For dem som ønsker å gå en annen vei: Implementering og praktisering av praksisbrevordningen i fylkeskommunene
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3021586Utgivelsesdato
2022-05-30Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Artikkelen omhandler praksisbrevordningen, et toårig praksisbasert løp i videregående opplæring som ble innført som tiltak mot frafall på yrkesfag. I 2016 fikk fylkeskommunene plikt til å ha minst ett tilbud om praksisbrev. Basert på statistiske data fra fylker som har brukt ordningen, og intervju med ansvarlige for implementeringen i fylkeskommunene undersøker artikkelen hvordan ordningen praktiseres, og hvordan ansvarlige i fylkeskommunene vurderer ordningen. Funnene viser at alle involverte fylkeskommuner praktiserer ordningen som delmål på vei mot fullt fagbrev, og at ordningen på denne måten ivaretar både sosiale og økonomiske hensyn. This article focuses on the training practice scheme, a two-year apprenticeship scheme that was implemented as a measure to reduce dropout from vocational education and training (VET). From 2016, counties have been obliged to offer a two-year apprenticeship in at least one VET programme. Based on statistical data from counties using the scheme, and interviews with those responsible for its implementation, this article examines how the scheme is used. Findings show that the counties understand it as a partial qualification on the way to a full vocational qualification, and that the scheme thus balances both social and economic goals.