En a/r/tografisk utforsking av deltagelse på Hvitsten Salong gjennom tre akter.
Abstract
Problemstillingen for masteroppgaven er: Hvordan kan seks a/r/tografiske renderinger gi verktøy til å utforske deltagelse på Hvitsten Salong og utvikling i rollene som kunstner, forsker-student og lærer?
Den praktisk-estetiske delen av masteroppgaven består av broderte motiver fra både historisk kunst og samtidskunst, samt natur, relatert til stedet Hvitsten. Broderiene er laget over en periode på tre år, og de har blitt stilt ut på kunstfestivalen Hvitsten Salong i årene 2019, 2020 og 2021. Broderiene er laget av sort sytråd og hvit, transparent silke. Det er mulig å se begge sidene samtidig, hvis broderiene er lyssatt på optimalt vis. Broderi-seriene fra 2019 og 2020 består av henholdsvis 19 og 15 små formater. I 2021 ble det gjort et brudd med de små formatene, og det ble brodert ett stort format på 140 x 200 cm.
Hvitsten Salong er en utendørs kunstfestival, så broderiene har vært stilt ut i skogen, og de bærer preg av å ha vært utsatt for vær og vind i alt fra ti dager og opptil en måned.
Prosessen med å skape disse broderiene startet i forbindelse med emnet Prosjekt i Praksis.
Den teoretiske delen av masteroppgaven består av fortellingen om prosessen med å utvikle disse broderiene, samt opplevelsen av deltagelse som kunstner på Hvitsten Salong. Fortellingen er analysert ved bruk av a/r/tografiske renderinger. A/r/tografi er en kunstbasert metode, der identitetene kunstner (artist), forsker (researcher) og lærer (teacher) knyttes sammen, og det skriftlige er essensielt. I en a/r/tografisk sammenheng er renderinger The research question for this master thesis is: How can six a/r/tographic renderings be tools for researching participation at Hvitsten Salong and development in the roles as artist, student researcher and teacher?
The master thesis concerns embroidered motifs from historical and contemporary art, and nature related to the village Hvitsten. The embroideries were made over the course of three years and have been on display at the Hvitsten Salong art festival in 2019, 2020 and 2021. The embroideries are made of black sewing thread and white, transparent silk. It is possible to see both sides of each embroidery at the same time in the optimal lighting. The embroidery series from 2019 and 2020 consist of 19 and 15 small formats. In 2021 it was made a break from the smaller formats, and one embroidered large format measuring 140 x 200 cm was created.
Hvitsten Salong is an out-door festival, hence the embroideries have been exhibited in the forrest, and they have marks after being exposed for weather from ten days and up to a month.
The process of making these embroideries originated with the course Project in Praxis.
The theoretical section of this master thesis enables the analysis of the process of developing these embroidery series, and about the experience of participating as an artist at Hvitsten Salong. The prosess is analyzed using a/r/tographic renderings. A/r/tography is an Art-Based method wherein the identities of artist, researcher and teacher are interconnected, and the writing is essential. In an a/r/tographic context, renderings are concepts or tools that can help gain new and expanded understandings of a phenomenon.