Muntlige kompetanser i norsklærerverk for ungdomstrinnet: En kvalitativ og kvantitativ lærebokanalyse
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/8715Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Masteroppgaven ser på hvordan muntlige kompetanser blir framstilt i lærebøker for norskfaget på
ungdomstrinnet. Læreverkene denne masteroppgaven undersøker er Nye Kontekst fra Gyldendal og Fabel
fra Aschehoug, da disse er to av de ledende læreverkene på markedet i dag. Både tekstsamlinger og
aktuelle kapitler om muntlige ferdigheter har blitt undersøkt, både gjennom kvalitative og kvantitative
tilnærminger. Metoden som er brukt, er kun lærebokanalyse, derfor sier ikke denne masteroppgaven noe
om hvordan læreverkene brukes, bare om hva som står i læreverkene.
Resultatene mine viser at begge læreverkene dekker kompetansemålene for muntlig kommunikasjon i
norskfaget etter 10. trinn, men samtidig ser en at læreverkene kunne hatt et videre syn på hva muntlige
kompetanser innebærer. Mye av fokuset til læreverkene ligger på presentasjoner, muligens fordi dette er
en arbeidsform som er viktig for muntlig eksamen. Andre muntlige kompetanser, slik som lytting, har ikke
fått like stort fokus
Beskrivelse
Master i skolerettet utdanningsvitenskap