• Hvem taper i markedene? Hvilke markeder er problematiske? 

      Berg, Lisbet (Oppdragsrapport 12-2016, Report, 2016)
      På oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementets forbrukeravdeling følger SIFO EU-kommisjonens forbrukerstudier, med særlig vekt på̊ Consumer Markets Scoreboards. Disse gjennomføres nå hvert annet år blant forbrukere ...
    • Hverdagsteknologi - forbrukernes hjelpemidler i velferdssamfunnet? 

      Kjørstad, Ingrid; Slettemeås, Dag; Strandbakken, Pål (Oppdragsrapport steknologi.pdf, Report, 2016)
      Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved HiOA har på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet utredet eventuelle behov og muligheter for å utvikle en informasjonsportal om og for hverdagsteknologi og velferdsteknologi. ...
    • Hvilke faktorer påvirker forbrukernes spisemønster av fisk og sjømat? 

      Uldahl, Maria; Bugge, Annechen Bahr; Schjøll, Alexander (SIFO-rapport;6-2023, Report, 2023)
      Gjennom en spørreundersøkelse blant nordmenn finner vi at de fleste mener at fisk smaker godt. Vi finner videre at det er vanlig å spise fisk/sjømat til middag 1-2 ganger i uken. Dvs. det spises mindre fisk enn anbefalingene ...
    • Hvordan fungerer forbrukermarkedene i Norge? 

      Berg, Lisbet (Oppdragsrapport 3-2015, Report, 2015)
      Nummer: Oppdragsrapport nr. 3-2015 Tilknyttede prosjekter EU Scoreboard og FFU
    • Hvordan går det med folks økonomi i koronatider? 

      Poppe, Christian (Rapport;5-2020, Research report, 2020)
      Denne rapporten omhandler resultater fra den første spørreundersøkelsen i en serie av surveyer om effekter av koronakrisen for folks privatøkonomi. Etter de første tre ukene er 8 prosent av husholdene — eller 192.000 hushold ...
    • Hvordan mestrer unge voksne forbrukerrollen? 

      Berg, Lisbet (Oppdragsrapport 1-2016, Report, 2016)
      Denne kvalitative studien tyder på at unge voksne i Norge ofte er uerfarne i forbrukerrollen. Denne kvalitative studien tyder på at unge voksne i Norge ofte er uerfarne i forbrukerrollen. Men de har betydelig kjøpekraft, ...
    • Hvordan vurderer norske forbrukere utvalgte markeder? Hovedresultater fra Markets Monitoring Survey runde 1 og 2. 

      Alecu, Andreea Ioana (Rapport;14-2021, Report, 2021)
      Sett under ett har norske forbrukere et noe høyere nivå av tillit til markedene sammenlignet med forbrukere i EU27. Andelene av forbrukere i Norge som opplever problemer er - for de fleste markedene – på omtrent samme nivå ...
    • Hvorfor går klær ut av bruk? 

      Klepp, Ingun Grimstad (Rapport 3-2001, Report, 2001)
      Denne rapporten handler om hvorfor kvinner slutter å bruke klær og ønsker å kvitte seg med dem. Årsakene til avhending diskuteres i forhold til kvinnenes klesvaner. Klesvaner er både hvordan vi kler oss, og hva vi tenker ...
    • ”Hvorfor kan ikke bare alle produkter være bærekraftige?” Hvordan forbrukere oppfatter og påvirkes av markedsføring med bærekraftpåstander 

      Heidenstrøm, Nina; Haugsrud, Ingrid; Hebrok, Marie; Throne-Holst, Harald (Rapport;16-2021, Report, 2021)
      Formålet med denne rapporten er å få en bedre forståelse av hvordan markedsføring med bærekraftpåstander kommuniseres til norske forbrukere gjennom nettbutikker og sosiale medier, og hvordan forbrukerne oppfatter og håndterer ...
    • Hvorfor øker antall gjeldsordningssaker i Oslo? 

