Now showing items 161-180 of 197

    • The Role of Civic Engagement for Men's Health and Well Being in Norway - A Contribution to Public Health 

      Goth, Ursula-Georgine Småland; Småland, Erik (International journal of environmental research and public health;11(6), Journal article; Peer reviewed, 2014-06-18)
      Objectives: Using the example of older men volunteering on teams that restore historic ships, this article examines the effects of volunteering on the well-being of older adults. We consider particularly how volunteering ...
    • Learning by doing : Studentbedrift en tilnærming til entreprenørskap i yrkesfaglærerutdannelsen? 

      Schøn, Eldbjørg; Goth, Ursula-Georgine Småland (Nordic Journal of Vocational Education and Training;4(3), Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Samfunnet endrer seg, og med det også de utfordringene som yrkesfaglærerne møter. Entreprenørskap ble definert som en av nøkkelkompetansene innen ulike utdanningsprogrammer, og vi ser derfor en sterk satsing på entreprenørskap ...
    • Autonomy and Control when Working with Humans — A Reflection on Sociotechnical Concepts 

      Amble, Nina (Nordic Journal of Working Life Studies;3(4), Journal article; Peer reviewed, 2013-11)
      The sociotechnical concepts of responsible autonomy and to be in control were originally developed from men’s work in order to describe and develop mostly industrial work. This article explores how these conceptions may ...
    • Finnes det en faglig felleskomponent for TIP yrkene? 

      Goth, Ursula-Georgine Småland; Landmark, Brynjar Fowels; Schønfeldt, Espen Braathen (Nordic Journal of Vocational Education and Training;4(2), Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Yrkesfaglig opplæring til et bestemt yrke gir en yrkeskompetanse med eller uten fag- eller svennebrev. Opplæringen foregår både i den videregående skolen og i bedrifter. Første år på programfaget Teknikk og industriell ...
    • Civic engagement and social capital in ship preservation work in Norway. - The scope, impact and demographics of formal volunteering and publicly funded engagements. 

      Goth, Ursula-Georgine Småland; Småland, Erik (Nordic Journal of Social Research;4, Journal article; Peer reviewed, 2013)
      Introduction: The current focus on volunteering related to civic engagement in Norway has led to a rise in complementary private initiatives and public funding, specifically with regard to the preservation of historic ...
    • Prosjektorganisert utviklingsarbeid 

      Schwencke, Eva; Houge-Thiis, Johan (Chapter; Peer reviewed, 2013)
      Hvordan kan erfaringer fra prosjektorganisering bidra til bedre systematikk, bedre resultat, ny kunnskap og forbedret læring i utviklingsarbeid? Dette er temaet for denne artikkelen.
    • Klar til å organisere meningsfull yrkesopplæring for elever med ulike yrkesinteresser? 

      Spetalen, Halvor (Research report, 2014-02)
      Den skolebaserte yrkesopplæringen har siden av midten av 1990 tallet endret karakter med hensyn til grad av spesialisering (Deichman-Sørensen, 2009). Et utdanningsprogram som for eksempel TIP har over 50 fagområder integrert ...
    • Technical and vocational teacher education practice: profession or semi profession? 

      Brevik, Birger; Lier, Arne Roar (Chapter; Peer reviewed, 2013)
      The article discusses the meaning attached to the concept profession, and in that context, it has been examined whether the practice as teacher in technical and vocational education can be defined under the concept of ...
    • Erfaringer med bruk av simulering som transferstrategi 

      Spetalen, Halvor; Sannerud, Ronny (Nordic Journal of Vocational Education and Training;3, Journal article; Peer reviewed, 2013)
      I denne artikkelen stiller vi spørsmålet: Er simulering egnet som læringsaktivitet når spesifikk praksis er tenkt trent og overført fra en simuleringskontekst til en nærmere bestemt anvendelseskontekst? For å besvare ...
    • Valgets kvaler : Rekruttering til restaurant- og matfag 

      Ledsaak, Oddlaug; Spetalen, Halvor (article, 2013-10)
      I denne artikkelen analyseres 6 bacheloroppgaver som alle har fokus på rekruttering til utdanningsprogrammet Restaurant- og matfag (RM) i den videregående skolen. Utgangspunktet for bacheloroppgavene og denne artikkelen ...
    • FoU som arbeidsform i yrkesfaglærerutdanningen 

