Matematikklekser i barneskolen. En studie av foreldres holdninger til og involvering i barns matematikklekser
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven har vært å studere norske foreldre med barn i 1.-7. klasse sine holdninger til matematikkfaget og matematikklekser, samt å belyse hvorfor og hvordan disse foreldrene involverer seg i egne barns matematikklekser. Oppgavens overordnede problemstilling er: Hvordan bidrar foreldres holdninger til matematikklekser og matematikkfaget til å forme deres involvering i egne barns matematikklekser? For å belyse denne problemstillingen, har jeg gjennomført en «blandede metoder»-studie der jeg har gjennomført en kvantitativ undersøkelse for å kartlegge foreldres holdninger til matematikkfaget og matematikklekser, samt en kvalitativ studie der jeg har fått dypere forståelse for hva fire foreldre tenker rundt det å involvere seg i egne barns matematikklekser. Analysen indikerer at majoriteten av norske foreldre med barn i 1.-7. klasse ser på matematikklekser som viktige for barns matematiske utvikling, liker å hjelpe egne barn med matematikklekser og synes det er hyggelig å hjelpe egne barn med matematikklekser. Jeg finner også at et flertall av respondentene i den kvantitative undersøkelsen gir uttrykk for holdninger til matematikk som bærer preg av et relasjonelt syn på forståelse i faget. I det kvalitative studiet finner jeg at alle foreldrene jeg intervjuet stiller tydelige forventninger til egne barn om at leksearbeidet skal gjøres og tar en aktiv del i leksearbeidet ved behov. Dette samsvarer med det Cooper et al. (2000) omtaler som strukturell støtte og direkte involvering. To av de fire informantene forteller at de legger til rette for at barna skal utforske matematikkfaget gjennom leksearbeidet og tilbyr dermed autonomistøtte. Alle foreldrene forteller om erfaringer med å involvere seg på en måte som gjorde leksearbeidet mer krevende for egne barn. Dette forstår jeg som at deres involvering har blitt oppfattet som innblanding. Dette studiet støtter opp under Walker et al. (2005) som argumenterer for at foreldres motiverende oppfattelser, deres invitasjoner til å involvere seg i barnas leksearbeid og deres egen oppfattelse av egen livskontekst kan bidra til å forklare hvorfor og hvordan foreldre involverer seg i egne barns matematikklekser. Jeg finner i tillegg at foreldrenes holdninger til matematikkfaget og matematikklekser kan bidra til å belyse foreldrenes involvering i egne barns matematikklekser. The purpose of this master thesis is to study the attitudes of Norwegian parents of elementary school children towards mathematics and mathematical homework. In addition, this thesis investigates why and how these parents involve themselves in their children’s mathematical homework. The problem statement of this thesis is: How do parents’ attitudes towards mathematics and mathematical homework influence their involvement in their children’s mathematical studies? To investigate this problem statement, a mixed method study was completed. A quantitative study was carried out to show parents’ attitudes towards mathematics and mathematical homework, followed by a qualitative study to gain a deeper understanding of four parents’ thoughts about their own involvement in their children’s mathematical endeavors. The analysis indicates that the majority of Norwegian parents with children in elementary school consider mathematical homework important for their children’s mathematical development. They also enjoy and are fond of helping their children with their mathematical homework. Furthermore, the majority of respondents from the quantitative study expressed attitudes that correlate to a relational belief supporting the importance of understanding mathematics. In the qualitative study, all of the interviewed parents expressed clear expectations that their children should do their homework and the parents involved themselves directly in the homework when required. Cooper et al. (2000) refers to this as structural support and direct involvement. Two of the four participants expressed that they encourage their children to explore the field of mathematics through homework, thereby offering autonomous support. All of the parents reported having involved themselves in their children’s homework in a way that made the work more engaging and demanding for the child. According to Cooper et al. (2000), this can be categorized as interference. This master thesis supports Walker et al. (2005) which argues that parents’ motivational beliefs, perception of invitation for involvement from others, and perceived life context all contribute towards explaining why and how parents involve themselves in their children’s mathematical schoolwork. Additionally, parents’ attitudes towards mathematics and mathematical homework contribute to explaining the parents’ involvement in their children’s mathematical homework.