Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØgreid, Anne-Kristine
dc.contributor.advisorHægeland, Toril
dc.contributor.authorKarlsen, Terese
dc.date.accessioned2020-06-16T11:06:46Z
dc.date.available2020-06-16T11:06:46Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/8715
dc.descriptionMaster i skolerettet utdanningsvitenskapen
dc.description.abstractMasteroppgaven ser på hvordan muntlige kompetanser blir framstilt i lærebøker for norskfaget på ungdomstrinnet. Læreverkene denne masteroppgaven undersøker er Nye Kontekst fra Gyldendal og Fabel fra Aschehoug, da disse er to av de ledende læreverkene på markedet i dag. Både tekstsamlinger og aktuelle kapitler om muntlige ferdigheter har blitt undersøkt, både gjennom kvalitative og kvantitative tilnærminger. Metoden som er brukt, er kun lærebokanalyse, derfor sier ikke denne masteroppgaven noe om hvordan læreverkene brukes, bare om hva som står i læreverkene. Resultatene mine viser at begge læreverkene dekker kompetansemålene for muntlig kommunikasjon i norskfaget etter 10. trinn, men samtidig ser en at læreverkene kunne hatt et videre syn på hva muntlige kompetanser innebærer. Mye av fokuset til læreverkene ligger på presentasjoner, muligens fordi dette er en arbeidsform som er viktig for muntlig eksamen. Andre muntlige kompetanser, slik som lytting, har ikke fått like stort fokusen
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for grunnskole- og faglærerutdanningen
dc.relation.ispartofseriesSKUT;2019
dc.subjectLærebøkeren
dc.subjectKunnskapsløfteten
dc.subjectUngdomsskolenen
dc.subjectMuntlige ferdigheteren
dc.subjectMuntligheten
dc.titleMuntlige kompetanser i norsklærerverk for ungdomstrinnet: En kvalitativ og kvantitativ lærebokanalyseen
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel