• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Institutt for yrkesfaglærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Institutt for yrkesfaglærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Learning by doing : Studentbedrift en tilnærming til entreprenørskap i yrkesfaglærerutdannelsen?

Schøn, Eldbjørg; Goth, Ursula-Georgine Småland
Journal article, Peer reviewed
Utgivers pdf
Thumbnail
View/Open
schoen_goth.pdf (498.1Kb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/2101
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Institutt for yrkesfaglærerutdanning [194]
Original version
Schøn, E. & Goth, U.-G. S. (2014). Learning by doing: Studentbedrift en tilnærming til entreprenørskap i yrkesfaglærerutdannelsen? Nordic Journal of Vocational Education and Training, 4(3)   http://home.hit.no/~aakre/nordyrk/2014/2014-3-goth.pdf
Abstract
Samfunnet endrer seg, og med det også de utfordringene som yrkesfaglærerne møter. Entreprenørskap ble definert som en av nøkkelkompetansene innen ulike utdanningsprogrammer, og vi ser derfor en sterk satsing på entreprenørskap i undervisningen som følge av kunnskapsløftet i 2006. Denne artikkelen har som mål å belyse om dagens undervisning av praktisk entreprenørskap gjennom etablering, gjennomføring og ledelse av studentbedrifter. Metode: Studien har en kvalitativ tilnærming som inkluderer sju semi- strukturerte intervjuer, data fra emneevalueringer 2006 -2012, et strategisk litteratursøk samt refleksjoner basert på emneevalueringer for årene 2006 – 2012. Resultat: Praktisk relaterte oppgaver formidlet gjennom formidlingsformen «studentbedrift» gav en opplevelse av økt faglig kompetanse og et helhetsbildet av de fremtidige utfordringene. Dette ble beskrevet som yrkesrelevant. Studentene opplevde at en gjennom studentbedrift ble utfordret innen bedriftsøkonomiske gjøremål, samarbeid i prosjektet og under selve evalueringen av prosjektet - og at denne opplevelsen var sterk divergerende. Konklusjon: Formidling av entreprenørskap bør fokusere på pedagogisk entreprenørskap ved at designet i større grad fokuserer på kunnskap, samarbeid og pedagogisk kompetanse. Ved utformingen av prosjektene bør det leges vekt på fagkunnskap, samarbeid og pedagogiske ferdigheter
Publisher
Nordisk nettverk for yrkespedagogikk
Series
Nordic Journal of Vocational Education and Training;4(3)

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit