Utforskende prosesser i trearbeid: Læreres refleksjoner og utfordringer i grunnskolen
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/9112Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Det har de siste årene gått en diskusjon i aviser og tidsskrifter som har drøftet trearbeid og håndverkets plass i skolen og samfunnet. Diskusjonen viser at det er en utvikling i samfunnet som ikke verdsetter håndverkere og manuelt arbeid. Det påpekes også at dårlig prioritering av praktiske fag i grunnskolen er med på å underbygge holdningen om at praktiske fag ikke er viktige nok i dagens samfunn. Dette er interessant sett opp i mot det økende fokuset på praktisk fag i den nye læreplanen i grunnskolen. Kunnskapsløftet 2020 viser også til at elevene i større grad skal få utforske i undervisningen. Samtidig finnes det lite forskning på hvordan det kan arbeides utforskende med materialet tre i Kunst og håndverk i grunnskolen. Med dette som utgangspunkt har jeg valgt å undersøke følgende problemstilling:
Hvordan kan utforskende prosesser benyttes i praktisk trearbeid i grunnskolen og hvilke begrunnelser ligger til grunn?
I formulering av problemstillingen, forskningsstrategien og strukturen for drøftingen har jeg benyttet fenomenologi som vitenskapsteoretisk ståsted og rammeverk. For å besvare problemstillingen har empirien blitt innhentet ved hjelp av semistrukturerte forskningsintervju med fire lærere som har ulike utdanningsbakgrunn –hvor to har bakgrunn som håndverkere. Informantene viser til utforskende prosesser gjennom eksemplifisering av elevarbeider. De avdekker ulike utfordringer og refleksjoner knyttet til det å utforske i trearbeid. Utforskende prosesser blir, av informantene, sett på som en del av variert undervisning i trearbeid, hvor det må være en balanse av både stegvise prosesser og mer utforskende prosesser. Lærerne har likevel ulike holdninger og tanker til hvordan denne balansen skal se ut. Til tross for at utforskende prosesser i trearbeid ble oppfattet til dels krevende for elevene, ved at de må ha tilstrekkelig med kunnskap og ferdigheter, ser informantene mange viktige gevinster for at elevene skal utforske i trearbeid. Elevenes mestring og refleksjon blir spesielt fremhevet. Gjennom at de får funnet ut noe de selv lurer på kan faget bli mer spennende og motiverende for elevene. Det kommer også frem at elevene i større grad må reflektere og oppøve seg evne til problemløsning i utforskende prosesser i trearbeid. Med en slik tilnærming kan elevene utvikle etterspurte ferdigheter og undervisningen bli mer relatert til elevenes interesser –som kan øke sjansen for at elevene vil arbeide mer med tre i fremtiden.
Beskrivelse
Master i estetiske fag