Blar i LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap på tittel
Viser treff 202-221 av 321
-
Lærerne og demokratimandatet Et lærerperspektiv på demokratiopplæringen og opplæring til demokratisk medborgerskap Masteroppgave
(Master thesis, 2017)Demokratimandatet og opplæring til demokratisk medborgerskap er en essensiell del av skolens samfunnsoppdrag. Denne samfunnsfagdidaktiske oppgaven tematiserer hvordan demokratimandatet kan fortolkes og realiseres på ... -
«Lærersamarbeid for læreres læring og utvikling». En kvalitativ intervjustudie om lærersamarbeid
(Master thesis, 2020)Hvordan kan lærersamarbeid bidra til læreres læring og utvikling? For å svare på problemstillingen har jeg gjennomført en kvalitativ intervjustudie med en fenomenologisk tilnærming. Undersøkelsen tar utgangspunkt i fem ... -
Lærerstudenters analyse av og refleksjon over egen matematikkundervisning - Bruk av kunnskapskvartetten gjennom en praksisperiode
(Master thesis, 2016)Formålet med denne kvalitative og empiriske masteroppgaven er å undersøke hvordan to lærerstudenter i matematikk gjennom sin første praksisperiode i andre studieår, benytter et teoretisk rammeverk, kunnskapskvartetten, til ... -
Læring eller tilegning? Tre norsklæreres tilnærming til litteraturundervisningen
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Denne oppgaven er basert på nyere norsk skoleforskning som har undersøkt årsakene til de økende forskjellene mellom elever i skolen. Denne forskningen har hatt et diskursivt perspektiv på læring. Funnene fra forskningen ... -
Læring om kropp og helse i egentrening: En kvalitativ studie om hva elevene på tredje året i videregående skole lærer om kropp og helse i og gjennom egentrening
(Master thesis, 2020)Hensikt: Problemstillingen i denne studien er; “Hva lærer elever på tredje året i videregående skole om kropp og helse i og gjennom egentrening?” Her er jeg interessert i hvordan elevenes læring kommer til uttrykk både ... -
Læringsbetingelser for elever i matematikkvansker under koronapandemien - En kvalitativ studie om elevers læringsbetingelser under perioder digital avstandsundervisning
(Master thesis, 2022)Denne studien handler om lærerperspektivet på digital avstandsundervisning under koronapandemien, og setter søkelys på elever i matematikkvansker. Gjennom studien får vi et innblikk i hva syv ungdomsskolelærere har opplevd ... -
"Man får liksom dobbel hjerne". En kvalitativ studie av hvordan fire læringspar benytter samskriving som et verktøy i arbeidet med en argumenterende tekst.
(Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt om samskriving er et formålstjenlig verktøy å bruke for å jobbe med argumenterende skriving på grunnskolens mellomtrinn, ved å utforske problemstillingen: «Forskning viser at elever ... -
«Man må jo ha noe håndfast å vise til også» - En kvalitativ studie av fire læreres erfaringer og synspunkter på kartlegging og vurdering av innføringselever
(Master thesis, 2020)Utgangspunktet for denne oppgaven er å se på hvordan innføringslærere kartlegger og vurderer andrespråkselever i overføringen fra innføringsklasser til ordinære klasser. Oppgaven tar utgangspunkt i tre forskningsspørsmål ... -
Matematikklekser i barneskolen. En studie av foreldres holdninger til og involvering i barns matematikklekser
(Master thesis, 2020)Formålet med denne masteroppgaven har vært å studere norske foreldre med barn i 1.-7. klasse sine holdninger til matematikkfaget og matematikklekser, samt å belyse hvorfor og hvordan disse foreldrene involverer seg i egne ... -
Matematikklærere og spesialpedagogers samarbeid om elever i matematikkvansker
(Master thesis, 2021)Oppgavens problemstilling lyder slik: Hvordan opplever matematikklærere og spesialpedagoger samarbeid om elever i matematikkvansker? For å besvare problemstillingen er oppgaven avgrenset og tar utgangspunkt i to ... -
Medie- og informasjonskritisk forståelse i undervisningen
(Master thesis, 2018)Formålet med studien var å utforske følgende problemstilling: Hvordan opplever lærere sine muligheter til å møte utfordringer knyttet til den nye medievirkeligheten og hvilke tiltak kan iverksettes? Oppgavens teoretiske ... -
"Men til og med en kråke gjør et svalestup iblant". En komparativ studie av elevers faglige utbytte knyttet til tekstkompetanse og motivasjon for skriving ved bruk av skriverammer
(Master thesis, 2022)I den norske læreplanen står skriving sentralt som en måte å kunne tilegne seg kunnskap på. Det har historisk sett vært norskfaget som har ansvaret for å trene opp skrivemusklene til elevene og gjøre dem tekstkyndige, men ... -
Meningen med E-sport. En studie om E-sport som toppidrett i skolen
(Master thesis, 2018) -
Minoritetsspråklige foreldres begrunnelser på barnas deltagelse i lørdagsskole for å lære matematikk
(Master thesis, 2020)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvilke begrunnelser minoritetsspråklige foreldre har for å sende barna sine til lørdagsskole for å lære matematikk. For å se nærmere på dette har det blitt gjennomført en ... -
Minoritetsstudenters møte med friluftlivsundervisning - En kvalitativ studie av studenter med minoritetsbakgrunn på faglærerstudiet i kroppsøving og idrettsfag
(Master thesis, 2020)Oppgaven retter søkelys mot studenter med minoritetsbakgrunns erfaringer med friluftslivsundervisning på faglærerutdanningen i kroppsøving og idrettsfag. Oppgavens problemstilling er «Hvordan erfarer studenter med ... -
Mot alle odds - En kvalitativ studie av hvordan lærere fremmer resiliens hos risikoutsatte barn for å skape god psykisk helse
(Master thesis, 2021)Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hva lærere anser som resiliente egenskaper hos barn, og hvordan de kan fremme disse egenskapene. Gjennom teori og funn fra intervjuene har jeg undersøkt oppgavens problemstilling. ... -
Muligheter i multiplikasjon
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven handler om multiplikasjon ved 4. trinn i barneskolen. Min problemstilling: Hvilken rolle kan rike oppgaver spille for utvikling av forståelse i multiplikasjon? Den nye læreplanen LK20 viser at elevene må ... -
Muntlig kompetanse i fagsamtaler hvor elevene samtaler i grupper uten lærer
(Master thesis, 2021)Tema for denne masteroppgaven er den muntlige sjangeren fagsamtale og muntlig kompetanse. Selv om det finnes mye forskning på muntlighet generelt, er det relativt få studier som tar for seg muntlighet i fagsamtaler hvor ... -
Muntlige kompetanser i norsklærerverk for ungdomstrinnet: En kvalitativ og kvantitativ lærebokanalyse
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Masteroppgaven ser på hvordan muntlige kompetanser blir framstilt i lærebøker for norskfaget på ungdomstrinnet. Læreverkene denne masteroppgaven undersøker er Nye Kontekst fra Gyldendal og Fabel fra Aschehoug, da disse ... -
Musikkfaget i grunnskolen og fremtidens kompetansebehov: - En studie av spenningen mellom nytte- og dannelsesaspekter i Kunnskapsløftet 2020
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgavens problemstilling stiller spørsmålet: «Hvordan kan musikkfaget bidra til å utruste elevene i grunnskolen til å imøtekomme fremtidens kompetansebehov?». I dette spørsmålet ligger det en ladning i ordene ...