Fra avskrift til populærvitenskapelig artikkel - mottakerbevissthet som didaktisk grep
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/2957Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Bjørkvold, T. (2015). Fra avskrift til populærvitenskapelig artikkel-mottakerbevissthet som didaktisk grep. Acta Didactica Norge, 9(1), Art-17.Sammendrag
Sakpreget skriving i skolen bærer ofte preg av avskrift og har læreren someneste mottaker. I denne artikkelen vises en annen praksis, der elevene gjørstoffet til sitt, fordi de har noen andre enn læreren å skrive til. I denne studienanalyseres utviklingen av én elevtekst, samskrevet av åtte elever. Dennekasusstudien følger skriveprosessen til en gruppe elever på sjuende trinn somdeltar i forskningskonkurransen "Nysgjerrigper". Tekstens forløp fra tegning,via avskrift til en populærvitenskapelig artikkel, blir satt inn i en kontekstgjennom videoobservasjon og elevintervjuer. Tekster i elevenes forskningsarbeider utgangpunkt for studien. Jeg bruker en triangulering av datamaterialegjennom 14 timer videoobservasjon med helklassekamera og hodekamera på treelever, innsamling av 53 elevtekster samt video- og tekststimulerte intervju avelever. Literacyhendelsene i hele tekstutviklingsløpet, kalt tekstbanen,analyseres ved bruk av skrivetrekanten. Funn tyder på at lærerens innføring avinterne mottakere – elever på skolen, og påpeking av eksterne mottakere –juryen i forskningskonkurransen, ser ut til å påvirke elevene til å utvikle teksten.Jeg drøfter om en literacydidaktikk kan konkretiseres ved å framheve skrivingsom sosial praksis. Factual writing in school tends to consist of direct copying with the teacher asthe only recipient. This article shows another praxis, with studentsappropriating the content because they have someone other than the teacher asaudience. This case study analyses the writing process of a collectively writtenstudent text produced by eight students in grade 7. The text was produced aspart of their participation in the research competition "Nysgjerrigper". Theprocess of text production is traced, placed in context through video observationand student interviews, from drawing to article production within the field ofpopular science. The data for analysis consists of 14 hours of whole class videoobservation and observation of three individual students through use of a head mounted camera. The collection of 53 student texts and video and textstimulated student interviews are included as well. The literacy practicesemployed throughout the development of the text or the "text trajectory" isanalyzed using the writing triangle. Results indicate that the inclusion of aninternal intended audience – students at the school – as well as an externalintended audience - the jury in the research contest motivated the students toimprove the text. As a result, the potential of a promotion of writing as a socialpractice in developing a model of literacy didactic is explored.