Medie- og informasjonskritisk forståelse i undervisningen
Abstract
Formålet med studien var å utforske følgende problemstilling: Hvordan opplever
lærere sine muligheter til å møte utfordringer knyttet til den nye medievirkeligheten
og hvilke tiltak kan iverksettes?
Oppgavens teoretiske rammeverk presenterer ulike teoretikeres forståelse av hva
medie- og informasjonsliteracy (MIL) innebærer, og hvordan dette kan være en del
av skolens undervisning. MIL innebærer å kunne maksimere nytten og minimere
risikoen i den digitale medie- og nettverksstrukturen ved å være mediekyndige og -
kritiske medborgere. Oppgaven tar også for seg hvilke teknologiske endringer som
har ført til og som kjennetegner den nye medievirkeligheten, da spesielt sosiale
mediers suksess. På sosiale medier blir skillet mellom produsent og konsument mer
og mer hvisket ut, og informasjon fra redaksjonelle mediehus sidestilles med
informasjon produsert av mennesker uten journalistisk bakgrunn eller erfaring.
Sosiale medier er derfor en velegnet arena for spredning av forfalskede nyheter og
desinformasjon. Som framtidige medborgere trenger elevene et nytt sett med
ferdigheter, MIL, for å kunne gjenkjenne riktig og sann informasjon.
Jeg intervjuet fem samfunnsfagslærere for å få kjennskap til hvilke erfaringer
samfunnsfagslærere har med arbeid for å fremme medie- og informasjonsliteracy, og
hvordan samfunnsfagslærere opplever elevers ferdigheter i medie- og
informasjonsliteracy. Forskningsdesignet som ble anvendt var fenomenologisk
metode. Ettersom jeg ønsket å se nærmere på hvordan lærere opplever sine
muligheter, falt valget naturlig på fenomenologi.
Lærerne forteller om elever som mangler kildekritiske ferdigheter og mange elever
tenker at «dersom det er publisert på nettet er det sant». Både elever og lærere
mangler kunnskaper om medienes infrastruktur, blant annet når det kommer til
algoritmenes rolle i de sosiale mediene. Informantene har ikke tilstrekkelig kunnskap
om bevissthet knyttet til den nye medievirkeligheten, det er tidkrevende og vanskelig
å prioritere i undervisningen. Samtlige uttrykker et ønske om å gi elever en god
opplæring i medie- og informasjonsliteracy, men at det kan skorte på kompetanse på
dette området. For å sikre at alle lærere føler seg kompetente på MIL kan det være
nødvendig med et generelt kompetanseløft.
Description
Master i skolerettet utdanningsvitenskap