Blar i LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning på dokumenttype "Peer reviewed"
Viser treff 141-160 av 479
-
Filosofisk samtale i undervisningen
(Norsk pedagogisk tidsskrift;03 / 2018 (Volum 102), Journal article; Journal article; Peer reviewed, 2018-11-01)Artikkelen presenterer filosofisk samtale som et utgangspunkt for å realisere strukturerte og lærende samtaler i klasserommet slik læreplanen legger opp til. Samtale framstilles som noe annet enn det å si hva man mener ... -
First graders’ stationary behavior in Norwegian after-school programs: A mixed methods investigation
(International Journal of Environmental Research and Public Health;Volume 18 / Issue 4, Peer reviewed; Journal article, 2021-02-17)After-school programs (ASPs) might influence the activities and behaviors of children. The aim of the reported study was to investigate how stationary behavior unfolds during ASP time in a sample of Norwegian first graders. ... -
Five Tips for Integrating Khan Academy in Your Course
(The Physics Teacher;Volume 57, Issue 6, Journal article; Peer reviewed, 2019-08-23)Khan Academy (KA) is one of the world’s most popular open educational resources (OER), with more than 57 million registered users and 15 million monthly site visits as of May 2016. It is popular with students seeking ... -
Flashmob i lærerutdanninger – studenters erfaringer med å skape dans sammen
(Journal for Research in Arts and Sports Education;Vol 3 No 2 (2019): Kroppsøvingsfaget i bevegelse, Journal article; Peer reviewed, 2019-11-20)Denne artikkelen handler om lærerstudenter og deres erfaringer knyttet til gjennomføring av flashmob som studentdrevet danseprosjekt. Artikkelen undersøker sammenhenger mellom flashmobprosjektet og utviklingen av ... -
Flashmob i lærerutdanninger – studenters erfaringer med å skape dans sammen
(Journal for Reseach in Arts and Sports Education;Vol. 3, No. 2 (2019): Kroppsøvingsfaget i bevegelse, Journal article; Peer reviewed, 2019-06)Denne artikkelen handler om lærerstudenter og deres erfaringer knyttet til gjennomføring av flashmob som studentdrevet danseprosjekt. Artikkelen undersøker sammenhenger mellom flashmobprosjektet og utviklingen av ... -
The FLIPPED STEP study: A randomized controlled trial of flipped vs. traditional classroom teaching in a university-level statistics and epidemiology course
(International Journal of Educational Research Open;Volume 3, 2022, 100197, Peer reviewed; Journal article, 2022-08-22)A flipped classroom, also known as flipped learning, is a teaching method in which students watch online lectures at home, followed by group work in the classroom. This study aimed to evaluate the efficacy of a flipped ... -
Focusing on Slowness and Resistance: A Contribution to Sustainable Development in Music Education
(Philosophy of Music Education Review;Vol. 28, No. 2 (Fall 2020), Journal article; Peer reviewed, 2020)This essay reflects on the values of slowness and resistance as fundamental ideas directly opposed to modern culture’s ideals of effectiveness and smoothness and discusses how music from the Western classical music tradition ... -
For dem som ønsker å gå en annen vei: Implementering og praktisering av praksisbrevordningen i fylkeskommunene
(Søkelys på arbeidslivet;Årgang 39, nr. 2-2022, Peer reviewed; Journal article, 2022-05-30)Artikkelen omhandler praksisbrevordningen, et toårig praksisbasert løp i videregående opplæring som ble innført som tiltak mot frafall på yrkesfag. I 2016 fikk fylkeskommunene plikt til å ha minst ett tilbud om praksisbrev. ... -
Forbereder grunnskolelærerutdanningen engelsklærere for undervisning i engelsk som tredjespråk i Norge?
