Å fasilitere omsorg: I lys av etisk og estetisk bevissthet
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2761686Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
masteroppgaven ønsker jeg gjennom refleksjon å forstå egen og andre medarbeidernes fasilitering av omsorg i lys av etiske og estetisk bevissthet. Feltarbeidet finner sted på Fontenehuset. Jeg viser til estetiske aspektene i omsorgsutøvelsene gjennom ulike teoretikere og praktikeres perspektiver på anvendt drama. Den hermeneutiske sirkelen utgjør vitenskapsteoretisk forståelseshorisont i møte med empiri. Teorien omfatter perspektiver på demokratiske prosesser i et sosialt rom, og hvordan maktutøvelse spiller en viktig faktor i ens bevisstgjøring. Det ligger også en forståelse av omsorg i en faslititators arbeid, ut ifra teorier om fasilitators ansvar i relasjonelle møter. Forumteater som metode og dets fagtradisjon løftes frem innenfor en slik forståelse. Andre metodiske tilnærminger er deltakende observasjon, og beskrivelsen av erfaringer gjennom feltnotater.
Undersøkelsen viser til en omsorgsforståelse som bærer preg av et levd liv. Respekt handler om å se igjen. «Vi kan gjenoppdage våre egne omgivelser /../, oss selv og de andre. Vi kan innse at vi ikke ser så godt» (Skårderud, 2019). Med denne erkjennelsen har jeg erfart fasilitering av omsorg som en bevisstgjørende reise inn og ut av ulike refleksjonsrom. Jeg sitter igjen med flere spørsmål enn svar, og ser på ydmykhet tilbake på menneskemøtene og hverdagsdramaene fra feltarbeidet. I medarbeiderens etiske ansvar ligger det en mulighet til å skape og omforme sin egen rolle ut fra en estetisk omsorgsforståelse. In the Master's thesis, I want to understand, through reflection, my own and other employees' participation in Fontenehuset in light of ethical and aesthetic awareness. I refer to the aesthetic aspects of caring through various theorists and practitioners' perspectives on applied drama. They play a central role in the understanding of the field the survey takes place. I use hermeneutics as a way of understanding the process of reflection upon my experiences in the field work. The aspects highlighted deal with ethical and aesthetic behaviors in a global perspective. The theory includes perspectives on democratic processes in a social space. There is also an understanding of care in a facitator's work, based on perspectives of the facilitator's responsibility. Forum theater as a method and its traditions are highlighted within such an understanding. Other methodological approaches are field observations through the role of participating observer and field notes.
This thesis refers to an understanding of care that carries the mark of a lived life. Respect is about seeing again (Skårderud, 2019). With this recognition, I have experienced facilitating care as a conscious journey in and out of different rooms of reflection. I'm left with more questions than answers as I reflect upon human meetings that have played out at Fontenehuset. In understanding the role of “medarbeideren” and its facilitation of care, I have discovered its ethical and aesthetical relational responsibility.