Browsing TKD - Master i Estetiske fag by Title
Now showing items 220-238 of 238
-
Ulike perspektiver på åndsverkloven : gråsonen mellom kopiering og nyskapelse i visuell kunst
(Master thesis, 2012)Gjennom denne masteroppgaven undersøkes gråsonene i åndsverklovens §4. Jeg ser på hvordan skoleverden, kunstverden og jussverden vurderer bruk av andres kunstverk for å skape egne sammensatte verk. For dette formålet drøfter ... -
Undergrunnstegneserier i skolen : didaktikk og kritisk tenkning gjennom tegneseriemediet
(Master thesis, 2012)Denne oppgaven tar for seg tegneseriemediets posisjon i skoleverket, og undergrunnstegneseriens didaktiske potensial. I den senere tid har det blitt gjort flere grep for å styrke bruk av tegneserier i skolen, og den ... -
Undervisningsplanlegging i Kunst og håndverk: Blant lærere med ulik grad av formell kompetanse
(MEST;2020, Master thesis, 2020)Om lag halvparten av lærerne som underviser i Kunst og håndverk i grunnskolen mangler formell kompetanse i faget. For å få større innblikk i hvordan Kunst og håndverksfaget utøves i dagens situasjon, retter masterprosjektet ... -
Unge jenters "hverdagsestetikk" : en undersøkelse av forholdet mellom fokus på klær i Design og tekstil-undervisningen og klær i unge jenters hverdag
(Master thesis, 2012)Tematikken klær og visuell selvpresentasjon hos unge jenter på studieretningen Design og tekstil blir undersøkt ved å se på tre perspektiver: 1) Unge jenters egne uttalelser om hvordan de oppfatter klær og visuell ... -
Utforskende prosesser i trearbeid: Læreres refleksjoner og utfordringer i grunnskolen
(MEST;2020, Master thesis, 2020)Det har de siste årene gått en diskusjon i aviser og tidsskrifter som har drøftet trearbeid og håndverkets plass i skolen og samfunnet. Diskusjonen viser at det er en utvikling i samfunnet som ikke verdsetter håndverkere ... -
Verktøy for underveisvurdering i Kunst og håndverk: Et innblikk i to lærere sine erfaringer
(MEST;2019, Master thesis, 2019)Vurdering for læring var navnet på satsingen som startet i norske skoler i 2010. Denne kom som en reaksjon på omfattende nasjonal- og internasjonal forskning som demonstrerer tydelig sammenheng mellom vurderingspraksis og ... -
Veve ord, lese bilder : om visuell kommunikasjon og visuelle retoriske virkemidler
(Master thesis, 2011)I masteroppgaven Veve ord, lese bilder – om visuell kommunikasjon og visuelle retoriske virkemidler bruker jeg fotografiet som utgangspunkt for billedvev og stiller spørsmålet om hvordan jeg med visuelle retoriske virkemidler ... -
Viljen til bærekraft - en studie av elevers subjektivering og økologisk oppmerksomhet
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har til hensikt å komme nærmere forståelsen av hva som fremmer elevenes vilje for å ta vare på miljøet. Oppgavens casestudie tar utgangspunkt i et omfattende, tverrfaglig og praktisk kunst- og ... -
Visuell kompetanse - En kvalitativ undersøkelse av unges bildepraksiser på Instagram
(Master thesis, 2017)Den digitale utviklingen i dagens samfunn bidrar til at kommunikasjonen blir mer visuelt basert. Mobilkameraet er blitt det foretrukne kameraet, og bilder deles med kjente og ukjente i sosiale medier som Facebook, Snapchat ... -
Vurderingskompetanse i faglærerutdanningen - vekselspill eller kokong?
(Master thesis, 2007)I denne masteroppgaven er fokuset lagt på utviklingen av studenters vurderingskompetanse gjennom den 3-årige faglærerutdanningen i formgiving, kunst og håndverk. Med utgangspunkt i en fagdidaktikkdefinisjon (Ongstad ... -
Å erobre det sansbare - En estetisk-didaktisk problematisering av læringsbegrepet, i møtet mellom lydkunst og skole
(Master thesis, 2017)På oppdrag fra Tenthaus Oslo holdt Søssa Jørgensen og Yngvild Færøy, høsten 2016, en fem dager lang workshop med unge voksne som mottar grunnskoleopplæring på Hersleb Videregående skole. Elevene var blant annet fra ... -
Å fasilitere omsorg: I lys av etisk og estetisk bevissthet
(MEST;2019, Master thesis, 2019)masteroppgaven ønsker jeg gjennom refleksjon å forstå egen og andre medarbeidernes fasilitering av omsorg i lys av etiske og estetisk bevissthet. Feltarbeidet finner sted på Fontenehuset. Jeg viser til estetiske aspektene ... -
Å generere fortellbart materiale - forskningsmetodiske refleksjoner
(Master thesis, 2015)Hensikten med denne masteroppgaven er å utvikle en metode for innsamling av personlige fortellinger. Personlige fortellinger er fortellinger fra eget levd liv, og i denne sammenheng ønsker jeg å fokusere på personlige ... -
Å oppleve offentlig kunst gjennom lek og spill: Formidling med digitale verktøy og spillifisering av den offentlige kunsten i byrommet Oslo
(MEST;2019, Master thesis, 2019)Offentlig kunst i digitale og virtuelle rom er masteroppgave som undersøker hvordan spillifisering og digitale verktøy blir og kan benyttes til å formidle kunst i offentlig rom. I tillegg til å se på hvordan barn og unge ... -
Å være nord
(Master thesis, 2015)Denne avhandlingen presenterer et kunstbasert forskningsprosjekt fra Svalbard. Som kunstner og forsker har jeg hatt en økosofisk inngang til generering av et feltmateriale som jeg har brukt som base for en devising-prosess ... -
Å øve på livet: Hvordan og hvorfor anvende ulike dramapedagogiske metoder under spisetiden i AKS, i arbeid med å utvikle mentaliseringsevnen hos elever i 1.trinn?
(MEST;2022, Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet henvender seg i all hovedsak til ansatte ved aktivitetsskolen (AKS), men også lærere og dramapedagoger i grunnskolen samt andre interesserte. I prosjektet ser jeg på muligheten for å utnytte spisetiden ... -
Årringer - å gå ut av tiden
(Master thesis, 2016) -
Øko-estetisk refleksjon i praksis: Hvilken rolle kan kunst spille i den øko-filosofiske samtalen med ungdom.
(MEST;2021, Master thesis, 2021)Inspirert av Nasjonalmuseets bruk av filosofisk samtale i kunstformidlingen til elever spør jeg om det er mulig å utvide dette konseptet ved bruk av estetiske virkemidler. For å besvare spørsmålet har jeg gjort et ... -
Øyeblikket i fotografiet - En undersøkelse av øyeblikket i fotografiet sett gjennom sjangrene snapshot og dokumentarfotografi
(Master thesis, 2014)Oppgaven tar for seg fotosjangrene snapshot og dokumentarfotografi som utgangspunkt for å finne begrep som kan formidle noe om øyeblikket i fotografiet. Bakgrunnen for interessen er tiltrekningen til den tilfeldige estetikken ...