Fysisk aktivitet i Aktivitetsskolen
Peer reviewed, Journal article
Published version

View/ Open
Date
2017Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Lund S, Løndal K. Fysisk aktivitet i Aktivitetsskolen. Barn. 2017;35(4):71-87Abstract
Artikkelen tar utgangspunkt i en studie av 20 andreklassebarns fysiske aktivitet gjennom en dag ved
Aktivitetsskolen i Oslo. Resultatene viser et relativt høyt gjennomsnittlig fysisk aktivitetsnivået blant de
undersøkte barna. Den fysiske aktiviteten kjennetegnes av hyppige vekslinger mellom type aktivitet og
intensitet. Hoveddelen av barnas fysiske aktivitet oppstår i barnestyrt lek utendørs sammen med andre
barn. Barnestyrt aktivitet har høyere intensitet enn voksenstyrt aktivitet, og intensitetsnivået er høyere
ute enn inne. Det høye gjennomsnittlige aktivitetsnivået er i tråd med Aktivitetsskolens målsetning
angående fysisk aktivitet. Samtidig er det store individuelle forskjeller, noe som kan tyde på at Aktivitetsskolen
ikke lykkes med å stimulere til fysisk aktivitet for de minst aktive barna. Resultatene leder
mot en anbefaling om økt pedagogisk kompetanse blant ansatte med tanke på tilrettelegging for fysisk
aktivitet. Dette er spesielt viktig for barn med lavt aktivitetsnivå. I tillegg må AKS-ansatte ha tid og
mulighet til å være til stede i barnas aktiviteter. This article is based on a study of 20 second-graders’ physical activity during a day in the After-School
Program in Oslo. The results show that among the children studied, the average physical activity level
is relatively high. The children’s activity is characterized by frequent changes in type of activity and
intensity. The majority of children’s physical activity occurs in self-managed play outdoors together with
other children. The self-managed physical activity is of higher intensity than the adult organized and
the intensity level is higher outdoors than indoors. The high average level of physical activity is in
accordance with the aims of the After-School Program in Oslo. However, there are large individual differences.
This may indicate that the After-School Program fails to promote physical activity for the least
active children. The results lead to a recommendation for increased pedagogical competency among
employees considering facilitating physical activity in After-School Programs. This is particularly important
for children with low level of physical activity. In addition, the employees must have time and
opportunity to be present in children’s activities.