Browsing TKD - Master i Estetiske fag by Title
Now showing items 23-42 of 238
-
Dagbok fra kulturskolen : en undersøkelse av undervisningspraksis i kulturskolen
(Master thesis, 2013)Masteroppgaven omhandler kulturskolelærernes undervisningspraksis og hvordan dette kan belyse spørsmål knyttet til kulturskolens didaktiske grunnlaglagsforståelse innen fagfeltet visuelle kunstfag. Jeg har gått inn i ... -
Dekket, men ikke tildekket : kistedekor i et samtidig perspektiv
(Master thesis, 2013)Masteroppgaven Dekket, men ikke tildekket – kistedekor i et samtidig perspektiv tar for seg blomsterdekor av kiste i forbindelse med begravelsesseremoni. Masteroppgaven ser på kistedekoren i sammenheng med samtidige ... -
Demensens estetikk: Kroppsminne og forforståelse i anvendt teater
(Master thesis, 2015)Denne mastergradsavhandlingen omhandler hvordan man jobber med anvendt teater når man har demens som tema, og hvilke metoder som brukes i feltet. Den teoretiske undersøkelsen vil fokusere på anvendt teaterteori med hovedvekt ... -
Demokratisk sett: Hvordan kan universelt utformet kunstformidling bidra til samfunnsmessig inkludering av mennesker med synshemninger? En undersøkelse av prosjektet Universell utforming av kunstsamlingen på OsloMet som eksempel på inkluderende formidlingskonsept for mennesker med synsnedsettelser
(MEST;2021, Master thesis, 2021)I masteroppgaven undersøker jeg universell utforming av kunstformidling som samfunnsmessig inkluderende praksis for mennesker med redusert synsevne. Undersøkelsen sentrerer seg rundt formidlingspilotprosjektet Universell ... -
Den immaterielle erfaringen: En undersøkelse av utstillingen Sissel Tolaas RE________ 08.10.21 - 30.12.21 ved Astrup Fearnley Museet.
(MEST;2022, Master thesis, 2022)Masteroppgaven Den immaterielle erfaringen er en utforskning av immateriell kunst i møte med John Dewey sitt begrep estetisk erfaring, i rammene av Sissel Tolaas utstilling RE________ ved Astrup Fearnley høsten 2021. Hvordan ... -
Design som dannelse - En undersøkelse av og for strikking gjennom designmetodikk
(Master thesis, 2023)Med utgangspunkt i eget entreprenørskap: Hvordan kan design, hvis mål er å fremme strikking, bidra til dannelse? Denne oppgaven tar utgangspunkt i en digitalisert verden, der innovasjon fremmes som løsning på de store ... -
Designkompetanse for en bærekraftig fremtid
(Master thesis, 2015)I denne mastergradsavhandlingen rettes fokus mot designkompetanse i fremtidens grunnskole for en bærekraftig fremtid. Behovet for nye løsninger for utvikling av produkter og nye måter å leve på ... -
Det kjæreste jeg eier - en samskapende teaterprosess om objekter og affeksjonsverdi med dramaelever på videregående skole
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne undersøkelsen har vært å drøfte hvordan objekter med affeksjonsverdi kan brukes som utgangspunkt for en samskapende teaterprosess. Studien er gjennomført med en gruppe elever på dramalinjen i videregående ... -
Det tenkende øyet : en undersøkelse av samtidsfotografi som kunstdidaktisk potensiale i kunst og håndverksfaget
(Master thesis, 2012)This master thesis questions whether a survey of contemporary photography can highlight the potential for art didactics in the general treatment of photography by the art and craft subject. T ... -
Digital kompetanse i kunst og håndverk - En kvalitativ kasusstudie av fire læreres posisjoneringer
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven undersøker hva digital kompetanse kan innebære i kunst- og håndverksfaget. Masteroppgaven har hovedvekt på en teoretisk (og ikke en praktisk) tilnærming til digital kompetanse. Oppgavens perspektiver ... -
Digitale formidlingsverktøy og interaktive mellomrom: En undersøkelse av elevers tolkning og meningsskaping i møte med samtidskunst
(Master thesis, 2014)I denne masteroppgaven har jeg analysert et utvalgt empirisk materiale fra UiO sitt forskningsprosjektet GIDDER (Grupper i Digitale Dialoger). Materialet har dannet grunnlag for å belyse hvordan digitale formidlingsverktøy ... -
Digitale verktøy i Kunst og håndverk - Læreres undervisningspraksis, muligheter og begrensninger
(Master thesis, 2017)Denne mastergradsavhandlingen undersøker hvordan digitale verktøy brukes i Kunst og håndverk, samt hvilke forklaringer som kan ligge bak denne bruken, i grunnskoler med og uten en spesiell digital satsning. Bakgrunnen ... -
Drama og teater i kulturskolen: Forventninger og praksis
(MEST;2018, Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven tar for seg teaterfaget i kulturskolen. Oppgaven undersøker hvilke forventninger foreldre og barn har til kulturskolens teaterkurs, og i hvilken grad disse forventningene svarer til kulturskolens ... -
Drama som læringsform i Fagfornyelsen - Om å styrke elevers dybdeforståelse av de tre tverrfaglige temaene "demokrati og medborgerskap", "folkehelse og livsmestring" og "bærekraftig utvikling".
(MEST;2020, Master thesis, 2020)This master thesis is aimed at teachers and drama educators, especially those working in primary school. I am also reaching out to Norwegian school authorities, school owners and others. The study examines how Drama as ... -
Dramaturgiske strategier i manusutvikling - Fra virkelighet til teatermanus
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven undersøker hvordan en historie fra virkeligheten kan bearbeides til et teatermanus. Det er den kunstneriske prosessen som undersøkes, der det å belyse de valgte dramaturgiske strategiene vektlegges. ... -
Duodji i Kunst og håndverk: En kvalitativ undersøkelse av vektleggingen av det samiske i undervisningen.
(MEST;2020, Master thesis, 2020)Denne mastergradsavhandlingen fikk sitt opphav gjennom en kronikk skrevet av førsteamanuensis i urfolksstudier Torjer A. Olsen. Overskriften «Samane er blitt ‘dei andre’ i ein norsk samanheng. Skulen har gjort sitt for at ... -
Eksamen i Kunst og håndverk? Holdninger, muligheter og utfordringer
(MEST;2019, Master thesis, 2019)Denne masteravhandlingen fokuserer på en lokal gitt muntlig eksamen i Kunst og håndverk. Det ble gjennomført utprøvning våren 2018, og det vil være en utprøvning våren 2019. Eksamen er et tiltak som ble foreslått av Meld. ... -
Elevmedvirkning som undervisningsmetode i kunst og håndverksundervisning: En kvalitativ studie av tre læreres refleksjoner over egen undervisningspraksis i kunst og håndverk i grunnskolen
(Master thesis, 2022)Fagfornyelsen har ført til endringer i læreplanen (LK20) blant disse er integreringen av elevmedvirkning. Læreren plikter å tilrettelegge for elevmedvirkning i undervisningen i alle fag slik at elevene kan medvirke til en ... -
En a/r/tografisk utforsking av deltagelse på Hvitsten Salong gjennom tre akter.
(MEST;2022, Master thesis, 2022)Problemstillingen for masteroppgaven er: Hvordan kan seks a/r/tografiske renderinger gi verktøy til å utforske deltagelse på Hvitsten Salong og utvikling i rollene som kunstner, forsker-student og lærer? Den praktisk-estetiske ...