• Sammenligning av priser mellom Norge, Sverige og Danmark på enkelte merkevarer - 2010 

      Lavik, Randi (Prosjektnotat 4-2011, Notat, 2011)
      Vi har sett på gjennomsnittsprisene på 27 merkevarer innen næringsmidler og 11 merkevarer av såkalt ”non food” fra mars 2010. Gjennomsnittlig var prisene på næringsmidler 7 prosent lavere i Sverige enn i Norge, og 13 prosent ...
    • SIFO-survey 2005 - 2015 

      Lavik, Randi (Report, 2015)
      Grafikk fra SIFO Survey 2005-2015 Husholdsøkonomi Tjenester Digitale medier Mat Forbrukernes holdninger, bevissthet, adferd og kompetanse Marked, varehandel, distribusjon Merkevarer til barn
    • Skolestart, en empirisk studie av de forbruksmessige sider ved å begynne på skolen 

      Brusdal, Ragnhild (Prosjektnotat 8-2004, Notat, 2004)
      Rapporten er utgitt i revidert utgave: Å begynne på skolen. Prosjektnotat nr.5-2005, Oslo, SIFO Tilknyttede prosjekter Barn og unge
    • Smart technologies in connected homes – A 2019 Norwegian consumer survey 

      Slettemeås, Dag (SIFO Project Note;2019:06, Working paper, 2019)
      This report presents the results of a national representative survey, conducted in Norway, which focuses on consumers’ access to smart/connected products/systems at home. The survey also explores consumers’ experiences ...
    • Smarttelefon og bruk av mobilbaserte tjenester blant norske forbrukere 

      Helle-Valle, Jo; Slettemeås, Dag (Prosjektnotat 17-2012, Notat, 2012)
      Smarttelefonen har for alvor gjort sitt inntog i norske forbrukeres hverdag. I denne rapporten har vi primært tatt for oss tjenester/applikasjoner som lastes ned til smartmobilen og norske forbrukeres erfaringer med disse. ...
    • Standardbudsjettet 

      Ukjent forfatter (Prosjektnotat 7-2005, Notat, 2005)
      Dette prosjektnotatet søker å gi en systematisk oversikt over anvendelsen av Standardbudsjettet i eksterne miljøer. Vi har vært opptatt av hvem som bruker budsjettet, til hvilke formål og hvordan det faktisk anvendes. ...
    • Strukturelle endringer i varehandelen og endringer i forbrukeratferd og holdninger 

      Lavik, Randi (Arbeidsnotat 15-1999, Notat, 1999)
      De siste 20 årene har det skjedd store endringer i norsk varehandel. Nesten alle butikker er i dag organisert i kjeder, og nye konsepter, som miniprisbutikkene, har sett dagens lys og blitt populære handlesteder. Åpningstidene ...
    • Sustainable corona life – Changes in consumption among Norwegian during the COVID-19 lockdown in 2020 

      Vittersø, Gunnar; Hebrok, Marie; Heidenstrøm, Nina; Klepp, Ingun Grimstad; Laitala, Kirsi; Tangeland, Torvald; Throne-Holst, Harald; Torjusen, Hanne (Notat;4-2021, Report, 2021)
      The results in this note are mainly based on data from a nationally representative survey conducted in December 2020 - February 2021. SIFO regularly conducts consumption surveys (SIFO surveys) which provide large amounts ...
    • Søndag som handledag 

      Lavik, Randi; Schjøll, Alexander (Prosjektnotat nr. 9-2017, Report, 2017)
      Dette notatet gir en oversikt over søndag som handledag med vekt på dagligvarer. Vi presenterer først den historiske utviklingen, deretter ser vi på forbrukernes holdninger til slike åpningstider. Videre viser vi at ...
    • Søndag- fortsatt en annerledesdag? 

      Jacobsen, Eivind; Lavik, Randi (Prosjektnotat 2-2015, Notat, 2015)
      Nummer: Prosjektnotat nr 2-2015 Tilknyttede prosjekter Søndagen - en annerledesdag?
    • Taxi-markedet: Tilslørte takster eller prisblinde passasjerer? 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat 5-2015, Working paper, 2015)
      Nummer: Prosjektnotat nr. 5-2015 Tilknyttede prosjekter SIFO-survey
    • Telefonsalg og reklame 

      Brusdal, Ragnhild; Lavik, Randi (Prosjektnotat 2-2007, Notat, 2007)
      Dette notatet tar i hovedsak for seg resultater fra SIFO-surveyen som fokuserer på telefonsalg og reklame. Resultatene viser at parallelt med en økende mengde reklame er det en økende andel som ergrer seg over dette. Noen ...
    • Telefonsalg og telefonhenvendelser til privatpersoner 

      Brusdal, Ragnhild; Lavik, Randi (Prosjektnotat 6-2012, Notat, 2012)
      66 prosent svarer at de har reservert seg mot telefonsalg. Av disse svarer 81 prosent at de likevel blir oppringt av kommersielle bedrifter, hvorav 70 pro-sent av disse igjen svarte at de ikke var kunde hos bedriften som ...
    • Telefonsalg, telefonhenvendelser og reklame 

      Brusdal, Ragnhild; Lavik, Randi (Prosjektnotat 6-2011, Notat, 2011)
      Nummer: Prosjektnotat nr 6-2011 Tilknyttede prosjekter SIFO-survey
    • Tilbud av usikret kreditt til norske hushold - Hvem er tilbyderne og hva tilbyr de? 

      Tangeland, Torvald (Notat;14-2015, Research report, 2015)
      Rapporten kartlegger tilbudet av usikret kreditt, i form av forbrukslån og kredittkort, rettet mot norske hushold. Rapporten er deskriptiv i sin form. Vi har identifisert 140 tilbydere av usikret kreditt. De fleste av dem ...
    • Tillit til maten i kjølvannet av Menyskandalen: Ferskdisk eller ferdigpakket? 

      Jacobsen, Eivind (Prosjektnotat 7-2003, Notat, 2003)
      Nummer: 7-2003
    • Tror det er lønnsomt, men sjekker ikke pris 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat 5-2011, Notat, 2011)
      Nummer: 5-2011 Tilknyttede prosjekter SIFO-survey
    • Uførhet – også et økonomisk uføre? Økonomisk trygghet i dyrtiden for uføre og hushold med ekstra daglige utgifter på grunn av funksjonshemming eller alvorlig sykdom 

      Poppe, Christian; Kempson, Elaine (SIFO notat;1-2023, Report, 2023)
      De som er mest berørt av dyrtiden er hushold hvor hovedpersonen eller partneren lever på 100 prosent uføretrygd, og enheter hvor man har ekstra daglige utgifter knyttet til funksjonshemming eller alvorlig sykdom. Mottakere ...
    • Ukeblader, innsamling og analyse 

      Hauge, Benedicte (Prosjektnotat 5-2008, Notat, 2008)
      Bakgrunnen for notatet er tilslaget på Forskningsråd-prosjektet ”Beauty comes from within. Looking good as a challenge in health promotion” som SIFO fikk i 2008 i samråd med Centrum for konsumtionsvetenskap (CFK) i Göteborg ...
    • Ungdoms samfunnsdeltakelse på internett 

      Hauge, Benedicte; Storm-Mathisen, Ardis (Prosjektnotat 2-2009, Notat, 2009)
      I denne lille spørreskjemabaserte kartleggingen ser vi på hvordan ungdom rapporterer om sin bruk av internett til samfunnsengasjement og politiske aktiviteter. Den beskriver hvordan 192 elever som går i siste trinn på ...