Yrkesfaglærere og elever i et globalisert samfunn - deres utvikling og ontologiske sikkerhet
Original version
Inglar, T. (2011). Yrkesfaglærere og elever i et globalisert samfunn - deres utvikling og ontologiske sikkerhet. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 1(1) https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.11v1i1a4Abstract
Hvordan er det å være yrkesfaglærer og -elev i et globalisert samfunn? Svarene kan
utgjøre viktig kunnskap for å forstå yrkesfaglærere og deres elever, slik at en kan organisere
god lærerutdanning og yrkesopplæring. Giddens (1991:14-21) framsetter tre karakteristiske
trekk ved dagens samfunn, atskillelsen av tid og rom, utløftingen av sosiale institusjoner og
modernitetens refleksivitet. Jeg har valgt å betrakte yrkesfaglærerne i lys av disse
fenomenene og har beskrevet ulike trekk ved deres utvikling som lærere og deres ontologiske
sikkerhet. Mine hovedkonklusjoner er at de konsekvenser Giddens beskriver som et resultat
av det globaliserte samfunnet, ikke preget yrkesfaglærere så dramatisk som forventet bortsett
fra at de hyppige reformene i skolen ikke erfares som bare positive. Det var derimot
informantenes mening at dagens elever var annerledes enn tidligere