• Markedet for hvite/brunevarer i Norge 

      Lavik, Randi; Schjøll, Alexander (Prosjektnotat 4-2007, Notat, 2007)
      Notatet tar for seg konkurranseforholdene og forbrukerrettighetene i markedet for hvite/brunevarer i Norge. Vi definerer markedets størrelse ut fra to forskjellige kilder. Disse kildene brukes så til å beregne konsentras ...
    • Market for wool sleepwear and beddring 

      Klepp, Ingun Grimstad; Tobiasson, Tone Skårdal; Laitala, Kirsi (Notat;4-2015, Research report, 2015)
      The aim of this report is to give an overview of woolen sleepwear and bedding products that are available on the market. The analysis is made in three countries: Norway, Sweden and the UK. The work has been conducted by ...
    • Maten blir mobil 

      Slettemeås, Dag; Kjørstad, Ingrid (Prosjektnotat nr. 1-2017, Working paper, 2017)
      I denne rapporten ser vi nærmere på hvordan mat-/handleapper brukes i den norske befolkningen. Det finnes lite oversiktsdata på dette feltet, og stadig nye digitale og mobile løsninger lanseres i markedet. Denne rapporten ...
    • Matkulturens plass i norsk reiselivsbransje 

      Heggem, Reidun; Amilien, Virginie (Arbeidsnotat 18-2000, Notat, 2000)
      Matkulturens plass i norsk reiselivsbransje. Arbeidsnotat om forskningsmuligheter, -opplevelser, og foreløpige resultater- er en presentasjon av ett av SIFOs prosjekter . Prosjektet startet i januar 1999 og det første året ...
    • Menn og Husarbeid 

      Pettersen, Kristine (Prosjektnotat 9-2004, Notat, 2004)
      Nummer: 9-2004 I prosjektnotatet trekkes frem utvalgte studier av menn og omsorgsarbeid, studier av kvinner og husarbeid, og studier av hetero-file pars arbeidsfordeling. Aspekter ved slike studier sees som nyttige i ...
    • Menn og mat 

      Roos, Gun; Wandel, Margareta (Prosjektnotat 1-2004, Notat, 2004)
      Nummer: 1-2004 Moderne spising beskrives som komplekst. Studier har i hovedsak vært basert på kvinners svar og man vet mindre om hvordan menn opplever mat og spising. Målet for denne studien er å beskrive menns ...
    • Miljøholdninger blant norske forbrukere 

      Tangeland, Torvald (Prosjektnotat 2-2013, Notat, 2013)
      Miljøholdningene har vært i endring i perioden 1993 - 2012. Forbrukernes syn på seg selv som en del av løsningen for å løse miljøproblemene er fallende, mens teknologioptimismen er økende i befolkningen. Videre viser ...
    • Miljømonitor 

      Lavik, Randi (Arbeidsnotat 5-1999, Notat, 1999)
      Dette notatet er en del av prosjektet ”Bærekraftig forbruk, forholdet mellom forbrukernes holdninger og handlinger. En monitor”. Prosjektet er finansiert av Program for forbrukerforskning, Program for bærekraftig produksjon ...
    • Mobil betaling 

      Slettemeås, Dag (Prosjektnotat 5-2015, Working paper, 2015)
      Nummer: Prosjektnotat nr.5-2015 Rapport Tilknyttede prosjekter SIFO-survey
    • Mobilitet i ulike markeder, internettportaler og håndverkertjenester 

      Lavik, Randi (Prosjektnotat 7-2014, Notat, 2014)
      Denne rapporten tar for seg forbrukernes mobilitet bank/forsikringsmarkedet, telemarkedet, kraftmarkedet og markedet for håndverkertjenester. Data er primært SIFO-surveyen i ulike år som er kilden. Færre nordmenn bytter ...
    • The monopolisation of the Norwegian slot machine market 

      Borch, Anita (Notat;9-2015, Research report, 2015)
      In contrast to most of the European countries in the late 1990 and early 2000s, Norway monopolised the slot machine market in terms of making the 100% state-owned company, Norsk Tipping, to the only supplier of slot ...
    • Naiv tillit? Forbrukernes tillit til mat i Norge, Belgia og England 

      Berg, Lisbet (Arbeidsnotat 2-2000, Notat, 2000)
      Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) har gjennomført en omfattende undersøkelse om tillit til mat i Norge. Et tilfeldig utvalg på 1000 norske forbrukere har i telefonintervjuer svart på spørsmål knyttet til ...
    • National risk regimes in Norway, Sweden and Iceland 

      Throne-Holst, Harald; Slettemeås, Dag; Kvarnlöf, Linda; Tómmason, Bödvar (Notat;12-2015, Research report, 2015)
      This position paper is a deliverable from the first work package, WP 1 National risk regimes: The role of citizens, of the HomeRisk-project. The main aim of work package 1 is to identify the expectations and responsibilities ...
    • Noen reklamer ergrer mer enn andre 

      Lavik, Randi (Prosjektnotat 9-2009, Notat, 2009)
      Dette notatet tar i hovedsak for seg resultater fra SIFO-surveyen som fokuserer på reklame. SIFO-surveyen er undersøkelser som gjennomføres noenlunde jevnlig, og der noen temaer går igjen, mens andre er nye. I undersøkelsen ...
    • Nordmenns holdninger til klimaendringer, medier og politikk 

      Austgulen, Marthe Hårvik (Prosjektnotat 4-2012, Notat, 2012)
      I dette prosjektnotatet tar vi for oss nordmenns holdninger til klimaendringer, medier, aktører i klimadebatten og klimapolitikk. Notatet er en deskriptiv presentasjon av en kvantitativ spørreundersøkelse gjennomført ...
    • Norske forbrukermarkeder evaluert i EU-kommisjonens Consumer Markets Scoreboard 2018 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat nr. 1-2018, Report, 2018)
      I EU-kommisjonens siste markedsmonitor, publisert 12. oktober 2018, vurderes 40 markeder – 15 varemarkeder og 25 tjenestemarkeder – i 30 land, herunder Norge. De mest problematiske norske varemarkedene er: markedet for ...
    • Om matkultur... 

      Amilien, Virginie (Arbeidsnotat 19-2000, Notat, 2000)
      Det har i 1999 foregått et omfattende arbeid i regi av Statens Landbruksbank/SND for å utvikle en handlingsplan for norsk matkultur. Takket være en betydelig kompetanse om matkultur og matvaner, har SIFO fått anledning til ...
    • Omdømme og troverdighet 

      Jacobsen, Eivind (Prosjektnotat 5-2004, Notat, 2004)
      Nummer: 5-2004 Tilknyttede prosjekter Organiseringen av produktsikkerhet og –risiko i en internasjonalisert matvarehandel
    • Online brukerevalueringer - til forbrukernes nytte eller besvær? 

      Pettersen, Lene; Kjørstad, Ingrid (Prosjektnotat nr. 11-2016, Report, 2016)
      Sentralt både for internetthandel generelt og i delingsøkonomien mer spesielt, ligger en forestilling om at online brukerevalueringer og ratinger skal skape tillit og smøre relasjonene og flyten av slike tjenester.  Det ...
    • Oppfattelser og anvendelser av begrepet bærekraftighet blant de norske delatkerne i HealthCat 

      Ukjent forfatter (Prosjektnotat 12-2006, Notat, 2006)
      Nummer: 12-2006