Design som dannelse - En undersøkelse av og for strikking gjennom designmetodikk
Abstract
Med utgangspunkt i eget entreprenørskap:
Hvordan kan design, hvis mål er å fremme strikking,
bidra til dannelse?
Denne oppgaven tar utgangspunkt i en digitalisert verden, der innovasjon fremmes som løsning på de store samfunnsutfordringene. Læreplanene som bilde på samfunnets verdier, bestiller «21-centry-skills» som kreativitet, nytenking og kritisk refleksjon. I oppgaven forstås disse kompetanseområdene som avhengig av visse karaktertrekk. På bakgrunn av dette har jeg undersøkt dannelsesbegrepet. Dannelse som prosess henviser til utvikling av positive egenskaper hos individet, basert på antikkens idé om dyd, forstått som karaktertrekk som leder til gode handlinger. Oppgaven foreslår egenskapene empati, måtehold, mot, tålmodighet og konsentrasjon som relevante i vår tid. Disse idealene fremstår med det som målet med dannelsen. Videre forstås dannelse i et samfunnsperspektiv, der et velfungerende multikulturelt demokrati, i en digital modernitet, avhenger av dannede medlemmer.
I to designundersøkelser, én gjennom strikking og én for strikking, undersøkes potensiale for dannelse. Oppgaven foreslår designmetodikk som inngang til å oppøve positive egenskaper. Denne oppøvingen er avhengig av refleksjon i og over erfaringer. Undersøkelsen i designprosess gjennom strikking viser potensialet for dannelse i det å strikke, og i design av strikkeoppskrifter. Strikking foreslås som lokal produksjonsmetode av klær, og knyttes til en tanke om bærekraft for fremtiden. Entreprenørskapet Knitrr har som mål å bidra til at strikkingen i større grad kan bli et reelt alternativ til masseproduksjon. Designprosess for strikking undersøker hvordan å tilrettelegge for designere av strikkeoppskrifter, slik at de bedre kan formidle sin kunnskap og i større grad kan leve av å videreutvikle håndverket. De iterative designprosessene illustrerer hvordan gjentagelse, oversikt og kritisk evaluering fører til forbedring. Entreprenørskapet viser en kobling mellom design, digitale verktøy, håndverk og innovasjon, der det overordnede målet er å bidra til dannelse i et samfunnsperspektiv. Based on my own entrepreneurship:
How can design, aimed at promoting knitting,
contribute to formation (Bildung)?
This thesis is based on a digitalized world where innovation is promoted as a solution to major societal challenges. Curriculum as a reflection of society's values demands “21-centry-skills” like creativity, innovative thinking, and critical reflection. These competencies are understood as dependent on certain character traits. Based on this, I have explored the concept of formation. Formation as a process refers to the development of positive traits in individuals based on ancient ideas of virtue understood as character traits that lead to good actions. This thesis proposes empathy, moderation, courage, perseverance, and concentration as relevant traits for our time. These ideals are seen as the goal of formation. Furthermore, formation is understood in a societal perspective, where a well-functioning multicultural democracy in a digital modernity depends on educated members.
Through two design investigations, one focusing on knitting and the other on designing for knitting, this thesis explores the potential for formation. The thesis proposes design methodology as a means of cultivating positive traits, which is dependent on reflection in and on experiences. The investigation of the design process through knitting reveals the potential for formation in knitting and in designing knitting patterns. Knitting is proposed as a local production method for clothing and linked to a vision of sustainability for the future. The entrepreneurship Knitrr aims to promote knitting as a viable alternative to mass production. The design process for knitting explores how to facilitate designers of knitting patterns so that they can better communicate their knowledge and can further develop their craft. The iterative design processes illustrate how repetition, overview, and critical evaluation can lead to improvement. Entrepreneurship shows a connection between design, digital tools, craftsmanship, and innovation, where the ultimate goal is to contribute to formation from a societal perspective.