      Spetalen, Halvor; Ledsaak, Oddlaug; Schøn, Eldbjørg; Eben, Bjørn; Bødtker-Lund, Daniel (Nordic Journal of Vocational Education and Training;1 (1), Journal article; Peer reviewed, 2012)
      Denne artikkelen bygger på et FoU prosjekt gjennomført ved yrkesfaglærerutdanning i restaurant- og matfag (YFL RM-fag) ved Høgskolen i Oslo og Akershus i perioden april 2011 til mai 2012. Prosjektet hadde flere formål: 1) ...
    • Yrkesfaglærere og elever i et globalisert samfunn - deres utvikling og ontologiske sikkerhet 

      Inglar, Tron (Nordic Journal of Vocational Education and Training;1(1), Journal article; Peer reviewed, 2011)
      Hvordan er det å være yrkesfaglærer og -elev i et globalisert samfunn? Svarene kan utgjøre viktig kunnskap for å forstå yrkesfaglærere og deres elever, slik at en kan organisere god lærerutdanning og yrkesopplæring. ...
    • Spenningsfeltet mellom nytte for bedriften og frirom for studenten: et samarbeidsprosjekt mellom skole og arbeidsliv for gjensidig påvirkning og ønske om forandring 

      Schwencke, Eva; Larsen, Anne Karin (Nordic Journal of Vocational Education and Training;1(1), Journal article; Peer reviewed, 2011)
      Samarbeid mellom høgskole og arbeidsliv, høgskolens tredje oppgave, (Brulin 1998) gir store utfordringer i forhold til hvordan gjennomføre ”løpende dialog” om innhold i studieprogrammer og undervisningsopplegg. Det er ...
    • Action Research: Applied Research, Intervention Research, Collaborative Research, Practitioner Research, or Praxis Research? 

      Eikeland, Olav (International Journal of Action Research;8 (1), Journal article; Peer reviewed, 2012)
      This article relates common ways of conceptualising action research as “intervention”, “collaboration”, “interactive research”, “applied research”, and “practitioner research” to a number of different ways of knowing, ...
    • Utvikling av kompetanse i faget utdanningsvalg 

      Høsøien, Unni; Kversøy, Kjartan Skogly (Vejlederforum nyhedsbreve;, Journal article, 2011-09-27)
    • Mesterlære i profesjonsutdanning 

      Spetalen, Halvor (Småskrift, Working paper, 2010)
      Mesterlære har tradisjonelt vært knyttet til arbeidslivet og yrkesopplæringen. Det hevdes også at mesterlære som opplæringsform er uegnet for profesjonsutdanninger. I denne artikkelen vil jeg argumentere for at mesterlæreliknende ...
    • Bruk av blogg til å dele erfaringer i prosjekt til fordypning 

      Nore, Hæge; Sundby, Anette; McKenna, Paul (Journal article, 2009)
      Sandvika vgs er med i et Lærende nettverk under Program for digital kompetanse. Et hovedmål for lærende nettverk er bevisstgjøring og kvalifisering slik at IKT i større grad tas i bruk i læringsarbeidet der det gir faglig ...
    • Farvel til mesteren? 

      Spetalen, Halvor (Journal article, 2009)
      Kan generelle læreplaner i restaurant- og matfagene og tendenser til standardisering i restaurantbransjen reduserer muligheten til å utvikle profesjonelle yrkesutøvere med mesterkompetanse? At andre bransjer møter flere ...
    • Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner (KIP) : Veien til yrkesrelevant opplæring fra første dag i Vg1 

      Dahlback, Jorunn; Haaland, Grete; Hansen, Kari; Sylte, Ann Lisa (Rapporter og utredninger;1/2011, Research report, 2011)
      Dette er sluttrapporten fra et fireårig aksjonsforskningsprosjekt (2006-2010) om implementering av nye læreplaner i 6 ulike yrkesfaglige utdanningsprogram. Prosjektet studerer læring i yrkesopplæringens to første år. I ...
    • Relevans gjennom yrkesforankring 

      Spetalen, Halvor (Journal article, 2010-10)
      I siste nummer av YRKE etterlyser Jarl Ove Glein en debatt om hvordan yrkesfaglæreropplæringen kan bli relevant i forhold til yrkesutøvelse og hvilke lærerkompetanse som er relevant for yrkesopplæring? Som yrkesfaglærerutdanner ...