturopplæringen på ... -
«Da følte jeg sånn, oi, kommer jeg til å greie det?» En kvalitativ studie om self efficacy i matematikkundervisning på femte trinn
(Master thesis, 2022)The belief in having what it takes to master the discipline demanded by a challenge is called self-efficacy. The level and strength of self-efficacy seems to vary greatly in the population. Many people seem to have an idea ... -
Deltakelse og Dynamikker - Hvordan identitet, posisjonering og agency påvirker jenters deltakelse i helkalssesamtaler i matematikk
(Master thesis, 2022)Hensikten med dette masterprosjektet, er å undersøke hvilke kjønnsforskjeller som kommer til syne i helklassesamtale i matematikk, og hvordan eventuelle forskjeller kan belyses. Vi vil kaste lys over noe vi mener er et ... -
«Det er stilt de samme spørsmålene igjen, bare at det er forskjellige setninger» - En avhandling om elevers oppfatninger av to tilnærminger til skjønnlitteraturundervisning på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)I denne avhandlingen kan du lese om hvordan ni elever fra en 6. klasse oppfatter to ulike undervisningsmetoder som ble tatt i bruk i undervisning om skjønnlitteratur. Ved hjelp av intervensjon, observasjon og intervju har ... -
«Det jeg ofte ser er at elevene ikke har noe struktur på argumentene sine» En kvalitativ studie av tre norsklæreres arbeid i førskrivingsfasen for å støtte elevene i å argumentere i en konkret skrivesituasjon
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven plasserer seg innenfor skrivedidaktikk i norskfaget og omhandler argumenterende skriving knyttet til førskrivingsfasen. Problemstillingen for oppgaven er: Hvordan underviser tre lærere på mellomtrinnet ... -
Det var en gang et eventyr: Et lekende og lærende brettspill
(Master thesis, 2023)I min entreprenørielle masteroppgave har jeg utviklet et brettspill for begynneropplæringselever på 2.-4. trinn, som lærere kan ta i bruk i norskundervisningen. Brettspillet går ut på at elevene i grupper må samarbeide om ... -
"Det viktigste er ikke at elevene får seksere i fag på ungdomsskolen, men at de kan gjøre seg forstått og være rustet til et liv i samfunnet", En kvalitativ studie om læreres erfaringer med elever med norsk som andrespråk i begynneropplæringen
(Master thesis, 2023)Dette er en masteroppgave ved 1-7 grunnskolelærerutdanningen på OsloMet. Oppgaven er en kvalitativ studie av læreres syn på arbeid med elever med norsk som andrespråk i begynneropplæringen. Problemstillingen jeg har valgt ... -
Digital kildekritikk i samfunnsfag: En kvalitativ studie fra et lærers perspektiv
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien har vært å undersøke på hvilken måte lærere på mellomtrinnet inkluderer digital kildekritikk i samfunnsfagundervisningen. Jeg har undersøkt deres holdninger og forkunnskaper knyttet til digital ... -
Digital kildekritikk på mellomtrinnet - en kvalitativ studie fra lærerens perspektiv
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan lærere på mellomtrinnet underviser om kildebevissthet og kritisk mediebruk. Jeg har undersøkt deres kunnskap knyttet til kildekritikk, samt hvilke didaktiske valg de ... -
«Digital mangfoldighet i matematikkundervisningen: Grunnskolelæreres perspektiv på bruk av digitale ressurser for minoritetsspråklige elever»
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke grunnskolelæreres betraktninger rundt hvordan de benytter digitale ressurser i matematikkundervisning av minoritetsspråklige elever. For å undersøke grunnskolelæreres ... -
Dilemmaer knyttet til likeverdig opplæring - En kvalitativ studie av fire rektorers forståelse av handlingsromfor å utøve likeverdig opplæring
(Master thesis, 2023)Verdien om likeverd kan forstås som en rød tråd i skoleverket. Den finnes i lovverket, og i rammene som omgir skolen. Likevel er det flere faktorer som utfordrer skolens praktiske utlevelse av verdien. Gjennom fire kvalitative ... -
Dybdelæring i kroppsøving
(Master thesis, 2023)Dette prosjektet har som formål å belyse hvordan kroppsøvingslærere konseptualiserer og praktiserer dybdelæring i kroppsøving. Bakgrunnen for studien er dybdelæringsbegrepets sentrale posisjon i styringsdokument og den nye ... -
Elevenes identifisering til matematikkfaget
(Master thesis, 2010)Temaet for oppgaven er hvordan elevene identifiserer seg med matematikkfaget i forhold til hvilken kontekst de undervises i. Det er to ulike kontekster som blir satt i fokus, tradisjonell og reform. Den tradisjonelle ... -
Elevers argumentasjon i arbeid med matematisk bevis – argumentasjonsformer, årsaker og kjønn
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan elever beviser på barneskolen, med spesifikt fokus på elever på 5. trinn. Det er brukt en kvalitativ tilnærming med observasjon og elevtekstanalyse. Elever fra to ... -
Elevers bruk av matematisk modellering i arbeid med problemløsningsoppgaver
(Master thesis, 2022)Resultatene fra TIMSS-undersøkelsen fra 2015 viser at norske elever presterer svakt i emnet algebra. Dette forklares med at elevene stort sett har en instrumentell forståelse av emnet og har problemer med å se på emnet som ... -
Elevers resonnering og argumentasjon i matematikk: En kvalitativ studie av elevers resonnering og argumentasjon i arbeidet med problemløsningsoppgaver
(Master thesis, 2022)In this study, I have explored how groups of students work together to solve problem-solving tasks in mathematics. The purpose of this was to examine the students' reasoning and argumentation. The study's research question ...