(Acta Didactica Norge;8(2), Journal article; Peer reviewed, 2014)Temaet for denne artikkelen er flerspråklighet i skolen, med fokus på engelskundervisning i Norge. Artikkelen undersøker i hvilken grad grunnskolelærerutdanningen forbereder fremtidens engelsklærere for arbeid med elever ... -
Forholdet mellom etterutdanning og skoleutvikling - eksterne fagmiljøer rolle og ansvar
(Chapter; Peer reviewed, 2013)Ansatte i universitet og høgskole har etterutdanning som en av sine arbeidsoppgaver. Etterutdanningen kan være lokalt eller sentralt initiert og den kan være skolebasert eller lokalisert på utdanningsinstitusjonene. ... -
Forskning for fremtiden? En oversiktsstudie av empirisk forskning på det norske skolefaget kroppsøving i perioden 2010-2019
(Journal for Research in Arts and Sports Education;Vol 5 No 3 (2021), Peer reviewed; Journal article, 2021-09-14)Artikkelen rapporterer fra en oversiktsstudie av empirisk forskning på skolefaget kroppsøving i perioden 2010–2019. Hovedmålet er å kartlegge hvilke tema forskningen har belyst, samt om – og eventuelt hvordan – forskningstemaene ... -
Fra avskrift til populærvitenskapelig artikkel - mottakerbevissthet som didaktisk grep
(Acta Didactica Norge;9(1), Journal article; Peer reviewed, 2015)Sakpreget skriving i skolen bærer ofte preg av avskrift og har læreren som eneste mottaker. I denne artikkelen vises en annen praksis, der elevene gjør stoffet til sitt, fordi de har noen andre enn læreren å skrive til. I ... -
Fritaksproblematikken som forsvant : norske grunnskolerektorer og skolens fritaksbestemmelser
(Prismet;60, (3), Journal article; Peer reviewed, 2009)How are the exemption provisions due to personal belief managed in Norwegian schools today? How many parents and students claim exemptions from parts of the teaching? This article presents some results from an empirical ... -
From boundary maintenance to boundary crossing: Geography in the Norwegian national curriculum
(Peer reviewed; Journal article, 2024)The integrated status of Social Studies in the Norwegian Curriculum for Knowledge Promotion in Primary and Secondary Education and Training 2020 reflects an international educational trend pertain- ing to a movement from ... -
Fysisk aktivitet i Aktivitetsskolen
(Peer reviewed; Journal article, 2017)Artikkelen tar utgangspunkt i en studie av 20 andreklassebarns fysiske aktivitet gjennom en dag ved Aktivitetsskolen i Oslo. Resultatene viser et relativt høyt gjennomsnittlig fysisk aktivitetsnivået blant de undersøkte ... -
The General Flow Proneness Scale: Aspects of Reliability and Validity of a New 13-Item Scale Assessing Flow
(Peer reviewed; Journal article, 2023)In this article, we report the development and validation of a new measure for flow proneness. The General Flow Proneness Scale is a quantitative measure which is simple to administer, and is context independent. Test-retest ... -
Genre Constituents in “Reflections on Genre as Social Action”? A Search in Light of Four 1980s Key Texts
(Discourse and Writing/Rédactologie (DW/R);Vol. 31 (2021), Peer reviewed; Journal article, 2021-06-03)The article searches main components of genre in a special issue on genre in Discourse and Writing in 2020, asking what the key genre constituents are if genre is seen as a general semiotic concept. Possible constituents ... -
Geometry of Vector Bundle Extensions and Applications to a Generalised Theta Divisor
(Mathematica Scandinavica;112(1), Journal article; Peer reviewed, 2013)Let E and F be vector bundles over a complex projective smooth curve X, and suppose that 0→E→W→F→0 is a nontrivial extension. Let G⊆F be a subbundle and D an effective divisor on X. We give a criterion for the subsheaf ... -
Getting behind assessment and learning in secondary school music: A case study approach
(Beiträge empirischer Musikpädagogik;3 (1), Journal article; Peer reviewed, 2012)The scope of the article is to explore and understand the intertwined connections between teaching, learning and assessment in music as a school subject. Music lessons at a Norwegian lower secondary school are explored ... -
Gjenklang – utforsking av poetiske identitetstekstar og lingvistisk kapital i det fleirkulturelle klasserommet
(Skriveopplæring og skriveforsking;, Chapter; Peer reviewed, 2012-01)Dikt har tidlegare vore sjanger for literacy og frigjerande språkarbeid. I denne artikkelen diskuterer vi om og korleis den poetiske teksten igjen kan ha slike potensial ein spesifikk stad, nemleg i den fleirkulturelle ...