Erfaringer med bruk av simulering som transferstrategi
Original version
Spetalen, H. & Sannerud, R. (2013). Erfaringer med bruk av simulering som transferstrategi. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 3Abstract
I denne artikkelen stiller
vi spørsmålet: Er simulering
egnet
som
læringsaktivitet når
spesifikk
praksis er tenkt trent og overført fra en simuleringskontekst til en nærmere bestemt
anvendelseskontekst? For å besvare dette spørsmålet presenterer vi erfaringer fra tre single
-
case der
ulike former for simulering er benyttet som transferstrateg
i.
M
aterialet
fra disse tre casene viser at flere faktorer ved simuleringen og transferkonteksten
har betydning for om simulering egner seg som transferstrategi. Dette gjelder særlig faktorer som
kontekstlikhet, overlappende arbeidsoppgaver, vektlegging av
grensekryssingen mellom
simuleringskontekst og anvendelseskontekst og i hvilken grad anvendelseskonteksten inviterer til bruk
av erfaringer gjort i simuleringskonteksten.