• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fra avskrift til populærvitenskapelig artikkel - mottakerbevissthet som didaktisk grep

Bjørkvold, Tuva
Journal article, Peer reviewed
Thumbnail
View/Open
1290686.pdf (641.5Kb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/2957
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning [491]
Original version
Bjørkvold, T. (2015). Fra avskrift til populærvitenskapelig artikkel-mottakerbevissthet som didaktisk grep. Acta Didactica Norge, 9(1), Art-17.  
Abstract
Sakpreget skriving i skolen bærer ofte preg av avskrift og har læreren som

eneste mottaker. I denne artikkelen vises en annen praksis, der elevene gjør

stoffet til sitt, fordi de har noen andre enn læreren å skrive til. I denne studien

analyseres utviklingen av én elevtekst, samskrevet av åtte elever. Denne

kasusstudien følger skriveprosessen til en gruppe elever på sjuende trinn som

deltar i forskningskonkurransen "Nysgjerrigper". Tekstens forløp fra tegning,

via avskrift til en populærvitenskapelig artikkel, blir satt inn i en kontekst

gjennom videoobservasjon og elevintervjuer. Tekster i elevenes forskningsarbeid

er utgangpunkt for studien. Jeg bruker en triangulering av datamateriale

gjennom 14 timer videoobservasjon med helklassekamera og hodekamera på tre

elever, innsamling av 53 elevtekster samt video- og tekststimulerte intervju av

elever. Literacyhendelsene i hele tekstutviklingsløpet, kalt tekstbanen,

analyseres ved bruk av skrivetrekanten. Funn tyder på at lærerens innføring av

interne mottakere – elever på skolen, og påpeking av eksterne mottakere –

juryen i forskningskonkurransen, ser ut til å påvirke elevene til å utvikle teksten.

Jeg drøfter om en literacydidaktikk kan konkretiseres ved å framheve skriving

som sosial praksis.
 
Factual writing in school tends to consist of direct copying with the teacher as

the only recipient. This article shows another praxis, with students

appropriating the content because they have someone other than the teacher as

audience. This case study analyses the writing process of a collectively written

student text produced by eight students in grade 7. The text was produced as

part of their participation in the research competition "Nysgjerrigper". The

process of text production is traced, placed in context through video observation

and student interviews, from drawing to article production within the field of

popular science. The data for analysis consists of 14 hours of whole class video

observation and observation of three individual students through use of a head mounted camera. The collection of 53 student texts and video and text

stimulated student interviews are included as well. The literacy practices

employed throughout the development of the text or the "text trajectory" is

analyzed using the writing triangle. Results indicate that the inclusion of an

internal intended audience – students at the school – as well as an external

intended audience - the jury in the research contest motivated the students to

improve the text. As a result, the potential of a promotion of writing as a social

practice in developing a model of literacy didactic is explored.
 
Publisher
Acta Didactica Norge
Series
Acta Didactica Norge;9(1)

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit