Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorReitan, Janne Beate
dc.contributor.advisorHansen, Lillegerd
dc.contributor.authorSteinkjer, Benedikte
dc.date.accessioned2015-09-10T07:55:38Z
dc.date.available2015-09-10T07:55:38Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/2655
dc.descriptionMaster i estetiske fagen_US
dc.description.abstractI denne mastergradsavhandlingen rettes fokus mot designkompetanse i fremtidens grunnskole for en bærekraftig fremtid. Behovet for nye løsninger for utvikling av produkter og nye måter å leve på, kommer bare til å bli større med årene som kommer, og vi må tenke annerledes slik at vi kan bevare miljøet og ressursene på en bedre og mer bærekraftig måte. Det er ikke bare handlinger som må endres, men også holdninger. Det er viktig at kompetansen rundt design, miljø, bærekraft og kreative løsninger heves slik at vi kan sikre fremtiden på en bedre måte. Jeg vil med denne mastergradsavhandlingen forsøke å legge til en kommentar i debatten om kunst og håndverksfagets fremtid, forsøke å sette ord på hva slags kompetanse vi kan behøve å utvikle i skolen og hva vi kanskje burde se oss nødt til å bytte ut i forhold til dagens læreplaner og innhold i faget. Jeg har formulert følgende todelte problemstilling som danner grunnlag for mastergradsavhandlingens undersøkelse, drøfting og praktisk-­‐estetiske arbeid: Hva slags kompetanse anses som viktig innen design i grunnskolefaget Kunst og håndverk sett gjennom tekster publisert i tidsskriftet FORM? Hvilke endringer kan gjøres for at designområdet i faget skal passe inn i ’fremtidens skole’ og en bærekraftig fremtid? Med kritisk realisme som vitenskapsteoretisk ståsted og kritisk diskursanalyse som metodisk tilnærming til tema og undersøkelsen, har jeg sett på hvordan design i grunnskolefaget Kunst og håndverk blir beskrevet, brukt og praktisert gjennom et utvalg av redaksjonelle tekster fra det fagdidaktiske tidsskriftet FORM. Tekstene er hentet fra tidsrommet 2006-­‐2014, er i en eller annen grad er designrelaterte og kan si noe om bruken av termen design, og om praksisen i designfaget. Ut fra dette har jeg drøftet hva slags endringer fagfeltet kan eller burde gjøre for å tilpasse denne delen av faget Kunst og håndverk til fremtidens skole. Hensikten med dette er ikke å formulere et endelig svar på hvordan kunst og håndverksfaget burde være for å passe inn i fremtidens skole, men heller et forsøk på å formulere et forslag og et innlegg som kan være med i debatten om kunst og håndverksfagets fremtid.en_US
dc.description.abstractIn this Master theses the focus is on design competence in the future school system for a sustainable future. The need for new solutions for development of products and new ways of living is only going to get bigger with the years to come, and we have to think differently so that we can preserve the environment and the resources in a better and more sustainable way. It’s not only the actions that must change, but also the attitude. It is important that the expertise that involves design, environmental, sustainability and creative solutions is raised so that we can ensure the future in a better way. With this Master thesis I want to try to add something to the debate on the Art and Crafts profession's future, try to put into words what kind of topics we should have in school and what kind of topics we should see us have to replace. I have formulated the following twofold research questions that form the basis for this Master theses’ examination, discussion and practical-­‐aesthetic work: What kind of skills is considered to be important within design in the primary school subject Art and Crafts seen through texts published in the journal FORM? What kind of changes can be made that the Design area would fit into the 'school of the future' and a sustainable future? With critical realism as epistemological standpoint, and critical discourse analysis as a methodological approach to the theme and study, I’ve studied how design in the primary school subject Art and Crafts are described used and practiced through a variety of editorial texts from the education journal FORM. The texts are taken from the period 2006-­‐2014, and are in one degree or another design related and can say something about the use of the term ‘design’, and practice of design discipline. From this I have discussed what kind of changes the field can or should do to adapt this part of the subject Art and Crafts for the future school. The purpose of this is not to formulate an absolute answer or solution to how the Art and Crafts discipline should be to fit into the future of school, but rather an attempt to formulate a proposal and a post that may be included in the debate about the Art and Crafts profession's future.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershusen_US
dc.titleDesignkompetanse for en bærekraftig fremtiden_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel