Filosofisk samtale i undervisningen
Journal article, Journal article, Peer reviewed
Accepted version
View/ Open
Date
2018-11-01Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Børresen B, Persson. Filosofisk samtale i undervisningen. Norsk pedagogisk tidsskrift. 2018(3):247-258 10.18261/issn.1504-2987-2018-03-04https://dx.doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2018-03-04
Abstract
Artikkelen presenterer filosofisk samtale som et utgangspunkt for å realisere strukturerte og lærende samtaler i klasserommet slik læreplanen legger opp til. Samtale framstilles som noe annet enn det å si hva man mener eller vet, ved at det legges vekt på det sokratiske, dvs. det undersøkende og forpliktende ved arbeidsmåten. Bakgrunnen for denne måten å undervise på presenteres i tillegg til et generelt undervisningsforløp for og konkrete erfaringer med filosofisk samtale med elever. Samtaler i klasserommet må planlegges, styres og vurderes skal de føre til læring. Både elever og lærere må få mulighet til å trene slik at de blir bedre.