Designkompetanse for en bærekraftig fremtid
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/2655Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I
denne
mastergradsavhandlingen
rettes
fokus
mot
designkompetanse
i
fremtidens
grunnskole
for
en
bærekraftig
fremtid.
Behovet
for
nye
løsninger
for
utvikling
av
produkter
og
nye
måter
å
leve
på,
kommer
bare
til
å
bli
større
med
årene
som
kommer,
og
vi
må
tenke
annerledes
slik
at
vi
kan
bevare
miljøet
og
ressursene
på
en
bedre
og
mer
bærekraftig
måte.
Det
er
ikke
bare
handlinger
som
må
endres,
men
også
holdninger.
Det
er
viktig
at
kompetansen
rundt
design,
miljø,
bærekraft
og
kreative
løsninger
heves
slik
at
vi
kan
sikre
fremtiden
på
en
bedre
måte.
Jeg
vil
med
denne
mastergradsavhandlingen
forsøke
å
legge
til
en
kommentar
i
debatten
om
kunst
og
håndverksfagets
fremtid,
forsøke
å
sette
ord
på
hva
slags
kompetanse
vi
kan
behøve
å
utvikle
i
skolen
og
hva
vi
kanskje
burde
se
oss
nødt
til
å
bytte
ut
i
forhold
til
dagens
læreplaner
og
innhold
i
faget.
Jeg
har
formulert
følgende
todelte
problemstilling
som
danner
grunnlag
for
mastergradsavhandlingens
undersøkelse,
drøfting
og
praktisk-‐estetiske
arbeid:
Hva
slags
kompetanse
anses
som
viktig
innen
design
i
grunnskolefaget
Kunst
og
håndverk
sett
gjennom
tekster
publisert
i
tidsskriftet
FORM?
Hvilke
endringer
kan
gjøres
for
at
designområdet
i
faget
skal
passe
inn
i
’fremtidens
skole’
og
en
bærekraftig
fremtid?
Med
kritisk
realisme
som
vitenskapsteoretisk
ståsted
og
kritisk
diskursanalyse
som
metodisk
tilnærming
til
tema
og
undersøkelsen,
har
jeg
sett
på
hvordan
design
i
grunnskolefaget
Kunst
og
håndverk
blir
beskrevet,
brukt
og
praktisert
gjennom
et
utvalg
av
redaksjonelle
tekster
fra
det
fagdidaktiske
tidsskriftet
FORM.
Tekstene
er
hentet
fra
tidsrommet
2006-‐2014,
er
i
en
eller
annen
grad
er
designrelaterte
og
kan
si
noe
om
bruken
av
termen
design,
og
om
praksisen
i
designfaget.
Ut
fra
dette
har
jeg
drøftet
hva
slags
endringer
fagfeltet
kan
eller
burde
gjøre
for
å
tilpasse
denne
delen
av
faget
Kunst
og
håndverk
til
fremtidens
skole.
Hensikten
med
dette
er
ikke
å
formulere
et
endelig
svar
på
hvordan
kunst
og
håndverksfaget
burde
være
for
å
passe
inn
i
fremtidens
skole,
men
heller
et
forsøk
på
å
formulere
et
forslag
og
et
innlegg
som
kan
være
med
i
debatten
om
kunst
og
håndverksfagets
fremtid. In
this
Master
theses
the
focus
is
on
design
competence
in
the
future
school
system
for
a
sustainable
future.
The
need
for
new
solutions
for
development
of
products
and
new
ways
of
living
is
only
going
to
get
bigger
with
the
years
to
come,
and
we
have
to
think
differently
so
that
we
can
preserve
the
environment
and
the
resources
in
a
better
and
more
sustainable
way.
It’s
not
only
the
actions
that
must
change,
but
also
the
attitude.
It
is
important
that
the
expertise
that
involves
design,
environmental,
sustainability
and
creative
solutions
is
raised
so
that
we
can
ensure
the
future
in
a
better
way.
With
this
Master
thesis
I
want
to
try
to
add
something
to
the
debate
on
the
Art
and
Crafts
profession's
future,
try
to
put
into
words
what
kind
of
topics
we
should
have
in
school
and
what
kind
of
topics
we
should
see
us
have
to
replace.
I
have
formulated
the
following
twofold
research
questions
that
form
the
basis
for
this
Master
theses’
examination,
discussion
and
practical-‐aesthetic
work:
What
kind
of
skills
is
considered
to
be
important
within
design
in
the
primary
school
subject
Art
and
Crafts
seen
through
texts
published
in
the
journal
FORM?
What
kind
of
changes
can
be
made
that
the
Design
area
would
fit
into
the
'school
of
the
future'
and
a
sustainable
future?
With
critical
realism
as
epistemological
standpoint,
and
critical
discourse
analysis
as
a
methodological
approach
to
the
theme
and
study,
I’ve
studied
how
design
in
the
primary
school
subject
Art
and
Crafts
are
described
used
and
practiced
through
a
variety
of
editorial
texts
from
the
education
journal
FORM.
The
texts
are
taken
from
the
period
2006-‐2014,
and
are
in
one
degree
or
another
design
related
and
can
say
something
about
the
use
of
the
term
‘design’,
and
practice
of
design
discipline.
From
this
I
have
discussed
what
kind
of
changes
the
field
can
or
should
do
to
adapt
this
part
of
the
subject
Art
and
Crafts
for
the
future
school.
The
purpose
of
this
is
not
to
formulate
an
absolute
answer
or
solution
to
how
the
Art
and
Crafts
discipline
should
be
to
fit
into
the
future
of
school,
but
rather
an
attempt
to
formulate
a
proposal
and
a
post
that
may
be
included
in
the
debate
about
the
Art
and
Crafts
profession's
future.
Beskrivelse
Master i estetiske fag