Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorInglar, Tron
dc.date.accessioned2012-04-26T11:06:15Z
dc.date.available2012-04-26T11:06:15Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationInglar, T. (2011). Yrkesfaglærere og elever i et globalisert samfunn - deres utvikling og ontologiske sikkerhet. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 1(1)en_US
dc.identifier.issn2242-458X
dc.identifier.otherFRIDAID 807937
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/1177
dc.description.abstractHvordan er det å være yrkesfaglærer og -elev i et globalisert samfunn? Svarene kan utgjøre viktig kunnskap for å forstå yrkesfaglærere og deres elever, slik at en kan organisere god lærerutdanning og yrkesopplæring. Giddens (1991:14-21) framsetter tre karakteristiske trekk ved dagens samfunn, atskillelsen av tid og rom, utløftingen av sosiale institusjoner og modernitetens refleksivitet. Jeg har valgt å betrakte yrkesfaglærerne i lys av disse fenomenene og har beskrevet ulike trekk ved deres utvikling som lærere og deres ontologiske sikkerhet. Mine hovedkonklusjoner er at de konsekvenser Giddens beskriver som et resultat av det globaliserte samfunnet, ikke preget yrkesfaglærere så dramatisk som forventet bortsett fra at de hyppige reformene i skolen ikke erfares som bare positive. Det var derimot informantenes mening at dagens elever var annerledes enn tidligereen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherÅbo Akademis Förlagen_US
dc.relation.ispartofseriesNordic Journal of Vocational Education and Training;1(1)
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectYrkespedagogikken_US
dc.subjectYrkesfaglærereen_US
dc.subjectLærerutdanningen_US
dc.subjectYrkesopplæringen_US
dc.titleYrkesfaglærere og elever i et globalisert samfunn - deres utvikling og ontologiske sikkerheten_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.11v1i1a4


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel