Blar i SIFO Rapport på tittel
Viser treff 116-135 av 326
-
Hvem taper i markedene? Hvilke markeder er problematiske?
(Oppdragsrapport 12-2016, Report, 2016)På oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementets forbrukeravdeling følger SIFO EU-kommisjonens forbrukerstudier, med særlig vekt på̊ Consumer Markets Scoreboards. Disse gjennomføres nå hvert annet år blant forbrukere ... -
Hverdagsteknologi - forbrukernes hjelpemidler i velferdssamfunnet?
(Oppdragsrapport steknologi.pdf, Report, 2016)Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved HiOA har på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet utredet eventuelle behov og muligheter for å utvikle en informasjonsportal om og for hverdagsteknologi og velferdsteknologi. ... -
Hvilke faktorer påvirker forbrukernes spisemønster av fisk og sjømat?
(SIFO-rapport;6-2023, Report, 2023)Gjennom en spørreundersøkelse blant nordmenn finner vi at de fleste mener at fisk smaker godt. Vi finner videre at det er vanlig å spise fisk/sjømat til middag 1-2 ganger i uken. Dvs. det spises mindre fisk enn anbefalingene ... -
Hvordan fungerer forbrukermarkedene i Norge?
(Oppdragsrapport 3-2015, Report, 2015)Nummer: Oppdragsrapport nr. 3-2015 Tilknyttede prosjekter EU Scoreboard og FFU -
Hvordan går det med folks økonomi i koronatider?
(Rapport;5-2020, Research report, 2020)Denne rapporten omhandler resultater fra den første spørreundersøkelsen i en serie av surveyer om effekter av koronakrisen for folks privatøkonomi. Etter de første tre ukene er 8 prosent av husholdene — eller 192.000 hushold ... -
Hvordan mestrer unge voksne forbrukerrollen?
(Oppdragsrapport 1-2016, Report, 2016)Denne kvalitative studien tyder på at unge voksne i Norge ofte er uerfarne i forbrukerrollen. Denne kvalitative studien tyder på at unge voksne i Norge ofte er uerfarne i forbrukerrollen. Men de har betydelig kjøpekraft, ... -
Hvordan vurderer norske forbrukere utvalgte markeder? Hovedresultater fra Markets Monitoring Survey runde 1 og 2.
(Rapport;14-2021, Report, 2021)Sett under ett har norske forbrukere et noe høyere nivå av tillit til markedene sammenlignet med forbrukere i EU27. Andelene av forbrukere i Norge som opplever problemer er - for de fleste markedene – på omtrent samme nivå ... -
Hvorfor går klær ut av bruk?
(Rapport 3-2001, Report, 2001)Denne rapporten handler om hvorfor kvinner slutter å bruke klær og ønsker å kvitte seg med dem. Årsakene til avhending diskuteres i forhold til kvinnenes klesvaner. Klesvaner er både hvordan vi kler oss, og hva vi tenker ... -
”Hvorfor kan ikke bare alle produkter være bærekraftige?” Hvordan forbrukere oppfatter og påvirkes av markedsføring med bærekraftpåstander
(Rapport;16-2021, Report, 2021)Formålet med denne rapporten er å få en bedre forståelse av hvordan markedsføring med bærekraftpåstander kommuniseres til norske forbrukere gjennom nettbutikker og sosiale medier, og hvordan forbrukerne oppfatter og håndterer ... -
Hvorfor øker antall gjeldsordningssaker i Oslo?
(Report, 2013)Antall åpnede gjeldsordningssaker i Oslo har steget fra 180 i 1999 og 212 i 2004 til 445 i 2011. Ved å sammenligne et representativt antall åpnede saker fra de tre årene har den foreliggende rapporten som mål å identifisere ... -
I år som i fjor – en landsrepresentativ studie av antatte julegavekostnader 2001
(Oppdragsrapport 24-2001, Report, 2001)Nummer: 24-2001 -
Identitetstyveri
(Oppdragsrapport 6-2011, Report, 2011)I denne rapporten ser vi på utbredelse av identitetstyverier i Norge. 6,8 prosent av befolkningen på 18 år og eldre sier de er blitt utsatt for identitetstyveri en eller flere ganger. Vi har anslått dette til å utgjøre ca ... -
Identitetstyveri i tillitsfulle systemer
(Oppdragsrapport 2-2010, Report, 2010)Identitetstyveri – eller uautorisert tilegning og misbruk av en annens identitet - benyttes i ulike former for svindel og representerer i følge Datatilsynet (2009) en risiko for norske enkeltpersoner og bedrifter i form ... -
Ikke drikk vann fra springen!
(Oppdragsrapport 1-2008, Report, 2008)I oktober 2007 ble det funnet parasitter i drikkevannet på tre steder i Oslo som får drikkevann fra Oset vannrenseanlegg. Som et føre-var-tiltak ble det anbefalt å ikke drikke vann direkte fra springen, men å koke det i ... -
Ikke-vestlige forbrukere og sunnhetsmerking av næringsmidler
(Report, 2009)Dette er en mindre kvalitativ undersøkelse av ikke-vestlige forbrukeres oppfatninger og bruk av sunnhetsmerking av mat basert på observasjoner i butikk og kvalitative intervjuer med 10 innvandrerkvinner i Alna bydel i ... -
Indikatorer for forbruksutviklingen i Norge
(Oppdragsrapport 1-2015, Report, 2015)Nummer: Oppdragsrapport nr.1 -2015 På oppdrag fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet har SIFO utviklet en metodikk for å beskrive og evaluere ... -
Inkasso i Norden - En sammenligning av inkassosystemene i Sverige, Danmark og Norge
(Oppdragsrapport 6-2007, Report, 2007)Nummer: 6-2007 -
Inngåtte gjeldsordninger ved tre namsfogdembeter i 2017
(SIFO Rapport;2019:02, Research report, 2019-05-28)Til nå har den forskningsbaserte kunnskapen om hvordan gjeldsordningsloven fungerer som sikkerhetsnett nesten utelukkende vært bygget på empiri fra Oslo. Med denne studien, som bygger på data fra andre steder i Norge, har ... -
Jul – pynt, gaver, klær og mat
(Rapport;12-2019, Research report, 2019)I denne rapporten er det sett nærmere på hvilken betydning og rolle pynt, gaver, klær og mat har i juleritualet. Resultatene av spørreundersøkelsen viser at hvordan vi feirer jul er preget av stabilitet og relativt små ... -
Julens mat og måltider
(SIFO-report;1-2006, Research report, 2006)In this report we have taken a closer look at food and the significance of meals during the Christmas season. Among the questions that the report set out to answer are: What is traditional Norwegian Christmas food? What ...