      Lavik, Randi; Poppe, Christian (Report, 2013)
      Antall åpnede gjeldsordningssaker i Oslo har steget fra 180 i 1999 og 212 i 2004 til 445 i 2011. Ved å sammenligne et representativt antall åpnede saker fra de tre årene har den foreliggende rapporten som mål å identifisere ...
    • I år som i fjor – en landsrepresentativ studie av antatte julegavekostnader 2001 

      Borch, Anita (Oppdragsrapport 24-2001, Report, 2001)
      Nummer: 24-2001
    • Identitetstyveri 

      Brusdal, Ragnhild; Lavik, Randi (Oppdragsrapport 6-2011, Report, 2011)
      I denne rapporten ser vi på utbredelse av identitetstyverier i Norge. 6,8 prosent av befolkningen på 18 år og eldre sier de er blitt utsatt for identitetstyveri en eller flere ganger. Vi har anslått dette til å utgjøre ca ...
    • Identitetstyveri i tillitsfulle systemer 

      Brusdal, Ragnhild; Berg, Lisbet (Oppdragsrapport 2-2010, Report, 2010)
      Identitetstyveri – eller uautorisert tilegning og misbruk av en annens identitet - benyttes i ulike former for svindel og representerer i følge Datatilsynet (2009) en risiko for norske enkeltpersoner og bedrifter i form ...
    • Ikke drikk vann fra springen! 

      Jensen, Heidi Mollan; Bugge, Annechen Bahr; Terragni, Laura (Oppdragsrapport 1-2008, Report, 2008)
      I oktober 2007 ble det funnet parasitter i drikkevannet på tre steder i Oslo som får drikkevann fra Oset vannrenseanlegg. Som et føre-var-tiltak ble det anbefalt å ikke drikke vann direkte fra springen, men å koke det i ...
    • Ikke-vestlige forbrukere og sunnhetsmerking av næringsmidler 

      Rysst, Mari; Roos, Gun (Report, 2009)
      Dette er en mindre kvalitativ undersøkelse av ikke-vestlige forbrukeres oppfatninger og bruk av sunnhetsmerking av mat basert på observasjoner i butikk og kvalitative intervjuer med 10 innvandrerkvinner i Alna bydel i ...
    • Indikatorer for forbruksutviklingen i Norge 

      Heidenstrøm, Nina; Tangeland, Torvald (Oppdragsrapport 1-2015, Report, 2015)
      Nummer: Oppdragsrapport nr.1 -2015  På oppdrag fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet har SIFO  utviklet en metodikk for å beskrive og evaluere ...
    • Inkasso i Norden - En sammenligning av inkassosystemene i Sverige, Danmark og Norge 

      Tufte, Per Arne (Oppdragsrapport 6-2007, Report, 2007)
      Nummer: 6-2007
    • Inngåtte gjeldsordninger ved tre namsfogdembeter i 2017 

      Poppe, Christian (SIFO Rapport;2019:02, Research report, 2019-05-28)
      Til nå har den forskningsbaserte kunnskapen om hvordan gjeldsordningsloven fungerer som sikkerhetsnett nesten utelukkende vært bygget på empiri fra Oslo. Med denne studien, som bygger på data fra andre steder i Norge, har ...
    • Jul – pynt, gaver, klær og mat 

      Bugge, Annechen Bahr; Klepp, Ingun Grimstad; Borch, Anita; Schjøll, Alexander; Laitala, Kirsi; Haugrønning, Vilde (Rapport;12-2019, Research report, 2019)
      I denne rapporten er det sett nærmere på hvilken betydning og rolle pynt, gaver, klær og mat har i juleritualet. Resultatene av spørreundersøkelsen viser at hvordan vi feirer jul er preget av stabilitet og relativt små ...
    • Julens mat og måltider 

      Bugge, Annechen Bahr (SIFO-report;1-2006, Research report, 2006)
      In this report we have taken a closer look at food and the significance of meals during the Christmas season. Among the questions that the report set out to answer are: What is traditional Norwegian Christmas food? What ...